Moga Allah Pelihara Jemaah Ini

Syukran jazilan....

Islamic religion1

Monday, September 24, 2007

Aku sedang berpuasa!!!

Orang berpuasa itu bukan hanya menahan diri dari makan dan minum sahaja, juga menghindari dari berbual kosong dan bercakap kotor. Jika ada yang memaki-maki kamu atau berbuat kurang ajar padamu, ucapkanlah bahawa "Aku sedang berpuasa, sesungguhnya aku sedang berpuasa" ~ (Hadis riwayat Ahmad bin Hambal Bukhari, Abu Dawud Tirmizi dan Ibnu Majah yang bersumber dari Abi Hurairah)

Aku sedikit geram hari ini...tetapi nasib baik aku teringat apa yang aku bincangkan dengan anak usrahku minggu lalu...berkaitan sebuah hadis sekitar kewajipan berpuasa...ya, hadis diatas...Aku sedang berpuasa!!..membuatkan hatiku sejuk serta merta...

Adakah kau mampu menimbang amalan yang dilakukan oleh orang lain??...acapkali aku bertanya dan aku sendiri mengingatkan diriku bahawa amalan seseorang adalah hak Allah...siapalah aku untuk mengadili apa yang dilakukan atau apa yang tidak dilakukan oleh orang lain...

Sedalam mana pengetahuanmu darihal amalanmu yang akan Allah terima??...sehingga kau sanggup berkata apa yang tidak kau ketahui hakikat apa yang berlaku...adakah dengan menghabiskan sejuzuk Al-Quran membuatkan kau rasa hebat???...dan kau menganggap mereka yang lain tidak sehebat dirimu??...

Aku setuju jika amalan berpesan2 dijadikan amalan...tetapi...nak cakap depan2 la!!...cakap belakang budak2 tadika pun tau...Aku sedang berpuasa!!!





No comments:

Related Posts with Thumbnails

Bebaskan Tahanan ISA!!

Bebaskan Tahanan ISA!!
Wahai Pemimpin Pakatan Rakyat!! Tunjukkan Semangat Perjuangan Anda Demi Menegakkan Keadilan Kepada Rakyat Tanpa Mementingkan Harta Atau Pangkat! Tunjukkan Keikhlasan Anda!!