Moga Allah Pelihara Jemaah Ini

Syukran jazilan....

Islamic religion1

Monday, December 31, 2007

Ybmu dan Ybku...

a
Salam Sejahtera keatas junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W, keluarga baginda, para sahabat, muslimin muslimat, mukminin mukminat, sama ada masih hidup mahupun yang telah meninggal dunia...semoga Islam akan tetap sejahtera adanya...

Adapun Artikel ini hamba karang berdasarkan pengalaman hamba di kampung halaman dan pengalaman hamba 5 hari di Machang Kelantan...


Tanggal 25-29 Disember, hamba dijemput menghadiri satu Operasi Khidmat Masyarakat (OPKIM ) anjuran Persatuan Mahasiswa Kelantan Universiti Malaya (PMKUM), tidak bermaksud menceritakan perjalanan disana, apa yang hamba ingin sentuh adalah perihal laku YB Hj. Zulkifli Bin Mamat (PAS) yang pada pandangan hamba seorang Yb yang bukan sahaja berjiwa pemimpin, malahan beliau seorang yang sangat merendah diri.

Lima hari bersama beliau beraktiviti, terserlah segala keperibadian beliau. Dari seorang wakil rakyat N 33 Pulai Chondong, beliau menjadi rakyat marhain sewaktu sama-sama bergotong royong membantu membaiki rumah seorang penduduk miskin. Tidak pernah terlintas di hati untuk melihat seorang YB bersama-sama memegang penukul mengetuk paku, mengangkat papan-papan dan sebagainya.

Sungguh bertuah pulai Chondong kerana mendapat YB seperti beliau. Hamba secara peribadi mendoakan YB akan terus gemilang dan jika bertanding lagi akan menang dengan majoriti yang lebih besar.

Berbeza dengan YBku...x perlulah diberitahu dimana, cukup hamba sebut di negeri Johor, dari UMNO...memang berbeza seratus peratus, dari segi khidmat, kalau tidak di tempat ber air cond, dengan lagak senyum sinisnya seperti seorang tuan yang melihat hamba-hambanya, maka tidak dapatlah kami berjumpa dengan YB. Entah apa yang disibukkan mesyuarat sana-sini sedang khidmat kepada rakyat dilupakan. Ketika merayu undi, pijak semut kaki terangkat. Dan yang paling hamba tidak paham rakyat hamba negeri hamba sendiri...kalaulah mereka hidup bersama YB Zul, mungkin sudah lama UMNO berkubur di negeri Johor. Masalahnya, mereka tetap memberi sokongan kepada YB begini sedang dibelakang sering bising-bising.

Entahlah, mungkin belum sampai masanya Beruntunglah rakyat kelantan dengan YBmu sedang hamba bersedih dengan YBku!!

P/S : Apa-apapun kredit hamba beri pada akhi Nik, Presiden PMKUM kerana berjaya mengemudi sebuah persatuan dengan cemerlang. kepada latiff (kalau boleh dipanggil abang angkat) terima kasih atas pengalaman bermain dam aji kelantan dan sebagainya, kepada Pak Wan dan Mek Su...terima kasih kerana menerima diri hamba sebagai cucu angkat, tidak akan kulupakan kalian dan i'syaAllah hamba akan kesana lagi dilain kesempatan. Dan semua kenalan-kenalan baru hamba, adik zul, akhi pok lah dan semuanya, kalian meninggalkan kenangan terindah buatku...salam ukhuah Fillah Ilal Jannah...
"

Artikel ini susulan perjalan 1000 batuku yang aku teruskan ke Kelantan...dan aku muatkan dalam laman Tranungkite.net....

Teruskan Bacaan......

Perjalanan 1000 Batu....


Lama tidak menulis dalam blogku ini...huhu..benarlah kata orang...kadangkala selalu ad perkara yang akan kita rasa jemu sekali sekala...tetapi lama menyepi membuatkan aku rindu untuk menulis kembali...pelbagai kejadian berlaku semenjak kali terakhir blogku ini menerima catatan hidupku...

Terbaru...satu perjalan panjang dalam hidupku merentas Semenanjung Tanah Melayu ini...huhuu....erm mungkin terlambat mengucapkan selamat Hari Raya Haji...hehehe...dari P.Pinang, aku ke Seremban...berjumpa seorang sahabat yang aku kenali hanya dialam maya...penuh dengan kepercayaan...hehehe kalaulah dia tidak seperti yang aku sangkakan!!

Dua hari disana membuatku melihat kehidupan dari satu lagi demensi yang lain...ya, aku memang senang sekali melihat2 dunia di luar lingkar hidupku...kerana aku percaya sekali pada yang dinamakan pengalaman....yup, bagiku pengalaman adalah guruku yang utama...aku jadi dapat melihat kehidupan orang lain yang mana sebelumnya aku tidak pernah tahu dan tidak terlintas dihati untuk ambil tahu...terima kasih sahabatku AT....akan ku kenang walau sekejap pertemuan kita...Ko membuatkan aku berfikir kerdilnya diriku....

Dari Seremban, aku terus Ke Kuala Lumpur untuk menghadiri kenduri kawen sahabat mayaku juga...huhuhu...berbahagialah kau sahabatku Usen...sedap sungguh hidangan kenduri yang kau sajikan...aku senang sekali dan dapat juga berjumpa dengan ramai sekali kenalan yang sebelumnya tidak pernah bersua muka...sesungguhnya ukhuah yang terjalin ku harap terus ke syurga...tahniah sekali lagi ku ucapkan kepada sahabatku Usen...

Dari Kuala Lumpur aku menaiki bas sekali lagi ( semua perjalananku dengan bas!!..hehe) menuju ke Pulau Pinang...ya ke rumah sewaku...sampai dalam lingkungan pertengahan malam...tido...hehehe...nanti akan aku sambung kisahku kerana esok pagi, aku akan bertolak ke Kelantan pula... :-)

P/S : selamat pengantin baru...usen

Teruskan Bacaan......

Tuesday, November 6, 2007

Dia Datang lagi....

erm...musim peperiksaan datang lagi...dan seperti biasa...waktu2 begini memang terasa tekanannya...erm msa nie la setiap orang tak mahu di ganggu...sibuk study dengan harapan dapat scor mase periksa...

Akupun ada perasaan yang sama...memang rase terbeban sangat...ye la study last2 minute mcm nie...memang la rase berat sungguh...tapi ada kenikmatannya juga...rasenya waktu nie la minda kita benar2 bekerja...kita akan gunakan semaksima mungkin....

Tapi jangan sampai terlebih tekanan lak...sat g jadi gile...so, jom sesama kita kurangkan tekanan....

Teruskan Bacaan......

Berbahagialah Kau Disana...


Berbahagialah Kau Wahai Ibu saudaraku....di sana...

1 Syawal....ya 1 Syawal...tatkala belum sempat Solat Sunat Aidilfitri kami dirikan...kau terlebih dahulu pergi meninggalkan kami...sedih tidak dapat kugambarkan....kaulah ibu saudaraku....kaulah ibuku....

Tenanglah kau disana....sudah terlalu lama kau menderita...ya, tuhan memang lebih sayang padamu...2 tahun kau terlantar sakit...sudah cukup puas kau menderita...kukira semua dosamu sudah terampun...melihatkan ketabahanmu menerima ujian hidup...aku berdoa mudah-mudahan begitulah hendaknya...

Aku jadi terkenang sewaktu kecil...kaulah yang membelaku...kau memang tidak mempunyai anak...dan kebetulan aku yang paling kecil dan kau telah membelaku dengan penuh ksih sayang...setanding kasih sayang ibu bapaku....malah permainanku semua kau yang belikan...setiap kali melancong...aku yang kau bawa...ingat lagi kita ke Port Dickson...waktu umurku 6 tahun...aku demam waktu itu...kau menjagaku sepanjang malam...akanku kenang sepanjang hayatku...masih segar di ingatan ini...walaupun kini aku telah menganjak dewasa....

Aku jadi tidak tahu perasaanku sendiri...sedih...ya cukup sedih dan pedih...tapi aku bersyukur kerana kau telah terlalu lama menderita ibuku....biarlah kau tenang di sana..aku yakin kau sedang bergembira di taman2 syurga...amin

Aku sekali lagi mengalirkan airmata...lelaki menangis??...erm biarlah...aku selesa begini semalam kau datang dalam mimpiku...ak jadi tidak tahu apakah permainan syaitan atau memang kenangan indahku bersamamu terimbau kembali...kau datang dalam mimpiku dan mengingatkan kisah kau menghantarku kembali kerumah ibu bapaku...waktu itu aku menangis kerana tidak mahu berpisah denganmu dan Arwah Puang....kenapa kau datang dan membawa kenangan itu???...adakah sesuatu yang ingin kau nyatakan padaku??....

Biarlah kau menjadi kenanganku paling indah...semoga Allah cucuri rahmatNya keatas Rohmu...amin...

Marilah bersama2 kita menghadiahkan Al-Fatihah kepada roh Allahyarhamah Andik Halijah Bte Daeng Sanusi...
Daeng Sanusi Bin Daeng Materang
Andik Bechik Binti Andik Puchik
Andik Rafik bin Daeng Sanusi
Andik Hasbullah Bin Daeng Sanusi

Berbahagialah kalian di sana!...

Teruskan Bacaan......

Tuesday, October 9, 2007

Anak Yatim Juga Manusia!!!!










Dalam kebasahan hujan yang lebat sekali...aku jadi tidak kisah itu
semua...aku harungi jua semata2 kerana satu tujuan yang menggamit mindaku untuk terus bergerak ke satu destinasi yang asing bagiku...Ya Rumah anak-anak yatim- Rumah Yakin Tahfiz Al-Wadi Kupang Kedah Darul Aman...terima kasih kepada mereka2 yang telah bersusah payah didalam mengharungi misi ini...hati kalian sungguh murni sekali!!...jauh meninggalkan gerak kerjaku di kampus yang lebih cakap dari kerja...lebih teori dari praktikal...kadang-kala membuatkan aku sedikit bosan dan terasa dungu!!...

Sekitar lawatan singkatku dalam misi Selamat hari Raya Adik-AdikKu memberi sedikit sinar buat adik-adik yang mana kebanyakan mereka yatim piatu atau jika beribu atau berayah...ketahuilah mereka tidak tahu di mana mereka berada!!!.....

Hayatilah kisah yang di nukilkan oleh seorang mentor dan sahabatku ini....

Matanya bundar. Usianya baru 5 tahun. Adik kecil comel ini Zulaikha namanya adalah diantara 70 penghuni Rumah Yakin Tahfiz Al-Wadi Kupang yang diseliakan oleh Ustaz Daud Rahman.

"Mai kat Abah" kata Ustaz Daud. Zulaikha dengan penuh ceria berjalan terkedek2 menuju kepada "abah". Senyum melihat tetamu yang tidak pernah dikenali sebelum ini (Asri67, MB, Asoi, Ibnu_Ismail), memberi posing yang paling istimewa buat Bro Asri untuk merakam potretnya.

Zul aikha menghuni disini sejak 5 bulan yang. Disini dia dan 69 lagi anak2 yang senasib dengann ya menumpang kasih Ustaz Daud bersama dengan 4 lagi pembantunya. Ustaz Daud menggalas tanggung jawab besa r me njadi penaung dan "Abah" kepada mereka. Anak2 yang kurang bernasib baik menyimpan beribu cerita duka akibat kepincangan hidup masyar akat sehingga membawa mereka terpaksa menump ang kasih di rumah Rumah Yakin Tahfiz Al-Wadi Kupang.

Cerita2 Ustaz Daud membuatkan kami sesak dada, geram dan sedih. Saya menahan air mata mendengar sebahagian dari cerita duka yang dilalui oleh anak2 ini. Selain dari itu kesungguhan dan kegigihan Ustaz Daud berusaha menjadi penyelamatkan anak2 ini sangat2 saya kagumi. Saya lihat Bro Asoi berapa kali mengesat matanya bersimpati dengan pengalaman duka yang terpaksa ditempuh oleh anak2 disini.

Itu hanya antara beberapa kisah hitam yang tidak pernah termimpi oleh anak2 kita. Betapa bertuahnya mereka berada dipangkuan ibu bapa mereka.

Dan ini....

Kata Ustaz Daud, kalau setakat nak buat 17 pasang hanya untuk anak yatim yang mendiami Rumah Yakin Al-Wadi, baik tak payah buat. "Saya tak mau", Kata Ustaz Daud "saya tak mau nanti anak2 lain kecil hati. Anak lain memang ada ibu dan ayah tapi dimana ibu ayah mereka? Tapi dengan sahabat2 semua saya menumpang semangat untuk menyahut cabaran Ustaz Daud.
Kegigihan sahabat mengumpul dana, sikap yang cukup optimis Asoi, kigigihan Tok_J mengempen dan memasarkan keperluan untuk mendapatkan dana, kesudian Huda menerima tetamu untuk menguruskan soal pembelian kain dan sahabat dari KL yang sanggup meluangkan masa pergi ke Nilai untuk membeli kain, dan banyak lagi keterlibatan sahabat2 semua, akhirnya memudahkan kerja2 yang pada mulanya nampak agak mustahil.

Mana mungkin untuk menyiapkan 70 pasang baju raya dalam masa 25 hari dikala semua tailor sudah tutup buku tempahan jahitan masing2. Tapi Allah memudahkan jalan bagi anak2 ini memiliki sepasang baju raya yang lengkap menjelang shawal ini. Mungkin niat sahabat2 semua yang ikhlas untuk membantu anak2 yang kurang bernasib baik ini mendapat redo Allah (itulah yang kita harapkan) lalu dipermudahkan semua urusan kita yang nampak mustahil dalam kacamata kita.

Dihari penyerahan 6 Oktober 2007 di surau Rumah Yakin Alwadi selepas solat zohor mencatat sejarah , program kita berjaya dilaksanakan dengan jayanya. Kami pulang dengan berbagai episod yang banyak menjadi pengajaran. Antaranya...

Sebak dada saya bila Ustaz Daud bertanya Zulaika "mak mana? ", "Mak lari". Hati saya sudah tersentap dengan jawap petah Zulaika. Ustaz Daud bertanya lagi dengan suara inginkan kepastian "Mak mana?". Untuk kali kedua Zulaika hanya mampu memekup mukanya. Tidak ada lagi perkataan yang terkeluar dari mulut Zulaika. Suasana hening seketika. Hadirin mula tangkap shahdu. Lelaki hensem berambut panjang disebelah saya dilihat mengesat air mata. Tidak ku sangka mat rock pun berjiwa sensitif begitu. Saya cuba menahan butiran manik jernih dari mengurai jatuh dari kelopak mata saya. Ternyata saya juga gagal seperti mat rock sebelah saya.

Zulaika memang anak pintar dan petah. Seusianya 5 tahun sudah punya perasaan menjadi anak yang ditinggalkan ibu yang sepatutnya menjadi dahan tempat bergantung kasih sayang. Tingkah Zulaika dengan memekup muka tanpa sebarang patah perkataan membuatkan kami faham apa yang terbuku dihati anak kecil ini. Selepas Zulaika duduk semula, hadirin masih terdengar esak tangis Zulaika. Mungkin hatinya remuk redam bila mengenangkan nasibnya begitu, hanya tangisan mungkin berjaya merawat sejenak duka dari sejarah hitam yang perlu dilaluinya seusianya begitu mentah sekali.

Hati saya dipenuhi seribu persoalan "bagimana mungkin seorang ibu tergamak lari meninggalkan anak2nya, apakah sudah tercabut naluri kasih sayang dari sanubari seorang ibu?" Persoalaan yang tiada jawapan.

Ya, Zulaika mungkin gembira dengan sepersalinan baju kurung merah hati, bertudung merah jambu siap dengan bruce sekali bersama2 dengan kakaknya yang lain, tapi samakah shawalnya dengan baju baru yang dihadiahkan disaat takbir bergema dipagi raya berbanding dengan anak2 lain yang bernasib baik yang ibunya siap memandikan mereka dan memakaikan juga sepersalinan baju baru?

Zulaika bukan anak yatim, jika tidak ada insan seperti ustaz Daud dan kakitanganya, dimanakah agaknya anak2 seperti ini akan menumpang kasih untuk meneruskan perjalanan kehidupan yang baru bermula itu?

Terdetik dihati saya, kita sepatutnya membantu lagi Ustaz Daud dalam misinya menjaga anak2 yang kurang bernasib baik ini.

Entahlah...aku memang seorang yang berjiwa sensitif...mungkin kerja2 begini jauh lebih sesuai dan mengembirakan hatiku berbanding segala jenis meeting dan mesyuarat yang pada pandangan peribadiku tidak membuahkan hasil selagi kita masih takutkan bayang2 sendiri...entahlah...mungkin aku berfikir terlalu jauh...atau juga mungkin aku bukan orang yng boleh menerima gerak kerja begini...aku gembira dengan caraku...dan aku tidak menyesal untuk tidak ke meeting jika ada program2 seperti ini...kerana mereka jauh lebih penting dari apa yang kau katakan penting!!!



Teruskan Bacaan......

Tuesday, October 2, 2007

selamat mengundi!!


Esok...akan tercatat satu lagi sejarah mahasiswa di malaysia...ya mengundi...keluarlah mengundi!!...sesungguhnya undi anda bakal menentukan barisan kepimpinan bagaimanakah yang akan kalian terima untuk tempoh setahun dari sekarang...kalau kalian rasa masih ingin dikawal segala tindak tanduk oleh HEP...maka kalian bolehlah mengundi calon tajaan mereka...tetapi jika kalian inginkan perubahan dan kepimpinan sebenar mahasiswa, maka sokonglah calon pro mahasiswa....

Dan aku kira sekarang baru sahaja habis rapat umum untuk semua kampus...dan apa yang aku dengar, banyak sekali fitnah2 ditabur di pentas terbuka oleh calon2 pro aspirasi dalam usaha memberi kemenangan di pihak mereka...adakah begitu terdesak sekali mereka2 ini??...aku sangat yakin ini adalah usaha tidak kenal erti lelah oleh sahabat2 yang telah berjuang dengan penuh berani...

Sahabat2 usaha kita tidak sia2 kerana kini terbukti pihak proaspirasi begitu terdesak di sana sini.... teruskan usaha dan berdoalah moga2 kita beroleh kemenangan...tetapi ingat kemenangan bukanlah matlamat utama..yeng lebih penting bagaimana nanti MPP kita gunakan untuk menyuburkan amalan agama dan aktiviti dakwah dikampus...ketahuilah sahabat2ku...andai kalian menang dengan majoriti besar sekalipun, segala aktiviti2 maksiat akan tetap diteruskan oleh HEP..mereka pasti akan memberikan projek2 seperti ini kepada golongan yang menyokong mereka...maka dengan itu adalah menjadi tanggungjwab kita untuk membanteras segala aktiviti maksiat ini dari bumi kampus!!...menang atau kalah....inilah tugas utama kita...

Walaubagaimanapun...selamat berjuang aku ucapkan kepada seluruh sahabat2 seMalaysia...usaha murni anda hanya Allah akan membalasnya...ikhlaskan hati...mari kita mengambil barkah 10 malam terakhir Ramadhan ini untuk kita berjihad ke jalan Allah...

Takbir!!!

Teruskan Bacaan......

Thursday, September 27, 2007

Terbukti Aku Lemah!!!


Ramadhan pantas sahaja berlalu..tup2 sudah 15 hari umat Islam menjalani ibadah puasa...huh...kata bijak pandai Ramadhan bulan tarbiyah...tetapi mengapa sukar untuk diriku mentarbiyahkan hatiku sendiri...sukarkah untuk berbuat begitu??...ada sesapa ingin membantu aku menjawabnya???

Hari ini hati yang tenang bergelora lagi...kenapa di bulan mulia yang tiada syaitan di alam nyata ini hatiku kerap benar terkesan dengan perilaku2 dunia???...aku jadi hairan dengan diriku sendiri...TERBUKTI AKU LEMAH!!!...

Tidak berniat untuk menceritakan disini...kerana ada yang perlu disimpan dihati dan kemudian perlahan2 cuba untuk dibuang jauh dari diri...dan kini...DEMAM YANG AMAT PANAS SEKALI!!!

Moga2 menjadi kifarah dosa2 yang aku lakukan...Ya Allah bntulah hambamu yang maha lemah ini...aku merindui malam yang lebih baik dari seribu bulan!!!...sampaikanlah aku kepadanya...amin

Teruskan Bacaan......

Monday, September 24, 2007

Aku sedang berpuasa!!!

Orang berpuasa itu bukan hanya menahan diri dari makan dan minum sahaja, juga menghindari dari berbual kosong dan bercakap kotor. Jika ada yang memaki-maki kamu atau berbuat kurang ajar padamu, ucapkanlah bahawa "Aku sedang berpuasa, sesungguhnya aku sedang berpuasa" ~ (Hadis riwayat Ahmad bin Hambal Bukhari, Abu Dawud Tirmizi dan Ibnu Majah yang bersumber dari Abi Hurairah)

Aku sedikit geram hari ini...tetapi nasib baik aku teringat apa yang aku bincangkan dengan anak usrahku minggu lalu...berkaitan sebuah hadis sekitar kewajipan berpuasa...ya, hadis diatas...Aku sedang berpuasa!!..membuatkan hatiku sejuk serta merta...

Adakah kau mampu menimbang amalan yang dilakukan oleh orang lain??...acapkali aku bertanya dan aku sendiri mengingatkan diriku bahawa amalan seseorang adalah hak Allah...siapalah aku untuk mengadili apa yang dilakukan atau apa yang tidak dilakukan oleh orang lain...

Sedalam mana pengetahuanmu darihal amalanmu yang akan Allah terima??...sehingga kau sanggup berkata apa yang tidak kau ketahui hakikat apa yang berlaku...adakah dengan menghabiskan sejuzuk Al-Quran membuatkan kau rasa hebat???...dan kau menganggap mereka yang lain tidak sehebat dirimu??...

Aku setuju jika amalan berpesan2 dijadikan amalan...tetapi...nak cakap depan2 la!!...cakap belakang budak2 tadika pun tau...Aku sedang berpuasa!!!





Teruskan Bacaan......

Thursday, September 20, 2007

PRK....semakin hampir??...

Teruskan Bacaan......

Sunday, September 16, 2007

BERBUKA PUASA


"Manusia akan sentiasa berada dalam kebaikan selama ia menyegerakan dalam berbuka." -HR Bukhari Muslim

Tiada yang lebih dinantikan selama waktu berpuasa sepanjang siang melainkan waktu berbuka puasa. Apabila tiba Maghrib, maka muslimin yang berpuasa disunatkan agar menyegerakan berbuka lantaran ganjaran pahala yang lebih banyak daripada mereka yang menunda waktu berbuka.Rasulullah SAW juga menyeru umatnya agar tidak tergesa-gesa ketika berbuka puasa. Makanlah dengan sewajarnya namun janganlah pula sehingga habis waktu untuk menunaikan solat
Maghrib. Ini sejajar dengan sabda Baginda yang bermaksud:

"Apabila makanan telah dihidangkan, maka dahulukanlah makan daripada solat Maghrib dan janganlah kamu tergesa-gesa ketika makan makanan malam kamu." -HR Bukhari Muslim

Mendahului berbuka dengan memperbanyakkan doa adalah suatu yang dituntut kerana Allah SWT telah berjanji akan mengabulkan doa mereka yang berpuasa. Sebaiknya hendaklah doa yang meminta supaya diampunkan segala dosa yang pernah dilakukan pada masa lalu. Doa ini bukan sahaja dituntut ketika hendak berbuka puasa wajib tetapi juga ketika berpuasa sunat.

Terdapat beberapa doa pilihan yang boleh dijadikan pedoman ketika berbuka, iaitu:·

- "Allahumma laka shumtu wa 'alaa rizqika afthartu."
(Ya Allah, demi Engkau, aku puasa dan dengan rezeki-Mu aku berbuka)

- "Alhamdulillahiladzi a'aanani fashumtu wa razaqani fa afthartu."
(Segala puji bagi Allah, tuhan yang menolongku, sehingga aku (sanggup) berpuasa dan memberiku rezeki, sehingga aku (dapat) berbuka)

- "Allahumma laka shumnaa wa 'alaa rizqika aftharnaa, fa taqabbal minnaa innaka antas samiiul 'aliim."
(Ya Allah, demi Engkau kami berpuasa dan dengan rezeki-Mu kami berbuka, maka terimalah (puasa) dari kami. Sesungguhnya Engkau benar-benar Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui)

- "Allahumma inni as 'aluka bi rahmatikallati wasi'at kulla syai'in antaghfiralii."
(Ya Allah, sesungguhnya aku memohon kepada-Mu dengan rahmat-Mu yang luasnya meliputi segenap (makhluk) agar Engkau mengampuni diriku)

Walau bagaimanapun, menurut Imam Nawawi dalam Kitab Al-Azkar, doa-doa berbuka puasa tiada yang sahih. Rasulullah SAW bersabda bahawa setiap individu boleh berdoa apa sahaja sesuai dengan keinginan mereka. Namun sebagai manusia biasa, adakalanya doa yang dipanjatkan tidak dimakbulkan Allah SWT. Jika hal ini berlaku maka kita hendaklah mengkaji di mana kesilapan kita. Mungkin juga makanan atau minuman yang kita ambil datang daripada sumber yang tidak sah kerana salah satu syarat supaya doa kita dimakbulkan ialah sumber makanan kita haruslah daripada sumber yang halal.

Bukan sahaja dari segi makan minum harian, malah kita sepatutnya lebih teliti dalam melakukan dan memperkatakan apa jua perkara, termasuklah dalam urusan yang kita anggap sebagai kecil dan remeh-temeh. Masalah tidak akan timbul jika kita menyelesaikan perkara yang kecil terlebih dahulu sebelum
ianya menjadi lebih besar.

Selamat berbuka dan wassalam.


Teruskan Bacaan......

Thursday, September 13, 2007

Sahur Dan Keberkatannya...


BERSAHUR untuk berpuasa termasuk sunnah Nabi Muhammad saw. Sahur bermaksud makanan atau santapan yang diberkati.

Bersumber daripada Aisyah, beliau berkata: Rasulullah saw bersabda: - Bawalah kepadaku santapan yang diberkati itu, iaitu sahur. Kadang-kadang Rasulullah makan sahur hanya dengan dua biji kurma."

Rasulullah menganjurkan supaya makan sahur melalui sabdanya bermaksud: Makan sahurlah kerana sesungguhnya dalam makan sahur itu ada berkat.

Termasuk sunnah Rasulullah ialah mengakhirkan sahur. Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Abu Darda, Rasulullah bersabda maksudnya: Makan sahurlah pada akhir malam.

Diterangkan pula, Rasulullah biasanya makan sahur kemudian terus keluar untuk bersolat. Hikmah sahur dan fadilat mengakhirkannya disebut oleh Rasulullah antara lainnya:

* Ia mempunyai unsur berkat. Makanan apa pun yang mengandungi berkat akan membantu seseorang dalam mentaati perintah Allah;

* Untuk membezakan antara puasa yang dijalankan dengan puasa ahlil kitab.

Perkara ini dijelaskan dalam sebuah hadis sahih yang bersumber daripada Amru Ibnu bahawa sesungguhnya Rasulullah pernah bersabda maksudnya: Sesungguhnya perbezaan antara puasa kita dengan puasa ahlil kitab ialah pada makan sahurnya."; dan

* Untuk membantu puasa itu sendiri seperti dijelaskan hadis yang bersumber daripada Ibnu Abbas dan diriwayatkan oleh Ibnu Majah bermaksud: “Mintalah bantuan makan sahur untuk mengatasi puasa pada siang hari. Dan mintalah bantuan istirahat sebentar pada siang hari agar kuat menjalani ibadah pada malam harinya.

Dianjurkan bersahur bukan bererti makan sebanyak-banyaknya. Apa yang penting untuk mendapatkan fadilat serta sunnahnya, walaupun dengan makan sedikit.
Dalam hadis Jabir ditegaskan bahawa Rasulullah pernah bersabda maksudnya: Barang siapa yang akan puasa hendaklah dia makan sahur, sekali pun hanya sedikit.

Ulama turut membahaskan bilakah waktu yang paling afdal untuk bersahur.

Daripada hadis, ulama membuat kesimpulan bahawa adalah lebih afdal melewat-lewatkan sahur hingga betul-betul hampir masuk waktu fajar.

Imam al-Baihaqi melalui sanad sahih menyebut adalah sahabat-sahabat Nabi Muhammad itu orang yang menyegerakan berbuka puasa dan melewat-lewatkan sahur.

Nabi juga pernah bersabda, maksudnya: Sentiasalah umatku itu dalam keadaan kebaikan selama mana mereka menyegerakan berbuka dan melambat-lambatkan sahur. Sebenarnya waktu bersahur itu adalah luas bermula dari waktu malam hari hingga masuk waktu fajar dan yang lebih afdal ialah ketika waktu Subuh hampir masuk.

Satu daripada amalan umat Islam di Malaysia ialah berhenti makan lebih kurang 10 minit sebelum azan Subuh yang disebut sebagai Imsak.

Kebanyakan daripada kita cukup berhati-hati supaya tidak melewati waktu Imsak untuk memastikan tiada sisa makanan dalam mulut.

Berkaitan dengan waktu Imsak, sebenarnya ada satu hadis yang menunjukkan adanya amalan itu. Anas meriwayatkan daripada Zaid bin Thabit: Kami telah bersahur bersama-sama dengan Nabi, kemudian Baginda bangun untuk mengerjakan solat. Aku (Anas) bertanya, berapa lama tempoh antara azan dengan sahur itu? Zaid menjawab sekadar bacaan 50 ayat al-Quran.

Hadis itu menjelaskan bahawa Nabi Muhammad berhenti makan sahur dalam kadar masa anggaran jika dibaca ayat-ayat al-Quran itu untuk 50 ayat.

Teruskan Bacaan......

Tuesday, September 11, 2007

RAMADHAN: BULAN MUHASABAH DIRI

Pada dasarnya manusia dijadikan Allah dalam keadaan fitrah. Semasa membesar pendidikan yang diterima berbeza-beza mengikut faktor pendidikan yang diterima daripada ibu bapa dan keadaan persekitaran. Faktor-faktor ini mengubah dan menjejaskan fitrah kemanusiaan. Amat beruntunglah seseorang jika pendidikan dan tarbiyah yang diterima berpaksikan Al-Quran dan Sunnah Nabi saw. Sebaliknya amat rugilah jika amalan hidup bercanggah dengan kedua-dua peninggalan Nabi (Quran & Sunnah).

Allah amat mengetahui keadaan ini. Justeru, diwajibkan berpuasa setiap tahun bagi setiap individu sebagai satu cara untuk muhasabah, mengukur dan memeriksa diri sejauh mana ketaatan telah dilakukan dan sejauh mana kemaksiatan telah ditinggalkan. Introspeksi begini jarang dapat dilakukan di luar bulan puasa. Sebagaimana kenderaan perlu di'overhaul' setelah lama digunakan, begitulah manusia perlu di'overhaul' jasmani dan rohaninya melalui amalan berpuasa. Bulan puasa dalam aspek ini merupakan masa bagi umat Islam menjalani tarbiyah dan kursus pembinaan jasmani dan rohani berlandaskan syariat Islamiah supaya dapat menjalani hidup yang lebih sempurna pada masa hadapan.

Gangguan atau rintangan yang amat mencabar bagi setiap insan ialah syaitan. Syaitan ialah musuh manusia yang utama. Tugas utama dan 'core business' syaitan tidak lain tidak bukan hanya untuk menyesatkan manusia. Setiap detik kerjanya menjahanamkan manusia supaya akan terjun ke neraka seperti mana dirinya yang tiada harapan langsung masuk syurga. Dalam otaknya sudah disetkan begitu. Kita tidak perasan musuh kita yang halus lagi ghaib ini memasang pelbagai strategi untuk memukul kita, manakala kita pula asyik dilalaikan dengan pelbagai tugas, kerja dan amalan harian lain hingga terlupa makhluk syaitan ini hendak memerangkap kita. Nasib baiklah kita ada Allah yang boleh kita minta pertolongan.

Amalan puasa diwajibkan di antara lain ialah untuk memerangi syaitan. Selain berlapar atau menahan diri dari makan dan minum, kita juga dikehendaki puasakan pendengaran, penglihatan dan perkataan. Berlapar dengan tujuan menyempitkan perjalanan syaitan. Syaitan berjalan dalam diri kita melalui saluran darah. Dengan berpuasa syaitan tidak berpeluang menjadikan pembuluhan darah kita sebagai lebuhrayanya. Telinga dipuasakan dari mendengar yang haram, mulut dipuasakan dari mengeluarkan kata-kata yang jahat seperti mengumpat dan berbohong manakala mata pula dipuasakan dari melihat perkara yang dilarang atau diharamkan. Jika dilakukan dengan penuh ketaatan syaitan tidak langsung dapat peluang memeragkap kita di bulan ini. Tambahan pula dalam bulan ini dinukilkan bulan terbukanya pintu syurga dan ditutupkan pintu neraka.

Pendek kata dalam bulan ini, kita mesti menghisab diri dan mengawasi segala tindak laku kita supaya tidak mencemari amalan puasa. Nabi sentiasa mengingatkan kita supaya jangan menyamakan bulan ini dengan bulan-bulan lain. Mesti ada kelainannya kerana inilah keistimewaannya. Jika anggapan kita Ramadan sama dengan bulan-bulan lain, maka peruntukan pahala dan rahsia Ramadhan tidak akan kita perolehi dan kecapi kelazatannya sama sekali.

Setelah mempuasakan segala indera kita dari apa yang dilarang oleh Allah, kita digalakkan mengisi sepanjang Ramadhan dengan amalan-amalan sunat seperti membaca al-Quran, bersedekah, mengaji ilmu agama, sembahyang terawih dan sebagainya. Amalan di bulan puasa dibalas dengan gandaan pahala yang banyak.

Walaupun tidur orang puasa diberikan pahala, namun memperbanyakkan tidur di waktu siang tidaklah digalakkkan sebagaimana tidak digalakkan makan banyak pada waktu malamnya. Semasa berbuka memadalah dengan makanan yang sederhana. Janganlah melampaui batas dalam menyediakan makanan berbuka. Kita perlu mengingatkan diri kita tujuan puasa ialah untuk melawan godaan syaitan dan nafsu. Jika semasa berbuka kita penuhkan dengan pelbagai juadah, maka seolah-olah kita melayan semula kehendak syaitan dan nafsu. Bermakna tujuan puasa pada hari itu masih samar-samar dan tidak memberi kesan positif. Oleh sebab itu, Nabi saw pernah bersabda ramai orang berpuasa tidak dapat apa-apa kecuali lapar dan dahaga.

Syaitan sangat suka sifat membazir malahan mereka yang membazir dikatakan kawan syaitan. Tradisi kebanyakan kita membeli juadah dan kuih-muih yang banyak untuk berbuka adalah membazir kerana semasa berbuka hanya sebahagian yang kita makan; selebihnya dibuang saja.

Akhirnya dapat dibuat kesimpulan bulan puasa adalah bulan bagi umat Islam membuat persiapan diri memperkuatkan benteng jasmani dan rohani melawan godaan syaitan dan nafsu. Jika kita dikalahkan oleh syaitan dalam bulan-bulan lain, dengan bantuan Allah insyallah kita akan menang kerana dapat mengalahkan syaitan pada bulan Ramadhan yang mubarak ini. Kemenangan ini seharusnya tidak dihadkan dalam bulan ini saja; ia perlu dihayati seterusnya pada bulan-bulan berikutnya. Ingatlah kita sedang menjalani kursus dan bengkel mujahadah sepanjang Ramadhan. Budaya sepanjang kursus/bengkel mestilah diteruskan pada bulan-bulan lain. Jika ini berjaya dilakukan barulah dikatakan objektif puasa ini mencapai matlamatnya. Sama-samalah kita lakukan semoga amalan kita diterima oleh Allah.

Teruskan Bacaan......

Monday, September 10, 2007

Kem Modal Insan...


KEDA RESORT Bendang Man, Sik Kedah...satu tempat baru yang aku terokai semalam...ya memang satu tempat baru yang cukup indah...yang juga meninggalkan satu kenangan dan kemanisan ukhwah...

Terima kasih kepada mujahid kerana sudi mengajakku ke sana...dan kalau bukan as sebab akhi..maka diriku ini tidak mungkin dapat menjejakkan kaki kesana...

Perjalanan yang mengambil masa kurang lebih 2 jam itu membuatkan aku berfikir betapa negeri Kedah belumlah boleh dianggp maju...sepanjang perjalanan kami ( aku bersama 3 orang rakan lain), kami dapat melihat betapa perkara asas iaitu jalan raya begitu teruk sekali...malah dikiri kanan jalan terdapat banyak rumah-rumah yang pada pengamatanku boleh dianggap miskin...maka, adakah kedah akan maju tahun 2010??...kayu ukur apa yang diguna untuk mengistiharkan perkara ini??

Ah tinggalkan persoalan yang kukira bersifat politik atasan itu. Kembali kepada lawatanku ini, aku juga ingin mengucapkan jutaan terima kasih kepada penganjur yang telah menyediakan hadiah yang begitu banyak sehingga aku juga termasuk dalam senarai penerima hadiah. Bukan nilaian hadiah yang membuatkan aku gembira, tetapi lebih dari itu, cara penganjur meraikan tetamu amatlah menarik hati mudaku. Bukan itu sahaja...malahan, aku juga memenangi cabutan bertuah yang mana hadiahnya merupakan peralatan elektrik yang begitu relevan sekali dengan statusku sebagai mahasiswa...aku tersenyum sendirian...=))

Aku berdoa moga-moga pihak penganjur akan dapat keberkatan dan program seperti ini dapat diteruskan kerana rehlah itu memang perlu didalam sesuatu perjuangan...dan ketahuilah...aku akan membala jasa kalian melalui caraku...walaupun kalian tidak minta di balas!!!

Teruskan Bacaan......

Sunday, September 9, 2007

Ramadhan-Bila Hati Rasa Gembira

Teruskan Bacaan......

Saturday, September 8, 2007

JADUAL HARIAN SEORANG MUSLIM DI BULAN RAMADHAN


4.00 pagi Bangun
Berdoa kepad ALLAH dengan doa :
Segala puji bagi ALLAH yang telah menghidupkan aku setelah DIA mematikan
aku dan kepadaNYAlah aku akan dikembalikan. Berniatlah untuk melaksanakan
sebanyak-banyak kebaikan hari itu. Mandi dan membersihkan diri.
Mengambil wudhu dan memakai pakaian yang suci untuk beribadah, berwangi-wangian.

4.20 pagi Solat Sunat Taubat
Niatnya : Sahaja aku sembahyang sunat taubat 2 rakaat kerana ALLAH Taala.
Rakaat pertama selepas Al-Fatihah baca surah Al-Kafirun, rakaat kedua
selepas Al-Fatihah baca surah Al-Ikhlas. Selepas sembahyang, angkatlah
tangan memohon ampun kepada ALLAH. Menangislah menyesali dosa-dosa.

Solat Sunat Tahajjud
Niatnya : Sahaja aku sembahyang sunat tahajjud 2 rakaat kerana ALLAH
Taala. Rakaat pertama selepas Al-Fatihah baca surah Al-Kafirun, rakaat
kedua selepas Al-Fatihah baca surah Al-Ikhlas. Selepas sembahyang,
angkatlah tangan berdoa kepada ALLAH.

Solat Sunat Hajat
Niatnya : Sahaja aku sembahyang sunat hajat 2 rakaat kerana ALLAH Taala.
Selepas Al-Fatihah rakaat pertama baca ayatul Kursi 1 kali.
Selepas Al-Fatihah rakaat kedua baca surah Al-Ikhlas 11 kali. Ketika sujud
terakhir baca 11 kali dan sertakan di dalam hati segala hajat-hajat kita.

Solat Sunat Witir
Niatnya : Sahaja aku sembahyang sunat witir 2 rakaat kerana ALLAH Taala.
Selepas salam, bangun lagi dan sembahyang witir 1 rakaat.
Perbanyakkan berdoa kepada ALLAH dengan penuh rasa kehambaan, rendah diri,
meminta-minta, merintih-rintih, agar ALLAH ampunkan dosa-dosa kita,
taubat kita, terima amalan kita, memperkenankan doa dan permintaan kita.

5.00 pagi Makan Sahur
Menggosok gigi dan membersihkan sisa-sisa makanan di mulut.

5.28 pagi Bersiap menunggu waktu Subuh dengan membaca Al-Quran atau berselawat.
Sembahyang sunat Subuh, sembahyang Subuh berjemaah.
Selesaikan wirid harian di tikar sembahyang atau baca Al-Quran hingga terbit matahari.

7.00 pagi Membuat persiapan ke tempat kerja.
Melangkah ke tempat kerja dengan membaca Bismillah dan doa kepada ALLAH
agar semua aktiviti kita diberkatiNYA. Sentiasa berselawat kepada Rasulullah SAW sama ada menyebutnya atau di hati.
Banyakkan istigfar/meminta ampun. Melaksanakan kerja dengan bersemangat dan penuh
bertanggungjawab. Datangkan rasa bahawa ALLAH sentiasa memerhati kerja-kerja yang di lakukan dan yakinlah DIA akan membalas segala kebaikan yang kita buat.

10.00 pagi Sembahyang Sunat Dhuha
Ia adalah sumber rezki yg berkat kalau istiqamah diamalkan.

Niatnya : Sahaja aku sembahyang sunat dhuha 2 rakaat kerana ALLAH Taala.
Penuhi masa rehat tengahari dengan menambah ilmu atau membaca Al-Quran.
Elakkan sungguh-sungguh dari melakukan dosa walaupun kecil dan perkara yg sia-sia.

Contoh dosa-dosa : mengumpat mengutuk, menyindir yang menyakitkan orang,
bergaul bebas tanpa menjaga syariat seperti berbual dengan bukan muhrim
mengenai perkara yang tiada sangkut paut dgn kerja.

12.45 tgh Bersiap untuk solat Zohor.
Menunggu waktu bersembahyang dengan berselawat. Solat Zohor berjemaah.
Laksanakan juga solat sunat Rawatib Bersujud. Syukur setelah selesai
sembahyang sunat dan wirid sebagai berterima kasih kepada ALLAH yg
memberi kita nikmat besar dapat menyembahNYA.

4.15 ptg Bersedia untuk solat Asar.
Solat Asar berjemaah. Laksanakan juga solat sunat Qabliyah. Bersujud
syukurlah setelah selesai sembahyang sunat dan wirid sebagai berterima
kasih kepada ALLAH yg memberi kita nikmat besar dapat menyembahNYA.

5.30 ptg Membeli barang-barang keperluan berbuka dan sahur
Tanpa berlebih-lebih. Ingatlah walaupun syaitan dirantai tetapi nafsu
masih ada dlm diri kita !!!

6.30 ptg Memperbanyakkan doa sebelum berbuka.
Kerana di waktu itu adalah masa yang mustajab doa. Ingatlah sabda
Rasulullah SAW : "Ramai orang yang berpuasa, yang mereka dapat hanya
lapar dan dahaga", merintihlah kepada ALLAH memohon agar amalan kita diterima.

Apabila masuk waktu magrib.
Bacalah doa dan berbuka :
Wahai Tuhan, kerana Engkaulah aku berpuasa, kepada Engkaulah aku beriman
dan dengan rezki engkaulah aku berbuka. Berbuka puasa dengan makanan
manis seperti buah kurma dan meminum air, terus menunaikan solat maghrib
berjemaah, setelah itu barulah makan makanan berat.

8.00 mlm Solat Isya' berjemaah dan diteruskan dengan solat Terawih.
Cuba pertahankan solat terawih walau bagaimana keadaan sekalipun kerana
fadhilatnya amat besar. Bacalah Al-Quran dengan penuh tawadhuk, seeloknya
baca dengan bertadarus ( berkumpulan bergilir-gilir, seorang baca, yang
lain menyemaknya), cuba khatamkan membaca Al-Quran paling kurang satu
kali sepanjang ramadhan. Kebanyakan imam-imam besar mengkhatamnya dua kali
dalam sehari (60 kali sebulan Ramadhan)

11.00 mlm Memperbanyakkan istigfar sebelum tidur.
Berniatlah utk puasa esok hari dgn berniat : Sahaja aku berpuasa hari
esok untuk menunaikan puasa ramadhan yg wajib ke atasku , tahun ini kerana
ALLAH Taala. ( JANGAN LUPA!!!)
Tidur awal agar dapat bangun utk beribadah.
Bacalah doa sebelum tidur :
Dengan namaMU Ya ALLAH! Aku hidup dan mati. Ingatlah tidur adalah mati
yg sementara, kemungkinan kita dipanggil ALLAH ketika tidur

Aku sebenarnya mengharapkan diriku dapat mengikut jadual yang seperti ini sepanjang hidupku...tapi aku tahu kemampuan diriku dan dimana tahap imanku...maka aku cuba berkongsi dengan kalian andai kalian dapat mengikuti jadual ini sebaik mungkin...ini bukan sekadar jadual...tetapi juga merupakan tarbiyah kepada diri kita sendiri..I'syaAllah...

Teruskan Bacaan......

IKUTILAH CARA RASULULLAH SAW

Rasulullah SAW melarang kita mencampurkan beberapa jenis makanan dalam satu hidangan.

1. SUSU DENGAN IKAN..better use santan
2. CUKA NGAN SUSU
3. FRUITS NGAN SUSU..forget those fruity yoghurts!
4. IKAN NGAN DAUN SALAD
5. BAWANG PUTIH NGAN BAWANG MERAH......jika dicampur boleh menyebabkan lumpuh..bawang besar jika makan continuously for 40 days boleh menyebabkan bintik2 hitam di muka..ala2 severe pigmentations gitu..
6. DAGING SEGAR NGAN DAGING KERING..or fresh fish and dried/salted fish
7. BENDA MASAM eg lemon NGAN BENDA BERASID SEPERTI CUKA
8. BUAH DELIMA NGAN SERUNDING
9. CUKA NGAN NASI
10. TELUR NGAN IKAN

Semua ni kalau diamalkan selalu akan menambah risiko penyakit lumpuh/stroke.

Untuk mengembalikan tenaga, tidur sebentar sebelum zohor.

ELAKKAN MELAKUKAN PERKARA YANG BERIKUT

1. Mandi air suam lepas makan kerana ini adalah lebih bahaya drpd perkara2 di atas
2. Senaman sebelum makan
3. Bersenam atau berjalan lepas makan tengahari..jarakkan at least 1/2 an hour
4. Makan buah lepas makan kerana akan menyebabkan makanan lambat dihadam
5. Meninggalkan makan malam..sabda Rasulullah SAW..untuk awet muda makanlah walaupun
sebiji tamar
6. Jangan duduk relax lepas dinner..kena bergerak at least 100 steps
7. Tidur selepas kenyang kerana akan menyebabkan sembelit.

CARA MAKAN RASULULLAH SAW

Rasulullah SAW apabila makan akan menggaul makanannya dan meninggalkannya sebentar. Baginda kemudian mencelup jari kelingkingnya dalam garam serta menghisapnya sebelum dan selepas menjamah makanan. Kenapa garam? Selain dari sumber minerals, garam adalah penawar paling mujarab keracunan dan boleh menghalang sihir serta gangguan makhluk halus.
Rasulullah mengunyah makanan baginda sebanyak 40kali sebelum menelannya.

CARA MINUM

Jangan minum berdiri walaupun perbuatan tu makruh kerana ia makruh yang menghampiri haram.

Juga dilarang minum dari bekas yang besar sambil bernafas kedalamnya kerana nafas kita CO2 bercampur air H2O akan menukarkan sifat air kepada H2CO3..dan menyebabkannya acidic.

Atas sebab yang sama juga dilarang meniup minuman yang panas.

Cara yang di sarankan oleh Rasulullah ialah minum air seteguk-teguk dan bernafas. Begitulah lebih kurang amalan Rasulullah yang diturunkan oleh various ustaz for our iktibar..semoga memberi manafaat kepada kita semua.

Semua ini aku just copy and paste...kiranya ada kesilapan maklumat...tolong aku perbetulkan...sesungguhnya niatku cuma satu...mengikut yang sunnah itu satu kejayaan!!!

Teruskan Bacaan......

Alahai tidur...

Tidur di tengah hari

Tidur siang pernah dianggap sebagai salah satu tanda kemalasan. Islam menganggapnya sebagai suatu kebaikan asalkan seseorang itu tidak berlebih-lebihan dengannya. Di dalam kitab 'Misykatul Masabih' disebutkan tentang salah satu amalan sunnah yang pernah dilakukan oleh Nabi:

"Tidur yang sedikit di waktu tengahari (qailulah) tidaklah keji. Rasulullah ada melakukannya." Imam Al Ghazali di dalam kitab 'Ihya Ulumuddin' telah berkata: "Hendaklah seseorang tidak meninggalkan tidur di siang hari kerana ianya membantu ibadah di malam hari sebagaimana sahur membantu puasa di siang hari. Sebaik- baiknya ialah bangun sebelum tergelincir matahari untuk solat zohor."

Islam mempunyai pandangan tertentu tentang tidur tengahari. Ia dianggap sebagai sunnah dan bukan sebagai suatu yang keji. Tidurnya hanya sekejap. Tujuannya adalah untuk kesegaran tubuh badan agar dapat dimanfaatkan untuk melaksanakan amal dan ibadah yang berkualiti. Dewasa ini, berpandukan kajian-kajian saintifik, tidur sekejap di waktu siang (day napping), terutamanya pada waktu tengahari, didapati amat berkesan untuk mempertingkatkan tenaga, tumpuan dan akhirnya produktiviti pekerja-pekerja.

Baru-baru ini satu kajian 25 tahun tentang kesan tidur ke atas negara-negara industri dan pasca- industri telah mendapati bahawa "92.5% pekerja- pekerja yang berkesempatan tidur di waktu tengahari, mempunyai daya kreativiti yang lebih tinggi. Daya kemampuan mereka untuk menyelesaikan masalah juga meningkat. Semua ini pastinya meningkatkan produktiviti." (Napping News: 'Scientific Proof Confirms: Napping Enhances Worker Productivity,' from eFuse).

Waktu tengahari merupakan masa yang paling sesuai untuk tidur seketika kerana sistem badan kita memang bersedia untuk memanfaatkan fasa tidur pada waktu itu. Fasa ini disebutkan sebagai 'a midafternoon quiescent phase' atau ' a secondary sleep gate.' Di antara tokoh-tokoh yang menggalakkan tidur tengahari ini ialah Dr. William A. Anthony, Ph.D. dan Camille W. Anthony, pengarang buku 'The Art of Napping at Work.' Demikian juga yang disebutkan oleh David F. Dinges dan Roger J. Broughton di dalam buku mereka 'Sleep and Alertness: Chronobiological, Behavioural and Medical Aspects of Napping.'

Dr. James Maas, pakar tidur dari Cornell University juga telah merumuskan bahawa tidur di tengahari sekadar 15-20 minit sudah mencukupi untuk mengembalikan tenaga dan menjaga kesihatan. Seorang pengkaji yang lain, Donald Greeley, telah mengatakan bahawa tidur tengahari adalah bermanfaat selama mana ianya tidak melebihi satu jam. (Gail Benchener: 'Parents and Sleep Deprivation,' Family.com)

Sunnah tidur tengahari yang diajarkan Nabi rupa- rupanya merupakan suatu yang amat saintifik lagi relevan pada hari ini.


Kalolah waktu tu dah tergelincir matahari...aku kira bukan sunnah dah...erm pandailah menilai diri sendiri...tapi satu kebenaran yang tidak boleh disangkal...dalam sunnah ada kejayaan!!!

Teruskan Bacaan......

Friday, September 7, 2007

Ramadhan Yang Dirindui....

MENYAMBUT BULAN RAMADHAN DENGAN KESYUKURAN

SIDANG JUMAAT YANG DIRAHMATI ALLAH,

Saya berpesan kepada tuan-tuan dan diri saya sendiri supaya bertaqwa kepada Allah dengan sebenar-benar takwa. Marilah sama-sama kita melaksanakan segala perintah Allah dan menjauhi serta meninggalkan segala larangannya. Mudah-mudahan kita akan mendapat kebaikan di dunia, kebaikan di akhirat dan terpelihara daripada azab api neraka.

KAUM MUSLIMIM YANG BERBAHAGIA,

Samaada kita sedar ataupun tidak, setiap detik dan saat akan tetap berlalu meninggalkan kita. Setiap detik dan ketika akan menjadikan kita semakin tua di mana hari ini lebih tua dari semalam dan keadaan ini akan berterusan tanpa mempersoalkan samaada kita bersedia ataupun tidak. Begitu juga dengan perjalanan masa, hari berganti hari dan bulan berganti bulan. Di mana sekarang kita berada di penghujung bulan Sya'aban dan bulan Ramadhan akan menjelang tiba. Bulan Ramadhan merupakan bulan yang penuh dengan keberkatan dan keampunan dari Allah S.W.T. bulan Ramadhan adalah bulan yang ditunggu-tunggu dan dirindui oleh setiap individu Muslim kerana di dalamnya terdapat berbagai-bagai keistimewaannya dan kelebihan yang telah disediakan oleh Allah S.W.T.

Sebagai seorang Muslim kita semestinya merasa gembira dan bersyukur dengan kedatangan bulan Ramadhan al-Mubarak dan sama-sama bertekad menghayati-nya dengan penuh keinsafan dan kesungguhan. Firman Allah dalam surah al-Baqarah ayat 183 :

Maksudnya : " Wahai orang-orang yang beriman, diwajibkan kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan ke atas orang-orang terdahulu daripada kamu, supaya kamu bertaqwa."

HADIRIN SIDANG JUMAAT YANG DIRAHMATI ALLAH,

Marilah sama-sama kita menyambut kedatangan bulan Ramadhan dengan penuh rasa kecintaan dan kerinduan. Kita juga perlu membuat persediaan dan persiapan samaada dari segi jasmani dan rohani supaya Ramadhan yang disambut itu benar-benar dapat dihayati segala kelebihan dan keistimewaannya. sebagai seorang Islam kita sawajarnya merebut dan mendapatkan segala peluang keemasan dan keistimewaannya yang terdapat di dalam bulan tersebut yang terdiri daripada tawaran pahala yang berlipat kali ganda serta anugerah Lailatul Qadar dan keampunan dari segala dosa dan kesalahan.

Sabda Rasulullah S.A.W.:

Maksudnya : "Barang siap merasa gembira dengan sebab kedatangan bulan Ramadhan nescaya Allah Taala mengharamkan jasadnya daripada api neraka".

(Hadis riwayat Ahmad)

Begitu juga kedatangan bulan Ramadhan amat digeruni dan ditakuti oleh syaitan kerana pada bulan ini Allah tidak membenarkannya menghasut serta menggoda manusia melakukan kejahatan dan maksiat. Pada bulan ini syaitan akan dirantai dan dibelenggu. Dalam hal ini Rasulullah S.A.W. menjelaskan dalam hadis baginda:

Maksudnya : "Daripada Abu Hurairah R.A. bahawa Rasulullah S.A.W. telah bersabda apabila telah tiba bulan Ramadhan, maka terbukalah semua pintu rahmat dan ditutup semua pintu neraka serta tangan-tangan syaitan dirantai".

(Hadis riwayat Ahmad)

KAUM MUSLIMIM YANG DIRAHMATI ALLAH,

Ramadhan adalah bulan yang sungguh luar biasa keistimewaannya berbanding dengan sebelas bulan yang lain. Apa tidaknya, sesungguhnya segala dosa yang dilakukan akan mendapat keampunan dari Allah bagi hamba-Nya yang melakukan ibadah pada bulan tersebut dengan bersungguh-sungguh dan ikhlas serta dengan penuh pengharapan. Dalam hal ini Rasulullah S.A.W. bersabda:

Maksudnya : " Barang siapa yang berpuasa Ramadhan dengan penuh keimanan dan mengharapkan ganjaran pahala dari Allah maka diampunkan bagi-nya segala dosa yang telah lalu ".

(Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

HADIRIN SIDANG JUMAAT YANG DIRAHMATI ALLAH,

Tunggak ibadah pada bulan Ramadhan ialah ibadah puasa iaitu menahan diri bukan sahaja daripada makan dan minum bahkan dari segala perkara-perkara maksiat dan yang membatalkan puasa bermula dari terbit fajar hingga terbenam matahari dan disertai dengan niat. Apabila seseorang itu telah berjaya menahan dirinya daripada perkara-perkara yang dinyatakan, maka layaklah ia mendapat pahala daripada Allah dengan izin dan kemurahannya.

TUAN-TUAN SIDANG JUMAAT YANG DIMULIAKAN,

Dalam konteks ibadah puasa, kejayaan menempuh ujian adalah disertai dengan sifat sabar. Sifat sabar merupakan perkara asas dalam kehidupan kita seharian terutamanya sabar dalam mengahadapi segala macam ujian hidup. Sifat sabar ini dapat dan mampu menjadikan kita seorang Muslim yang tabah dan mempunyai jati diri dalam mengahadapi ujian dan ranjau kehidupan.

Sifat sabar perlu ujud dalam diri kita untuk menyempurnakan ibadah puasa kepada Allah dengan sebaik yang mungkin. Kita hedaklah laksanakan ibadah puasa ini dengan penuh keinsafan dengan meninggalkan semua perkara yang boleh merosakkan pahala puasa kita. Elakkan diri dari melakukan perkara-perkara yang melalaikan serta boleh mengurangkan pahala puasa. Jangan jadikan puasa kita sekadar menahan diri daripada lapar dan dahaga sahaja. Firman Allah dalam surah Az-Zumar ayat 10:

Maksudnya : " Sesungguhnya orang-orang yang bersabar sahaja yang akan disempurnakan pahala mereka dengan tidak terkira ".

SIDANG JUMAAT YANG DIRAHMATI ALLAH,

Demikianlah sebahagian daripada kelebihan ibadah puasa dan keistimewaan bulan Ramadhan al-Mubarak. Oleh itu hedaklah kita merebut peluang yang sangat berharga ini dengan beribadah yang disertai dengan rasa kesyukuran dan kegembiraan, ikhlas dan yakin terhadap kurniaan Allah yang tidak ternilai banyaknya. Sesungguhnya keistimewaan dan kelebihan berpuasa dalam bulan Ramadhan tidak akan kita nikmati jika sekiranya tidak dilakukan ibadah puasa dengan sempurna dan ikhlas. Di samping itu kita juga dituntut melakukan amalan kebajikan yang lain seperti bersedekah, berzikir, bertadarus, berzakat dan sebagainya. Dalam masa yang sama hedaklah dielakkan daripada membuat persediaan untuk berbuka puasa dan menyambut hari raya secara berlebihan.

SIDANG JUMAAT YANG DIMULIAKAN,

Bersama dengan kedatangan bulan Ramadhan marilah kita mempersiapkan diri dari segi rohani dan jasmani dengan melaksanakan perkara-perkara berikut:

  1. Banyakkan membaca Al-Quran dan memahami maksudnya.

  1. Mengerjakan sembahyang fardhu dan bertarawih secara berjamaah di masjid atau di surau.

  1. Bersedekah dan mengadakan jamuan berbuka puasa khususnya kepada sahabat, jiran tetangga dan fakir miskin.

  1. Beriktikaf di dalam masjid dan bertadarus.

  1. Mengelakkan diri dari berbual-bual kosong dengan mengisi masa dengan kerja-kerja berfaedah seperti mendalami pengetahuan mengenai fardhu ain dan fardhu kifayah.
  2. Sentiasa menjaga tutur kata, tidak hasad dengki dan gerak geri supaya tidak menyinggung perasaan mana-mana pihak.

  1. Tidak membiarkan diri kita berlarutan dalam perkara-perkara yang sia-sia termasuklah tingkah laku dan perbuatan yang tidak berfaedah.

  1. Hati kita hendaklah sentiasa ingat kepada Allah s.w.t.

Di samping kita mengerjakan ibadah puasa dengan cara yang paling sempurna dan mengisi masa sebulan Ramadhan dengan amalan tersebut, kita juga hedaklah berazam untuk meneruskannya pada bulan-bulan yang berikutnya sehinggalah kita dipertemukan lagi dengan bulan Ramadhan tahun yang akan datang, INSYAALLAH.


Teruskan Bacaan......

Wednesday, September 5, 2007

Tetamu Senja...



Kita datang ini hanya sebagai tetamu senja
Bila cukup detik kembalilah
Kita kepadanya
Kita datang ini kosong tangan dada
Bila pulang nanti bawa dosa bawa pahala

Pada tetamu yang datang dan
Kenal jalan pulang
Bawalah bakti mesra kepada
Tuhan kepada Insan
Pada tetamu yang datang
Dan lupa jalan pulang
Usahlah derhaka pula
Pada Tuhan kepada insan

Bila kita lihat manusia lupa tempat
Atau segera sesat puja darjat
Puja pangkat
Segera kita insaf kita ini punya kiblat
Segera kita ingat kita ini punya tekad

Bila kita lihat manusia terbiar larat
Hingga mesti merempat ke laut biru
Ke kuning darat
Harus kita lekas sedar penuh pada tugas
Harus kita tegas sembah
Seluruh rasa belas

Kita datang ini satu roh satu jasad
Bila pulang nanti bawa bakti padat berkat
Kita datang ini satu roh satu jasad
Bila pulang nanti bawa bakti padat berkat

~ A. Samad Said


Teruskan Bacaan......

Tuesday, September 4, 2007

Bile presiden datang ke rumah...


Baru sebentar tadi tuan presiden singgah ke rumahku (sebelumnya dia menelefonku dulu)...huhu...kelam kabut juga dibuatnya...tetiba aku jadi rajin menyapu...menyusun buku2..hahaha...hipokrit sungguh!!!...kalolah hari2 tuan presiden datang ke rumahku??...hahaha...

Bukan itu yang aku ingin sentuh...cumenya aku ingin memohon maaf kepada tuan presidenku yang sungguh penat bekerja...sedang aku menghabiskan masa di rumah membelek2 buku sambil menyelongkar alam maya...hehehe...aku bukanlah yang terbaik dan tidak ingin dianggap terbaik...aku melihat diriku sendiri sebagai seorang yang akan lantang membantah dan kalian pimpinan selalu berbaik sangka denganku...aku jadi kelu dan takut andai sikapku ini menjadikan jemaahku statik dan lesu...

Tidak tahu bagaimana untukku sampaikan kata hatiku...cuma aku harap ada diantara kalian membaca tulisanku kali ini...satu harapanku...buatlah keputusan kalian jika itu dianggap terbaik untuk jemaah...jangan kau pedulikan pendapatku yang aku sendiri akui lebih bersifat peribadi...satu contoh kuberi pabila aku tiba2 teringat saat presiden mengajak semua pembantu bergambar kenangan bersama...aku membantah keras hanya kerana aku tidak suka kepada mereka2 yang mengambil gambar itu...kerana pada pengamatanku...mereka sedang mempergunakan pelajar...tetapi hakikatnya, kalau setakat bergmbar muslimin muslimat menjadi isu, apa salahnya kita asingkan menjadi 2??...muslimin bersama muslimin dan sebaliknya...mungkin presiden sependapat dnganku atau saja beliau mengambil pendapatku supaya aku tidak lari dari jemaah...huhu...ketahuilah tuan presiden masukku kedalam jemaah ini tiada yang jemput!!...dan aku akan pastikan tiada sesiapa mampu menghalau diriku dari jemaah ini termasuk diriku sendiri!!...hanya Allah berkuasa melakukannya...

Dan untuk tugasanku pula...sekali lagi aku memohon ampun dan maaf andai aku selalu membuat keputusan sendiri...sebenarnya aku sedikit terkilan dengan kalian untuk keputusan yang perlu aku lakukan..tetapi tidak mengapa...aku juga mampu membuatnya sendiri...huhu...aku berdoa semoga yang terbaik bakal kita lakukan untuk jemaah ini dan untuk seluruh kampus yang kita cintai...

Tuan presiden...ada banyak sebab kenapa aku cuba menolak sebarang jawatan dulu...dan kini sedikit demi sedikit ianya terbongkar sendiri...Ya Allah janganlah kau bukakan aib diriku ini...

Teruskan berjuang rakan2ku!!!

Teruskan Bacaan......

Saturday, September 1, 2007

Memancing...erti sebuah kesabaran??


Pengalaman baru mengajarku apa erti sebenar kesabaran...mungkin tidak banyak namun aku dapat merasainya...(atau mungkin boleh dikatakan membuang masa??)...memancing ikan sesuatu yang tidak pernah aku lakukan sebelumnya dan aku bercadang untuk terus tidak melakukannya lagi selepas ini...(mungkin sebagai pemerhati akan aku pertimbangkan huhu...)

Pantai remis satu tempat asing bagiku...perjalanan kesana sahaja membuatku pening dan sedikit lelah...hajat dihati akan dapat ketenangan jiwa dan merehatkan minda yang bercelaru kebelakangan ini...namun lain yang aku temui...

Ya kalau dari segi ukhwah...aku sangat gembira untuk itu...hubunganku dengan manusia dapat aku perbaiki...malah aku jadi lebih mengenali beberapa mentor yang aku anggap cukup berpengalaman untuk aku jadikan ikutan...segala perancangan aktiviti boleh aku katakan sempurna...namun suasana persekitaran itu sendiri membuatkan aku jadi sedikit kaget dan termenung sendiri mengenai inikah negaraku Malaysia...

Memang menjadi kebiasaanku untuk memerhati dan mentafsir apa yang aku lihat ditempat baru yang aku jelajahi...kerana disitu aku yakin ada kebesaran Allah...dan kini aku terjumpa pula dengan satu lagi sikap yang aku namakan sikap bangsa Melayu...

Bermula dengan perkumpulan remaja bermotor..(mat rempit dan minag rempit??)...yang pada amatanku sedang menyambut KEMERDEKAAN negara pada pandangan mereka sedang batas pergaulan langsung tidak dipedulikan...percampuran lelaki dan perempuan...berkhemah dalam keadaan bercampur gaul dan mungkin juga mengundang banyak lagi maksiat lainnya...(aku juga berkhemah-cuba menerangkan tiada salahnya berkhemah!!)...dan inilah erti sebenar kemerdekaan pada kaca mata mereka...yang seronoknya...aktiviti ini seolah2 mendapat restu pihak berwajib!!...

Kemudian aku berjumpa pula seorang pak cik yang mengaku pantai tempat aku berkhemah dia yang punya...huhu...aku jadi garu kepala kerana belum pernah aku berjumpa situasi dimana rizap pantai ada tuan punya...hehe..oleh kerana aku yng pergi ketempat orang maka aku tidak jadi mengutarakan persoalan ini...dan katanya aku diberi percuma mendirikan khemah disitu...tapi ketika aku berkemas untuk pulang...tetap juga aku diminta membayar 10 ringgit!!..haha apalah sangat 10 ringgit itu...tapi yang aku kesalkan kenapalah Melayu ini begitu sekali sifat tamaknya...kenapa tidak berterus terang sahaja denganku sewaktu aku memang khemah??...aku boleh saja membuka kembali khemahku dan tidur di surau berdekatan!!

Tidak mengapalah...aku tetap bersyukur kerana pengalaman ini sungguh tinggi nilainya...dan aku memang tidak akan pernah serik...kerana bagiku...ragam manusia juga merupakan guru kepadaku melalui hari2 berlalu...moga2 aku masih di bawah lindugan Allah...dan pengalaman ini akan aku jadikan asas untuk aku terus berjuang dilapangan jemaah ini!!...mahasiswa juga punya peranan!!...

Jom memancing!!!...

Teruskan Bacaan......

Thursday, August 30, 2007

Program Pendidikan Perlu Hindar Lahirkan Robot: Raja Nazrin

IPOH, 29 Ogos (Bernama) -- Raja Muda Perak Raja Nazrin Shah hari ini mengingatkan mengenai pentingnya asas falsafah pendidikan yang menekankan pembinaan sahsiah, minda dan roh insan bagi menghindari lahirnya "produk pendidikan robot".

Baginda menyifatkan "produk pendidikan robot" itu sebagai manusia yang hilang sifat-sifat insaniah sebaliknya akan bersifat takbur dan berlagak sombong.

"Produk pendidikan yang dihasilkan, wajib diperkukuhkan dengan iman dan takwa, menjadi insan yang memiliki integriti diri yang tinggi lagi dihormati, bersifat jujur dan bersifat amanah," titah baginda pada Konvokesyen Kolej Islam Darul Ridzuan (KIDR) di sini hari ini.

Menurut Raja Nazrin, program pendidikan hendaklah dirangka untuk dapat menghubungkan modal insan yang dibangunkan dengan proses pembangunan negara.

Baginda bertitah pelbagai perkembangan yang sedang berlaku di abad ke-21 menuntut kepada orientasi baru, pendekatan baru, kaedah baru dan kurikulum baru pendidikan supaya produk pendidikan menjadi relevan kepada keperluan semasa.

Usaha mencetuskan transformasi pendidikan yang dilancarkan oleh kerajaan amatlah bertepatan dan membuktikan usaha serius negara dalam merealisasikan agenda membangunkan modal insan, titah baginda.

Isnin lepas, Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, melancarkan Pelan Strategik Pengajian Tinggi Negara yang memperkenalkan tiga langkah khas untuk mencetuskan transformasi dan membawa pembaharuan kepada institusi pengajian tinggi negara ini.

Menerusi rancangan jangka panjang yang melangkaui tahun 2020 itu, Perdana Menteri menetapkan matlamat untuk meningkatkan kualiti pelajar, keupayaan pensyarah, infrastruktur IPT dan membina rangkaian dengan institusi-institusi pendidikan tinggi ternama dunia.

Raja Nazrin bertitah bahawa pembangunan insan akan lebih sempurna jika sentuhan keinsanan turut terbina di samping keupayaan menguasai ilmu teknologi.

Baginda juga mengingatkan bahawa teknologi yang dikuasai oleh manusia yang memiliki nilai kemanusiaan akan digunakan untuk kebaikan dan kesejahteraan manusia tetapi akan menyebabkan kemusnahan apabila dikuasai golongan yang zalim.

"Teknologi tinggi semata-mata jika tidak diimbangkan dengan sentuhan kemanusiaan tidak akan memberi faedah kepada kehidupan alam. Konsep sinergi bersepadu yang merupakan kesepaduan antara komponen peribadi mulia dan komponen misi universal perlulah menjadi asas dalam pembangunan sahsiah insan," titah baginda.

Menurut Raja Nazrin, kejayaan sistem pendidikan juga bergantung kepada tenaga pengajar yang bijaksana dan berupaya menggabungkan keagungan tradisi dengan pengetahuan semasa selain berupaya menyemai roh dan komponen kemanusiaan di hati pelajar.

Dalam konvokesyen hari ini, 173 pelajar menerima diploma bagi pengajian syariah, bahasa dan kesusasteraan Arab, teknologi maklumat, perbankan dan kewangan Islam serta perakaunan.

-- BERNAMA

Tidak dinafikan mahasiswa yang dilahirkan kini lebih lesu dan bersifat menurut..asal sahaja mendapat pekerjaan selepas tamat belajar...mereka jadi gembira tanpa sedikitpun mempedulikan hak2 mereka sebagai mahasiswa...mereka lebih suka hidup statik daripada bersusah payah meningkatkan kualiti diri...moga2 aku dan kamu tidak tergolong dari manusia2 rugi ini...amin

Teruskan Bacaan......

Wednesday, August 29, 2007

Fitnah...Termasuk dosa-dosa Besar??


Filed Under (Tazkirah) by badruzamani on 17-08-2007

HATI adalah organ paling utama dalam tubuh manusia dan nikmat yang paling agung diberikan Allah S.W.T sebagai titik untuk menilai keikhlasan. Di hatilah lahirnya niat yang menjadi penentu sesuatu amalan diterima sebagai pahala atau sebaliknya.

Hati perlu dijaga dan dipelihara dengan baik supaya tidak rosak, sakit, buta, keras dan tidak mati bagi mengelak penyakit masyarakat yang berpunca daripada hati. Kerosakan pada hati membawa kepada kerosakan seluruh nilai hidup pada diri seseorang individu. Penyakit hati yang menyerang kebanyakan kita ialah penyakit fitnah, sama ada menjadi penyebar atau mudah mempercayai fitnah.

Perbuatan fitnah adalah sebahagian perbuatan mengadu-domba yang mudah menyebabkan permusuhan dua pihak yang dikaitkan dengan fitnah berkenaan. Masyarakat yang dipenuhi budaya fitnah akan hidup dalam keadaan gawat. Sebelah pihak sibuk menyebarkan fitnah dan sebelah pihak lagi terpaksa berusaha menangkis fitnah itu.

Natijah akibat perbuatan itu boleh mencetus persengketaan dan mungkin berakhir dengan tragedi kerugian harta benda dan nyawa. Individu yang suka menyebar fitnah sentiasa mencari kejadian atau berita boleh dijadikan bahan fitnah. Dengan sedikit maklumat, berita itu terus disebarkan melalui pelbagai saluran yang merebak dengan mudah. Berita sensasi, terutama berkaitan individu ternama dan selebriti mudah mendapat perhatian khalayak.

Justeru, Allah memberi peringatan mengenai bahaya fitnah. Firman-Nya yang bermaksud: “Dan fitnah itu lebih besar bahayanya daripada pembunuhannya.” (Surah al-Baqarah, ayat 191)

Apabila fitnah tersebar secara berleluasa, ia bermakna nilai agama sudah musnah dalam diri seseorang atau masyarakat. Islam bertegas tidak membenarkan sebarang bentuk fitnah biarpun untuk tujuan apa sekalipun. Rasulullah SAW bersabda bermaksud: “Akan muncul suatu ketika di mana ilmu Islam dihapuskan, muncul pelbagai fitnah, berleluasa sifat kedekut dan banyak berlaku jenayah.” (Hadis riwayat Muslim)

Penyebaran fitnah mudah berlaku dalam era teknologi komunikasi moden sekarang. Kemudahan khidmat pesanan ringkas (SMS), laman web dan emel membolehkan penyebaran maklumat tanpa memerlukan bertemu secara berdepan, lebih mudah, cepat, meluas dan murah. Teknologi yang sepatutnya digunakan untuk kebaikan disalahgunakan untuk menyebarkan fitnah. Penyebaran fitnah melalui SMS yang berleluasa memaksa kerajaan menetapkan peraturan semua pemilik kad prabayar didaftarkan.

Islam mempunyai kaedah lebih ketat bagi memastikan kebenaran sesuatu berita supaya tidak terperangkap dengan berita berunsur fitnah. Wajib bagi Muslim menghalusi setiap berita diterima supaya tidak terbabit dalam kancah berita berunsur fitnah. Sebarang berita diterima perlu dipastikan kesahihannya. Kebijaksanaan dan kewarasan fikiran amat penting digunakan bagi memastikan tidak terpedaya dengan berita berunsur fitnah.

Firman Allah bermaksud: “Wahai orang yang beriman, jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidik (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara tidak diingini, dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) sehingga menyebabkan kamu menyesali perkara yang kamu lakukan.” (Surah al-Hujurat, ayat 6)

Banyak pihak yang turut terbabit menyebar fitnah sebenarnya tidak mempunyai sebarang kepentingan berkaitannya. Tetapi, disebabkan amalan menyebar fitnah sudah menjadi kebiasaan, banyak yang turut menyertainya dan seperti mendapat kepuasan daripada perbuatan itu. Fitnah biasanya disebarkan bertujuan memburukkan individu atau kumpulan. Pada masa sama, perbuatan itu dapat menonjolkan dirinya sebagai lebih baik dan lebih layak berbanding orang yang diburukkan itu.

Dosa membuat fitnah digolongkan sebagai dosa sesama manusia. Justeru, dosa itu tidak akan diampunkan Allah, melainkan orang yang difitnah itu memberi keampunan terhadap perbuatan itu. Mungkin ramai menyangka perbuatan menyebarkan berita fitnah sekadar satu kesalahan kecil. Sebab itu, perbuatan seumpamanya dilakukan seperti tiada apa merugikan.

Hakikatnya, dosa membuat fitnah menjauhkan diri dari syurga. Sabda Rasulullah SAW bermaksud: “Tidak masuk syurga orang yang suka menyebarkan fitnah.” (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim). Dosa menyebar fitnah umpama api membakar ranting kering kerana ia cepat merebak dan akan menjadi abu sepenuhnya. Dosa menyebar fitnah menyebabkan pahala terdahulu dihilangkan sehinggakan penyebar fitnah akan menjadi muflis di akhirat nanti.

Penyebar khabar angin biasanya menyebut perkataan ‘dengar khabar’ mengenai berita yang disebarkan. Bagaimanapun, apabila berita tersebar daripada seorang ke seorang, maklumat yang belum sahih itu sudah hilang dan kemudian disebarkan seperti berita benar. Dalam Islam, sesuatu berita benar tetap tidak boleh disebarkan jika orang yang berkaitan cerita itu tidak mahu ia disebarkan kepada orang lain. Menyebarkan berita benar tetap dilarang, inikan pula menyebarkan berita tidak benar.

Imam Ghazali dalam buku Ihya Ulumuddin menjelaskan perbuatan membocorkan rahsia orang lain dan menjejaskan kehormatannya dengan cara membuka rahsianya yang tidak mahu diketahui orang lain dianggap sebagai perbuatan mengadu-domba dan fitnah. Mengenai berita benar dan berita tidak benar yang disebarkan tanpa kebenaran atau kerelaan orang berkaitan, Rasulullah SAW bersabda bermaksud: “Adakah kamu semua mengetahui apakah ghibah (mengumpat)? Sahabat menjawab: Allah dan Rasul-Nya lebih mengetahui. Lalu Baginda meneruskan sabdanya: Kamu berkata mengenai saudara kamu perkara yang tidak disenanginya. Lalu ditanya oleh seorang sahabat: Walaupun saya berkata perkara yang benar-benar berlaku pada dirinya?’ Rasulullah bersabda lanjut: “Jika kamu berkata mengenai perkara yang benar-benar berlaku pada dirinya bererti kamu mengumpatnya, jika perkara yang tidak berlaku pada dirinya bererti kamu memfitnahnya.” (Hadis riwayat Abu Hurairah)

Larangan mencari dan membocorkan rahsia orang lain jelas dilarang Allah seperti dijelaskan dalam firman-Nya bermaksud: “Dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang lain.” (Surah al-Hujurat, ayat 12). Justeru, setiap Muslim perlu bijak menilai sesuatu berita bagi mengelak daripada menerima dan kemudian menyebarkan sesuatu berita berunsur fitnah.

Perkara pertama perlu diberi perhatian untuk memastikan kesahihan berita ialah memastikan sumber berita itu, yakni siapakah yang mula menyebarkan berita dan rantaian orang yang membawa berita itu. Umat Islam tentu tidak lupa pada sejarah menyebabkan kematian khalifah ketiga kerajaan Islam di Madinah iaitu Uthman Affan, yang berpunca daripada fitnah disebarkan kumpulan ekstremis agama.

Penyebaran fitnah turut menjadi penyebab kepada peperangan sesama Islam atau perang saudara ketika zaman pemerintahan Saidina Ali dan zaman selepas itu. Fitnah juga meruntuhkan kekuatan Bani Umaiyah malah, sejarah kejatuhan empayar besar kerajaan Melayu Melaka tidak terkecuali kerana fitnah. Ubat bagi penyakit hati ialah dengan memperbanyakkan taubat dan selalu berzikir.


Aku bawakan penulisan yang aku bace beberapa hari lalu untuk tatapan diriku dan juga mereka2 yang selalu menabur fitnah..sesungguhnya aku memohon ampun dan maaf dan aku juga telah memafkan kalian...kepada penulis asal tulisan ini, aku minta maaf kerana tidak meminta izin kepadamu untuk meletakkan penulisan ini di sini...jika ada sebarang masalah...hubungi aku dan aku akan menarik kembali posting ini...moga2 dapat dikongsi bersama di alam maya!!

Teruskan Bacaan......
Related Posts with Thumbnails

Bebaskan Tahanan ISA!!

Bebaskan Tahanan ISA!!
Wahai Pemimpin Pakatan Rakyat!! Tunjukkan Semangat Perjuangan Anda Demi Menegakkan Keadilan Kepada Rakyat Tanpa Mementingkan Harta Atau Pangkat! Tunjukkan Keikhlasan Anda!!