Moga Allah Pelihara Jemaah Ini

Syukran jazilan....

Islamic religion1

Wednesday, November 18, 2009

Adakah Sekadar Sudah Sampai Musim?

"Tidakkah engkau melihat bahawasanya Allah mengarahkan awan bergerak perlahan-lahan, kemudian Dia mengumpulkan kelompok-kelompoknya, kemudian Dia menjadikannya tebal berlapis-lapis? - Selepas itu engkau melihat hujan turun dari celah celahnya. Dan Allah pula menurunkan hujan batu dari langit, dari gunung-ganang (awan) yang ada padanya; lalu Ia menimpakan hujan batu itu kepada sesiapa yang dikehendakiNya. Sinaran kilat yang terpancar dari awan yang demikian keadaannya, hampir-hampir menyambar dan menghilangkan pandangan." An Nur-43

"Maka masing-masing Kami binasakan dengan sebab dosanya, iaitu di antaaranya ada yang Kami hantarkan angin ribut menghujaninya dengan batu; dan ada yang dibinasakan dengan tempikan suara yang menggemparkan bumi; dan ada yang Kami timbuskan dia di bumi; dan ada yang Kami tenggelamkan di laut. Dan (ingatlah) Allah tidak sekali-kali menganiaya mereka, akan tetapi merekalah yang menganiaya diri sendiri." Al-Ankabut-40

Aku tidak bercadang untuk membahas kedua ayat diatas... kerana sedar dimana tahap sendiri... dengan ilmu dan pengamalan agama yang cetek... maka, perlu banyak lagi untuk belajar daripada terus-terusan membuat penafsiran sendiri atas lemahnya diri yang ego. Namun, benarkah hanya sekadar sudah sampai musim?

Bersabarlah kepada semua yang terlibat dengan ujian yang begitu perit ini... buat adik2 yang mengambil SPM... anggaplah ia sebagai suatu cabaran yang bakal menjadi nilai tambah kepada kejayaanmu nanti.. selamat menghadapi SPM dalam kehujanan... moga2 beroleh keputusan seperti apa yang dihajati. Buat semua mangsa banjir... belajarlah untuk mensyukuri nikmat Allah tatkala lapang dan mampu bercucuk tanam... moga2 ujian dilalui dengan menambah nilai taqwa di sisi Allah... bukannya menjadi seorang yang berputus harap... setiap penyakit ada ubatnya.. setiap bencana ada hikmahnya.. setiap perkara ada natijah baiknya... tidak Allah jadikan ia sekadar sia-sia.. jikapun tidak didunia... pasti di 'sana' nanti... Tribute buat mangsa banjir < disini > tidak sampai 10 minit sahaja daripada rumah sewaku ini... ah.. terasa dayus tidak dapat membantu walau sedikit... adakah cukup sekadar titipan doa moga selamat??... moga Allah terima amal baik semua kita.




No comments:

Related Posts with Thumbnails

Bebaskan Tahanan ISA!!

Bebaskan Tahanan ISA!!
Wahai Pemimpin Pakatan Rakyat!! Tunjukkan Semangat Perjuangan Anda Demi Menegakkan Keadilan Kepada Rakyat Tanpa Mementingkan Harta Atau Pangkat! Tunjukkan Keikhlasan Anda!!