Moga Allah Pelihara Jemaah Ini

Syukran jazilan....

Islamic religion1

Tuesday, October 21, 2008

Ayat2 Sufi...


“Tuan, tidakkan tuan tahu bahawa orang yang
sedang menuntut atau mengejar ilmu itu seperti
sedang berjalan menuju ke syurga kerana
sentiasa disertai oleh malaikat yang sedia menolongnya.
Saya bercita-cita menjadi
seorang yang beriman lagi berilmu.
Saya adalah keturunan Rasulullah s.a.w dan saya benci
sekali bercakap bohong. Apalah ertinya wang 40 ashrafis pada saya ini tuan,
hingga saya terpaksa berbohong? Seorang Islam yang sejati tidak sekali akan berbohong sekalipun dalam bahaya dan kesulitan!”


-sheikh abdul kadir jailani-

===================================================================

"Aku mencapai bidang kerohanian melalui tiga perkara, iaitu: menjauhkan dunia, berpuasa dan berjaga sepanjang malam."
"Aku ini hamba yang tidak punya kemerdekaan. Aku akan pergi bila Allah menyuruhku pergi, sama ada ke syurga atau ke neraka."

-junaid Al-Baghdadi-

================================================================

Sejak akhir2 ini... aku sendiri tidak faham dengan diriku sendiri... oh pernahkah aku memahami diriku??... adakah perlu aku memulaukan dunia... kerana di situ penuh ketenangan... akhirat yang dikejar... maka dunia ditinggalkan??...

Teman bantu aku... nasihatilah aku dengan ayat2 sufi!!



3 comments:

eagle said...

huhuhu..
ada lagi ker manusia sekarang yang sanggup pulaukan dunia..gi uzlah sorang-sorang

Anonymous said...

"Manisnya jus iman dapat dirasa bila dapat ditapis keluar hampas kemaksiatan daripadanya"

"hempedu itu pahit, tapi tidak bermakna ia ubat. madu itu manis tapi tak bererti ia racun"

"setiap diri adalah wadah(bekas), jika diisi dengan ilmu dan iman , limpahkanlah untuk di rasa setiap diri yang berdekatan. namun andai terisi dengan bathil dan maksiat, tumpahkanlah ia di padang taubat yang luas"

"iman itu jelas, maksiat itu jua jelas, jelaskah rasa kopi andai dicampur dengan milo"

"Bila hidup kau anggap gunung, pasti ada pendakian. Jika hidup kau fikir sungai, pasti ada renangan. Tapi elok andai kau fikir hidup ini laksana lautan luas, jika jauh renangmu ketengah pasti sukar mencari tepian. Di situlah pentingnya Quran sebagai panduan, iman sebagai kompasnya, dan ilmu agar tidak kelemasan".

Salam

Aku Bukan Umar Al-Khatab said...

hehe tu la pasal eagle...

ada ka yang mampu buat mcm tu?
tapi kadang2 rasa nak hidup sorang2 je.. apa la daku nie.. huhu otak x betul...

finalpun x de buat daku jadi mcm nie.. huahua

oh en anonymous.. syukran atas kata2 nya.. akan cuba ku hayati satu persatu...

syukran..

Related Posts with Thumbnails

Bebaskan Tahanan ISA!!

Bebaskan Tahanan ISA!!
Wahai Pemimpin Pakatan Rakyat!! Tunjukkan Semangat Perjuangan Anda Demi Menegakkan Keadilan Kepada Rakyat Tanpa Mementingkan Harta Atau Pangkat! Tunjukkan Keikhlasan Anda!!