Moga Allah Pelihara Jemaah Ini

Syukran jazilan....

Islamic religion1

Saturday, September 1, 2007

Memancing...erti sebuah kesabaran??


Pengalaman baru mengajarku apa erti sebenar kesabaran...mungkin tidak banyak namun aku dapat merasainya...(atau mungkin boleh dikatakan membuang masa??)...memancing ikan sesuatu yang tidak pernah aku lakukan sebelumnya dan aku bercadang untuk terus tidak melakukannya lagi selepas ini...(mungkin sebagai pemerhati akan aku pertimbangkan huhu...)

Pantai remis satu tempat asing bagiku...perjalanan kesana sahaja membuatku pening dan sedikit lelah...hajat dihati akan dapat ketenangan jiwa dan merehatkan minda yang bercelaru kebelakangan ini...namun lain yang aku temui...

Ya kalau dari segi ukhwah...aku sangat gembira untuk itu...hubunganku dengan manusia dapat aku perbaiki...malah aku jadi lebih mengenali beberapa mentor yang aku anggap cukup berpengalaman untuk aku jadikan ikutan...segala perancangan aktiviti boleh aku katakan sempurna...namun suasana persekitaran itu sendiri membuatkan aku jadi sedikit kaget dan termenung sendiri mengenai inikah negaraku Malaysia...

Memang menjadi kebiasaanku untuk memerhati dan mentafsir apa yang aku lihat ditempat baru yang aku jelajahi...kerana disitu aku yakin ada kebesaran Allah...dan kini aku terjumpa pula dengan satu lagi sikap yang aku namakan sikap bangsa Melayu...

Bermula dengan perkumpulan remaja bermotor..(mat rempit dan minag rempit??)...yang pada amatanku sedang menyambut KEMERDEKAAN negara pada pandangan mereka sedang batas pergaulan langsung tidak dipedulikan...percampuran lelaki dan perempuan...berkhemah dalam keadaan bercampur gaul dan mungkin juga mengundang banyak lagi maksiat lainnya...(aku juga berkhemah-cuba menerangkan tiada salahnya berkhemah!!)...dan inilah erti sebenar kemerdekaan pada kaca mata mereka...yang seronoknya...aktiviti ini seolah2 mendapat restu pihak berwajib!!...

Kemudian aku berjumpa pula seorang pak cik yang mengaku pantai tempat aku berkhemah dia yang punya...huhu...aku jadi garu kepala kerana belum pernah aku berjumpa situasi dimana rizap pantai ada tuan punya...hehe..oleh kerana aku yng pergi ketempat orang maka aku tidak jadi mengutarakan persoalan ini...dan katanya aku diberi percuma mendirikan khemah disitu...tapi ketika aku berkemas untuk pulang...tetap juga aku diminta membayar 10 ringgit!!..haha apalah sangat 10 ringgit itu...tapi yang aku kesalkan kenapalah Melayu ini begitu sekali sifat tamaknya...kenapa tidak berterus terang sahaja denganku sewaktu aku memang khemah??...aku boleh saja membuka kembali khemahku dan tidur di surau berdekatan!!

Tidak mengapalah...aku tetap bersyukur kerana pengalaman ini sungguh tinggi nilainya...dan aku memang tidak akan pernah serik...kerana bagiku...ragam manusia juga merupakan guru kepadaku melalui hari2 berlalu...moga2 aku masih di bawah lindugan Allah...dan pengalaman ini akan aku jadikan asas untuk aku terus berjuang dilapangan jemaah ini!!...mahasiswa juga punya peranan!!...

Jom memancing!!!...

No comments:

Related Posts with Thumbnails

Bebaskan Tahanan ISA!!

Bebaskan Tahanan ISA!!
Wahai Pemimpin Pakatan Rakyat!! Tunjukkan Semangat Perjuangan Anda Demi Menegakkan Keadilan Kepada Rakyat Tanpa Mementingkan Harta Atau Pangkat! Tunjukkan Keikhlasan Anda!!