Moga Allah Pelihara Jemaah Ini

Syukran jazilan....

Islamic religion1

Thursday, November 27, 2008

115... suatu kejadian mistik...

Aku nak balik bercuti... lama dah rancang.. peksapun dah abis... ntah mcm mana jadi kisah mistik nie... hauhua... lagi borak jiwa2.. since jiwa masih sakit n perlu dirawat...

Khamis yang lalu seminggu sudah.. aku sempat ke Majlis Munajat/Ibtihal Perdana PAS Kedah ... saja sebenarnya.. tau lama dah majlis tu... n aku rancang kalau abis peksa ngan jayanya aku akan pergi ke sana.. x kisahlah ngan sapapun.. rasanya aku lebih selesa pergi sendiri sebab x perlu susahkan org n lebih penting x kan terima jawapan maaf ada kerja... hehe... sendiri pergi la best... walaupun ujan n basah..

Bawak motor dalam keadaan otak tengah mereng lebih separuh.. ntah apa yg dipikirkan sepanjang perjalanan tu.. huhu but sempat gak la singgah beli tiket... dah nekad nak balik johor Jumaat keesokan harinya... holla... haha...

But dalam munajat tu.. entah mainan Syaitan atau luahan dari hati yg paling dalam... daku tekad untuk burn tiket berharga 55 itu... haha... lelaki gila... x pasal2 habis mcm tu je... huhu... terpaksa bgtau mak x jadi balik...

Dan g gak la kem yang menyakitkan tu... sebab terngiang2 dalam telinga... ayat yg sendiri pernah ucap... "marilah sama2 kita bantu adik2 nie lepas nie.. jangan biarkan depa terkapai2 sendirian"... huhu lama dah aku ucap ayat nie dalam meeting apa ntah.. aku lupa... but ayat nie lah yg buat aku memaksa diri aku pergi... walaupun naik motor sendiri... haha senang nak cabut n nak sarapan kat luar kalau nasi kem x sedap... holla...

Erm kene minta claim nie.. duit minyak motor pergi balik 20 inggit wei!!... haha penajaan ada lebih duit??... try la tanya ngan yang lebih pakar bab2 hukum untuk duit lebih tu... walaupun akan kata org faham.. but then dah minta penajaan untuk sesuatu projek atas nama khasnya... adalah haram untuk digunakan untuk tujuan lain.. nie ustadz yg duk ngajar agama kat aku yg bgtau.. huhu...

Sampai kem tetiba abah msg.. depa akan g KL hari ahad... huhu... selasa pagi akan balik... erm ok gak nie.. bley balik awal n g KL hari senin then balik ngan keluarga ke johor... but entahlah ngan hati aku nie... kenapa sering x sampai hati??... org lain relex je... nak balik terus je balik.. x de pikir benda2 lain... ish betul la...

Dan memang disuratkan terpaksa gak balik rabu... bukan sebab takut ngan benda tu.. haha... tapi sebab malam khamis kat umah ada kenduri sikit.. apatah lagi semua adik beradik ada kat umah.. jarang dapat kumpul penuh selain hari raya... huhu.. tiket dah beli 60 inggit malam rabu tu... tapi ntah mcm mana... atas penat yg amat sangat aku tertidur lepas sampai umah... aku tertidur area 5 petang n kul 6 pagi soknya baru tersedar!!! haha.. magrib n isyak ilang mcm tu je!!...

Dan sekali lagi tiket tu abis lesap... kuang2!!!.. maka ku namakan kisah 115 yg tragik... dan skang... mcm mana nak balik johor??... duit dah abis... n kebetulan aku dah bagi pinjam 150 kat member yg memerlukan masa hari selasa... sebelum kejadian.. dan itulah duit yg aku ad... adakah aku tidak akan balik johor?... haha.. mcm2 misteri lagi selepas ini!!

Arggghhh... kene call abah lagi!!

Teruskan Bacaan......

Saturday, November 22, 2008

Everybody's Changing??

Everybody's Changing
by : Keane

You say you wander your own land
But when I think about it
I don't see how you can

You're aching, you're breaking
And I can see the pain in your eyes
Since everybody's changing
And I don't know why.

So little time
Try to understand that I'm
Trying to make a move just to stay in the game
I try to stay awake and remember my name
But everybody's changing
And I don't feel the same.

You're gone from here
Soon you will disappear
Fading into beautiful light
'cause everybody's changing
And I don't feel right.

So little time
Try to understand that I'm
Trying to make a move just to stay in the game
I try to stay awake and remember my name
But everybody's changing
And I don't feel the same.

So little time
Try to understand that I'm
Trying to make a move just to stay in the game
I try to stay awake and remember my name
But everybody's changing
And I don't feel the same.

Ooo...
Everybody's changing
And I don't feel the same.




Teruskan Bacaan......

Sunday, November 16, 2008

Merenung Sebuah Ijtihad...

Hatinya berbolak balik... dia bukan lelaki yang baik... jarang sunguh bersolat jemaah... kerana dalam hatinya ada penyakit... dia sungguh hina... seringpula bermegah-megah... konon tahu segala... dan setiap yang lain melakukan kesalahan... maka dia sahaja yang sedang benar dalam iman... betapa jahatnya dia... sehingga imam juga sering dipersoal... tidak mahu ada benci dalam hati... sering mengelak berada dibelakang... walau tahu 27 lebih besar dari satu... sombongnya dia... lelaki yang hatinya berbolak balik itu...

Jiwanya halus... bagai bayi yang jujur... selalu ingin hidup sendiri... namun atas jahatnya dia... dia gagahi juga... biar katanya... walaupun dia suka sekali kegelapan... dia ini penggemar sunyi... selalu suka membelakangkan diri... dan betapa pengotornya dia ini... imannya hilang separuh mungkin... atas tidak sukanya dia pada bersih... atau dia memang sungguh malas... kerana dia sering menganggap itu tidak penting... maka dia senang hidup sendiri...

Dia juga seorang yang cepat penat... tidak pernah mahu bersukan... atau mungkin akan pengsan... kerana hati yang berbolak balik itu... sering mendapat penyakit... rohani dan jasmani... cepat juga datang amarah... lantaran wudu'nya sudah hilang... dan saat itu... dia jadi dirinya sendiri... mengutuk dan memberi kutukan... pada siapa sahaja yang disukai... walaupun siapa dia... silap sedikit... maka besar baginya... umpama dunia menghempap kepala...

-------------------------------------------------------------------------------------

Orang kata... dia itu jahat mulutnya... tidak pandai menyimpan rahsia... bercakap mengikut selera... melepaskan segala tanpa selindung walau secebis... dia itu... bila berkata tidak lansung peduli... hati dan nurani yang lain... seringpula membawa mulut... cerita buruknya orang... sedang diri jauh lebih hina... dia itu... memang manusia lalai... tidak layak bergelar pejuang... jika Rasulullah masih hidup... dia itu pasti sudah menerima 10 lempangan... lantaran munafiknya dia...

Kata orang lagi... dia kuat berchating... melakukan banyak perkara sia-sia... setiap detik lalai dari mengingat tuhanNya... dia tidak suka bermesyuarah... sering mengambil keputusan sendiri... memang keras hatinya yang halus itu... kerana apa pentingnya mesyuarah... jika setiap keputusan sudah dibuat... itulah yang difikirkannya... lelaki sipembunuh hujah... kerana hanya dia yang benar... yang lain semuanya salah...

Mereka berkata lagi... dia ini tidak amanah... sering pula mengungkit-ngungkit... sudah diberi diminta semula... kerana dia ini anak Bolkiah... bapanya punya ladang berjuta ekar... tidak punya pinjaman... jauh sekali tajaan... maka anak orang kayalah dia... jika berjumpa dengannya... pasti bercerita soal duit... entah berapa banyak sudah digelapkannya... lelaki yang hatinya berbolak balik itu... makan duit haram!!... bertaubatlah hendaknya... sebelum ajal kunjung tiba...

Tidak habis lagi mereka berkata... kerana lelaki yang hatinya berbolak balik itu... tidak pernah matang... darihal lelaki... diceritakan pada perempuan... walau dia tahu... jika golongan itu sudah tahu... pasti semua akan tahu... biarkan... niatnya memang begitu... supaya semuapun tahu... dia sipengadu... lelaki jahat yang hina itu... semuapun sudah menyampah... mengada-ngada... si gemuk yang boroi??... haha... lelaki jahat itu dengr darihal itu... maka nafsu marahnya tidak terkawal lagi... menaiki motor ke sungai kerian... dengan lagak gila talak.. dia menjerit sekuat hati... membuang sagala dosa-dosanya pergi??

Ya Allah... lelaki yang hatinya berbolak balik itu adalah aku???... biarlah aku mengambil ijtihad ini... kerana sesudah kumerenung sebuah ijtihad... aku tahu ini yang terbaik buatku... buat semua!

Aku menarik diri demi kebahagiaan sahabatku sendiri....

Teruskan Bacaan......

Tuesday, November 11, 2008

Kamisama...



Tai you ga nishi no (2x)
Suiheiseng ni sizunda toki
Ketika mentari di ufuk barat (2x)
Mula terbenam di horizon

Watashi wa jibun
No sitekita koto
Perlakuan yg ku lakukan selama ini

Hitotsu hitotsu o
Omoi dasitemita
Satu persatu
Kucuba bayangkan/terbitkan di fikiran

Kamisama...
Yoru ga otozureta toki
Tuhan...
Ketika malam dtg bertamu

Kamisama..
Tai you ga sizumu to douji ni
Tuhan....
Pada ketika mentari mula tenggelam

Jibun ga nandomo
Kurikaesitekita
ayamachi o kuyande
Acapkali kesalahan(dosa)ku yg kuulangi
Amat ku kesali

Naitemo douka ayorushi kudasai
Kutangisi dan ampunilah diriku ini

------------------------------------------------------------
p/s : Lagu ini didedikasikan khas wat akak Sonoko & akak Momoko yg terhingin sgt nak makan RFC :-)




Teruskan Bacaan......

Sunday, November 9, 2008

Aku berdosa atas doaku!!

Aku merasa terlalu berdosa... benar terlalu berdosa atas doaku sendiri.. doa yang percayalah tidak langsung aku niatkan... doa yang terkeluar dari nurani yang dikuasai amarah... doa manusia jahil yang inginkan kemudaratan manusia lainnya... doa yang hanya sekadar lafaz benci... doa yang pasti dicela Allah... doa yang pasti menghasilkan dosa!!

Maaf pada yang telibat.. maaf sekali.. aku pasti melafazkan maaf secara berdepan nanti... aku pasti.. dan maafkan aku...





Teruskan Bacaan......

Thursday, November 6, 2008

اكو همڤير تربونوه

يا، موسيم ڤڤريقسأن ممبواتكن اكو جادي مالس سكالي... انتهله اڤ يڠ اكو فيكيركن... بلاجرڤون سقدر ممڤو سهاج... مالم بلاجر، سياڠ تيدور... دنياكو سوده ترباليق...

نامون اكو ماسيه برشكور... كڬمارانكو اونتوق مندڠر چرامه اڬام ماسيه اوتوه د هاتيكو... الله جوڬ ماسيه ممبريكن كايذيننڽ اونتوق اكو تروس مڠيكوتي كليه اڬام... يا، كليه استاذ شمسوري... سوده داتوءءكه بلياو؟؟

ترڽات باڽق سكالي علمو يڠ بلياو چورهكن... تيدق ترممڤو اونتوقكو چريتاكن سمولا... سوره القمر... هابيس دهادم مالم اين... جوڬ ڤلباڬاي قيصه مناريق لاينڽ...

اكو توروت ترتاريق سؤال اجل موت يڠ استاذ چريتاكن... اكو يقين ستياڤ درڤد يڠ مندڠر سوده سديا معلوم اكن اجل موت اين... تيدق اكن ترليوات ماهوڤون ترچڤت... سوده دتتڤكن...

نامون كمبالي كڤد تاجوق، كتيك سلساي كليه... اكو برڬيڬس ڤولڠ ك رومه سيوا... دڤرجالنن ڤولڠ، دسبواه ڤرسيمڤڠن يڠ ڤوڽا لمڤو عشارت دسيتو.. ترڽات هيجاو اونتوق اكو تروس برلالو...تتاڤي دڠن تيدق دساڠكا2، لاجوڽ برلالو سبواه ۏن دري ساتو اره سيمڤڠ يڠ سڤاتوتڽ برلمڤو ميره... ممبواتكن هاتيكو بردڬوڤ كنچڠ دان سمڤت اكو مڠوچڤ تندا ايڠتڽ اكو اكن ماتي...

كوكيرا، جارق يڠ مميسهكن اكو اكن دلڠڬر دڠن تيدق هاڽله سكيتر سهاستا چوما... شكور سهاج يڠ نامڽ اجل ايت سوده دتتڤكن... جك تيدق، ڤستي اكو تيدق سمڤت مڠمبيل ڤڤريقسأن دنياوي اين تتاڤي سداڠ مڠمبيل ڤڤريقسأن د عالم برزه...

يا الله... بارو كو تاهو ڤراسانڽ ايڠين ماتي

Teruskan Bacaan......

Tuesday, November 4, 2008

Subharmonic...

Alhamdulillah.. walaupun belum ada satu paperpun aku ambil untuk ketika nie dalam musim periksa... tapi aku syukur sangat sebab satu daripada subjek telah selesai sepenuhnya selepas pembentangan pagi tadi... yup pembentangan yang agak baik... janji Lec... akan check report sebelum bagi grad... dan melihat pada segala usaha yang dibuat... persembahan sebentar... attitude yang kami tunjukkan (pakai tie nie.. huahua)... kami berada pada kedudukan untuk mendapat grad yang baik ( lec yang cakap..haha)... oh sudah cukup bagus dan mengembirakan!!.. Syukran pada semua yang terlibat...

Tatkala bergelumang dengan segala kitab kuning ini... tiba2 Tuan Amer telah menghadiahkan aku sesuatu yang sangat menyentuh jiwa...( tapi x de la aku tunjuk jiwa tersentuh.. ahaks)... ya, satu nukilan yang cukup indah bait2 ayatnya... sehingga membuatkan aku sedikit sayu... oh... disertakan juga gambar2 sahabat2 seusrah... benar menggamit rindu untuk seperti dahulu... dan mereka2 itulah yang aku namakan subharmonic!!... untuk hidup secara berharmoni... benar didalamnya terkandung subharmonic... oh merdu sekali note setiap satu dari yang tertera di gambar... moga2 ukhuwah yang pernah dibina... tidakkan pernah sekalipun gugur... kerana dunia sementara... kampung abadi nanti ukhuwah ini bakal menjadi saksi... kita pernah bersama... dan akan kekal bersama... di sana.. Syurga menanti... amin!!

Selamat menjawab peperiksaan sekali lagi.. entah yang ke berapa kali kuucapkan... moga semua kita berjaya dengan cemerlang...

p/s : aku suka sekali suasana peperiksaan ini.. kerana selain hari raya.. saat musim peperiksaan juga merupakan saat manusia bermaaf2an.. aku cukup gembira untuk itu.. moga legasi yang cukup baik ini akan berterusan bagi seluruh warga APEX ini... moga berjaya!!

Teruskan Bacaan......

Friday, October 31, 2008

Sehari bersama Hujan... "epilog rintihan gerimis"... 'dia datang lagi'...

Erm panjangnya tajuk.. huhu... exam datang lagi... maka kegilaan kembali menghantui warga kampus... benarlah jiwa tertekan... mcm2 boleh jadi... otak dipaksa untuk bekerja dengan keras... sapa x marah... selalu2 x nak suruh.. tetiba time2 nak peksa baru suruh... panggil meeting la segala.. apa maknanya semua ini??... adakah kerana exam akan muncul.. maka baru dipaksa otak bekerja??... waktu senggang dulu.. x de satu meetingpun nak buat... ces... melampau gile manusia nie... kalaulah exam tu x muncul.. pasti otak nie masih dibaiarkan mcm tu je... huh!!... dalamnya maksud.. huahua...


Ada sesapa time2 nak peksa nie kene ujan x??... cis apalah... nama je pejuang... ada ke patut time2 nak peksa x kene ujan... jangan jadikn alasan nak exam maka x leh naik motor n kene ujan... entah apa2... haha... seb baik lepas discuss design tadi rasa nak main2 ujan... maka g jugak la masuk utan tu... kata pejuang... tapi pelik... mana dia panglima yang hebat2 tu??... x kan xleh kene ujan??... pelik2... dan lebih pelik.. boleh lak aku g main ujan time2 nak peksa nie??...

Apa2pun layan nie.. semalam dah ad yang nak kene pelempang.. hari nie harap2 jangan la ad yang nak kene pelempang gak.. cis kalaulah aku seberani itu melempang anak org.. pasti skang dah puas hati... huhu.. apa2pun...

Selamat buat exam ngan jayanya... dah jadikan exam alasan tuk stop buat benda lain.. maka jangan lak x score nanti.. buat kene kutuk ngan aku je... huhu






Teruskan Bacaan......

Saturday, October 25, 2008

Muhasabah Cinta...

Nie last... aku tetiba rasa hiba sangat bila dengar lagu nie... erm bukan sebab diriku.. tapi nak aku tujukan kepada kakakku... kau tahu siapa kau!!... tenanglah kau kakakku.. rindu untuk sama2 mesra seperti dulu.. kemana menghilang??... jangan di ikut kata hati... kerana sekelilingmu masih ramai yg kasih... kasih kerana Allah...





Teruskan Bacaan......

Ermm.. Erk.. Ego??

ish2... jumpa lak lagu nie... mcm kene ngan jiwa aku je.. huhu x kire nak publish gak dulu.. huhu...





Teruskan Bacaan......

Jangan Mepet-Mepet... haha

Aku nak ke Kulim Pagi nie... kenduri ustadz ramadhan Fitri...but then tetiba terjumpa video nie.. haha.. layan la dulu.. best gak... ad msg.. kalau faham la... huhu



Kalau x faham... cubalah cari sumber untuk faham.. sebab akupun banyak x faham.. tapi serius nie kumpulan nasyid.. huahua



Teruskan Bacaan......

Thursday, October 23, 2008

Tatkala berduka... ingatlah saat ceria...

Esok ada test... tapi x tahu napa mlm nie malas sangat nak study... erm dan mcm biasa... sakit datang lagi... aduh.. mencucuk2... huhu sahabat2 satu rumah.. kalau nampak aku mcm org x betul.. tetiba terbaring berselimut... maknanya ada sesuatu yang aku sembunyikan... cuma sakit tu x lama... akan pulih sendri... beberapa jam kemudian... huhu

Dan malam nie aku mengimbau kembali kisah2 bergambar... saja2.. untuk mengembalikan nostalgia hidupku... di bumi kampus ini... oh ternyata aku mahasiswa yang aktif sekali... huhu.. dan itu benar aku!!... tergelak sendiri.. terapi yang cukup baik...

Dan malam ini.. aku ingin lampirkan beberapa keping foto... yang menjadikan aku kuat..

Kem Jati diri Tahun Satu... oh kenangan terindah... ukhuwah terbaik kurasakan di sini... huhu


Teringat janji yang sama2 pernah kita lafaz dulu... masihkah dalam fikiranmu??... huhu



Makan bersama di atas batu
air yang dingin...


Mendaki bukit dengan wajah yang comel??... huhu


Oh kenangan kem yang menjadi permulan ukhuwah sesama rakan sekuliah... indah cukup kurasakan... kita mula rapat dari sini... yang mengajar kita erti apa itu universiti... oh kalau masa boleh diputar kembali... saat ini ingin ku lalui sekali lagi...

====================================================================

Sapa comei??.. haha.. aku punya hati yang halus sekali... mudah tersentuh... bersama seorang adik yg lambat belajar.. prog MPDL... sedang aku cukup sifat.. adik2 di sekolah anak2 cacat ini tiada siapa yang peduli... oh dan oh... seronok menjadi guru lukisan!


Waktu ini jangan kau main2 dengan aku.. jurus silatku sedang dalam kemuncak adanya.. haha.. interaksi silat cekak... di sini aku berkenalan dengan ramai kepimpinan kampus kini.. huhu.. dari semua aliran!!... tidak dapatkah kita bersama2 lagi bagai dulu??... lihat mukaku... mcm budak jahatkah waktu ini??.. hehe

Bersama rakan2 MRS untuk prog anak angkat di Pahang.. oh apa khabarlah ayah angkatku??.. huhu tok empat Pahang??... huhu... manis juga kurasa...


Sahabat2 sekuliah.. oh ketahuilah kalian sahabatku dunia akhirat...


Tetapi inilah akhirnya aku pilih.. bersama PMI dan jemaah... benar terkadang banyak duka dari gembira... tapi melihat gambar ini.. aku pasti jadi kuat semula... aku pasti jadi kuat semula!!
Rehlah di Cheruk tok Kun... kekal dalam memoriku...

Teruskan Bacaan......

Tuesday, October 21, 2008

Ayat2 Sufi...


“Tuan, tidakkan tuan tahu bahawa orang yang
sedang menuntut atau mengejar ilmu itu seperti
sedang berjalan menuju ke syurga kerana
sentiasa disertai oleh malaikat yang sedia menolongnya.
Saya bercita-cita menjadi
seorang yang beriman lagi berilmu.
Saya adalah keturunan Rasulullah s.a.w dan saya benci
sekali bercakap bohong. Apalah ertinya wang 40 ashrafis pada saya ini tuan,
hingga saya terpaksa berbohong? Seorang Islam yang sejati tidak sekali akan berbohong sekalipun dalam bahaya dan kesulitan!”


-sheikh abdul kadir jailani-

===================================================================

"Aku mencapai bidang kerohanian melalui tiga perkara, iaitu: menjauhkan dunia, berpuasa dan berjaga sepanjang malam."
"Aku ini hamba yang tidak punya kemerdekaan. Aku akan pergi bila Allah menyuruhku pergi, sama ada ke syurga atau ke neraka."

-junaid Al-Baghdadi-

================================================================

Sejak akhir2 ini... aku sendiri tidak faham dengan diriku sendiri... oh pernahkah aku memahami diriku??... adakah perlu aku memulaukan dunia... kerana di situ penuh ketenangan... akhirat yang dikejar... maka dunia ditinggalkan??...

Teman bantu aku... nasihatilah aku dengan ayat2 sufi!!



Teruskan Bacaan......

Thursday, October 16, 2008

6 Hari Diatas Pelangi...



Sewaktu kecil... aku sangat suka dan teruja apabila melihat pelangi sesudah hujan... hati rasa berbunga dan kegembiraan seakan berganda... pernah aku bayangkan berlari2 dan duduk dengan mahligai indah disana... oh manis kurasakan... menganjak sedikit besar... aku masih menyukai ciptaan Allah ini... unik sekali... tetapi aku sudah mengetahui hakikat lemahnya manusia.. mana mungkin mampu membina mahligai di atas pelangi... cuma mungkin... aku masih punya deria hayal yang cukup tinggi... huhu

================================================================

Aku melihat ada satu kumpulan manusia... di planet x... meriah dengan aktiviti... oh tumpang gembira aku dibuatnya... program mengEsakan Allah cukup banyak... cuma aku pelik... eh kenapa muka sama??... hanya banyak itukah manusia di planet X??... atau mereka memilik negarakan negara x??... menjadikan negara x hak eksklusif mereka??... sambil membiarkan yang lain seakan tidak selesa berada di sana??... erm... di atas pelangipun boleh berburuk sangka...

==================================================================

Aku melihat ada sekumpulan manusia... cukup seronok bercerita bab lompat2.. huhu... kenapalah suke sangat terlompat2... peliknya... minyak turun kali ketiga.. tambah2 masih x sebanyak naik.. alahai.. manusia kat bumi name Mesia tu suke hati... pelik2 je... kera kat hutan lak x cukup penclonan nak jadi wakil untuk manusia... nasib baik... tp apa2 boleh jadi... kera tu ganas... ada banyak pisang nak bg kat manusia... dan manusia suke!

Satu team g nak melompat gak... x nak ikut aturan... faham tinggi maka x perlu ikut step... biar lompat tinggi terus... kalau berjaya by mean akan terus berada di atas... kalau jatuh parah.. x pe... peluang 50%.. tinggi tu... nk biar x sampai hati... huhu... satu haripun mengeluh... nak balik awal... mcm mana nak duk ngan aku kat atas pelangi nie 6 hari??... uit najib... hikmahlah sikit ckp tu... ( untuk semua yang bernama Najib )

=================================================================

Aku melihat satu kumpulan lagi.. sibuk sungguh... mengalahkan menteri yang sedang buat urusan rasmi makan2 sempena raya.. ape kehal??... oh exam dah nak dekat rupanya... patutlah aku mcm nak jatuh je... eh.. dah 6 hari kat atas pelangi... huhu... study!!!

Peace...


Teruskan Bacaan......

Wednesday, October 8, 2008

Alhamdulillah Syukur...

Terlewat.. benar syawal masih ada... adakah sambutannya selama sebulan??... oh pulang bercuti.. syukur saja masih diberi nikmat berhari raya bersama keluarga... dan aku seperti biasa... selalu menjadi pemerhati... gemar mengutip perjalanan hidupku... dan mereka2 disekeliling... buat bekal tatkala menghadapi dugaan hidup.. yang sementara... syukur masih saja bernafaz... dalam keadaan elok fizikal dan mental... sambil mengharapkan dosa2ku yang banyak sesama makhluk.. sudah terampun... moga2...

======================================================

Adik beradik itu umpama air yang dicincang tidak akan putus??... sampai sekarang aku tidak begitu faham maksudnya... tetapi aku sangat yakin.. ikatan darah itu pasti membuatkan jiwa bergetar tatkala bersua muka sesama adik beradik.. apatah lagi ibu bapa... yang jelas2 darah mereka mengalir ditubuh...

Dikampung.. setiap tahun kisah ini bermain semula.. tidak kiralah secara serius atau kurang... tidak berniat menceritakan aibnya org.. cuma moga2 paparan ini bakal memberi keinsafah buatku.. dan kalian yang membaca...

Jiranku... tinggal tidak sampai 50 meter dari rumah.. merupakan seorang nenek 11 orang anak dan berpuluh cucu... tidak ada masalah kesihatan mahupun kewangan.. arwah suaminya guru besar sekolah dan pencennya cukup untuk hidupnya seorang... tetapi menyayat hati... krisis kasih sayang sangat jelas di wajah situa itu... bersangkutan soal adik beradik... soal pilih kasih dan entah apa2 lagi... jika tahun sudah... mereka sekadar bertikam lidah.. tahun ini.. seusai solat sunat aidilfitri... oh namakan sahaja mereka bertumbuk adik beradik atas punca yang x ketahuan...

Cukup sekadar itu.. bukan punca pergaduhan yang ingin aku ceritakan... tetapi si tua itu... sedih aku melihatnya... terus dia berlari kerumahku.. mendakap kemas ibuku... sambil menangis dengan esakan yang cukup kuat.. sempat membuatkan aku cukup hiba dan tersentuh... tidak berkata2.. kami maklum... sudah cukup sedia maklum...

Anak yang sebelas itu ada 2 team... team pertama ada 5 orang team ke dua 6 orang dan sudah meninggal seorang... anak bongsu... bagaimana aku namakan krisis kasih sayang... setiap dari team ada ketua... dan mereka ini adalah yang sangat rapat dengan ibuku... oh tahukah kalian... ibukulah tempat titik pertemuan ketiga entiti ini... team A menceritakan kepada ibuku via telefon versi kisah pertengkaran itu... team B menceritakan kepada ibuku tatkala bertandang kerumah... beberapa hari kemudian...

Kesimpulan yang ibu buat... masing2 tidak mahu menunjukkan kasih sayang .. cukup ego dan setiap masalah itu bukan masalahpun.. jika mereka mampu duduk berbincang... saling bercerita... team A menyatakan ibunya lebih menyayangi team B.. team B menyatakan ibunya melebihkan Team A... oh dan ibunya pula berkata... aku sayang setiap sorang dari anakku!!... setiap tahunpun begitu... oh sedihnya syawal mereka...

=======================================================

Genap setahun ibu saudaraku meninggal dunia.. tepat 1 syawal tahun lepas... dia umpama ibuku... waktu kecil.. aku diasuh oleh nenek... dan tidur malamku adalah dengan ibu saudaraku ini... oh dia juga kuanggap ibuku... sedikit sedih dan terkenang2... tenanglah kau di sana ibuku...

Yang hilang itu berganti.. patah kan tumbuh.. tahun ini aku mendapat 3 orang anak buah baru... comei2 belaka... huhu.. dan mengambil kesempatan semua ada di kampung... majlis bercukur dan akikah diadakan.. tumbang juga seekor lembu.. huhu.. dah mcm kerja kawen... tapi cukup manis dan gembira... berjumpa dengan sanak saudara yang jauh... tiba2 aku merasakan diri sudah cukup besar.. kerana ramai dari adik2 saudaraku sudah besar dengan sihat semua.. oh masa.. masih tetap sama berlalu... tetapi mengapa terasa cepat??... dan yang best.. huhu.. masih tetap dapat duit raya... sudah semestinya lebih dari dulu.. kerana status mahasiswaku... modal yang cukup ampuh... segan den.. haha..

======================================================

Tapi tahun ini sedikit terkilan... tidak dapat beraya bersama sahabat2 sekolah lama... sehinga mereka menyangka aku sombong... entahlah.. tiada mood nak beraya bersama... adakah aku akan di pulau selepas ini??... oh banyaknya hati yang ingin di jaga... huhu.. tinggalkan je mereka...

Rupa2nya bukan sahabt2 sahaja yang tidak dapat aku beraya bersama.. guru2pun tidak dapat kukunjungi seperti biasa... oh sudah lupakah aku pada jasa mereka??... oh ketahuilah.. aku tidak sekali2 lupa pada kalian... cuma tahun ini aku sangat berazam untuk fokus pada keluarga... melayan mereka2 yang datang kerumah.. dan turut menziarahi mereka2 yang berada disekitar Johor... seronok juga!!

======================================================

Dalam sibuk beraya.. masih juga ada kerja2 jemaah yang perlu difikirkan... aku seorangkah??... oh tidak.. kesian pada mereka2 yang terpaksa balik awal.. untuk apa tujuan sekalipun.. kalian terpaksa memikirkan darihal jemaah... maaf aku sangat tidak membantu... dan sering pula msg2 merapu2... huhu...

Juga menerima banyak sekali berita kematian dan juga kemalangan.. dikalangan sahabat jemaah 2 berita ku terima.. dikalangan jiran sekampung juga 2 berita kematian ku dengar... dikalangan sudara mara... 1 kemalangan di beritahu... oh takziah sekali... kepada yang sakit.. moga2 kalian redha... dan kudoakan cepat sembuh... dan kepada yang sudah kembali menuju kampung halaman.. moga rohmu termasuk mereka2 yang Allah beri Redha atasnya.. amin..

Tetapi tetap sahaja ada berita gembira kudengar.. oh hidup ini berpasang2... duka dan gembira silih berganti.. abang naquibku selamat di ijapkabulkan dengan suri hatinya.. moga kalian hidup aman dan damai... dan membawa kesyurga... dan satu lagi berita gembira tatkala seniorku selamat menerima sorang cahaya mata baru... baby girl yang bakal menjadi mujahidah sejati.. i'syaAllah... untuk semua.. tahniah ku ucapkan...

=======================================================

Aku ingin pulang.. ikut perancangan asal aku akan pulang pada 8 hari bulan... tetapi tidak ada sesiapa mampu mematahkan perancangan Allah... huhu... aku pulang pada 5 hari bulan... bukan ke kampus... tetapi ke kuala lumpur.. rumah kakakku yang baru berpindah.. kesian dia.. cuti sehingga raya ke 2 sahaja... oh aku menaiki bas dengan ibu... tidak berkereta kerana ayah tidak dapat turut serta... bakal naik kerja hari isnin...

Kebetulan atau benar hikmah dari pertukaran perancangan... 4 hari sebelum ini aku mendpat msg.. menyatakan bakal berlansung meeting urusan jemaah di kuala lumpur... oh aku memilih untuk hadir... yup.. kerana aku memang sudah berada di Kuala Lumpur... oh hebatnya mereka.. segan dan malu aku pada sahabat2 kampus lain.. UIA... UM.. UTMKL... dll... ah kalian memang hebat.. juga pimpinan jemaah... banyak yang dapat aku belajar... akan kujadikan pengalaman hidup paling berharga... terus kepudu dan pulang bas ke kampus...

=======================================================

Benarlah kata orang.. kerisauan ibu itu pasti berasas... huhu... sewaktu mengemas beg... ibu menanyakan soalan yang sudah acapkali aku dengar... " adik ada tinggal apa2 x??"... hehe... dan aku dengan tujuan ingin bermesra dengan ibuku... menjawab.. "Ummi... kalau barang tu belum tertinggal... macam mana nak panggil tertinggal.. tunggu barang tu tertinggal dulu la.".. huhu.. durhakakah aku??... ibuku senyum...

Dan bila Allah nak tunjuk tidak perlu lama... di dalam bas... aku mendapat satu perasaan aneh yg tidak enak.. haha... kunci rumahku dan kunci motorku tertinggal dirumah di Johor... haha.. Ya Allah... maafkan hambaMu ini ya Allah... terus telefon ibu dan perkara pertama yang kubuat ialah memohon ampun.. ibu kaget.. katanya baru minta maaf raya hari tu.. dah buat dose lagi ka??... huhu.. baru kuceritakan... dan seperti biasa.. ibu mengeluarkan kata2 sedikit laju... huhu... tenang mendengar.. dan akhirnya minta ayahku poskan kemudian...

========================================================

Hidup ini cukup indah... oh warna2nya membuatkan manusia patut terus bersyukur pada tuhan Pencipta... Ya Allah... syukur atas segala nikmat yang kau beri... ibu.. ayah... adik beradikku... sahabat... guru.. dan semua kalian... oh syukur Alhamdulillah...





Teruskan Bacaan......

Friday, September 26, 2008

Kisah Aku.. dan naquibku...

Hari nie aku telah menzahirkan siapa aku di dalam alam maya setelah agak lama berkira2 untuk berbuat demikian... banyak faktor sebenarnya aku fikirkan termasuklah kebebasan menulis yang sudah pasti akan sedikit berkurang... dan aku juga sudah bersedia untuk menulis dengan serius... mengharapkan diri ditegur... kerana aku sngat suke menegur walau terkadang sering teguranku disalah tafsirkan... dan mulai sekarang.. inilah kisah hidupku.. kisah perjuanganku ( oh berjuangkah?? )... fikrahnya aku... dan sisi2 yang aku lalui sehari2... sudah berada pada tahun terakhir pengajian ijazah pertamaku... namun aku sangat berkira2 untuk menyambung sarjanaku selepas ini... target utama UM ( bumi para pejuang berjuang...) kemudian UTM... dan mungkin sahaja masih disini.. USM yang aku cintai dan kadang2 mulai bosan... salam perkenalan pada semua yang tidak mengenaliku secara zahir sebelum ini... dan oh.. ini juga salah satu janjiku pada diri dan pada seseorang yang sedikit mencabar!!... huhu... oh dewasa dengan sempurna...

====================================================================

Kisah naquibku pula... hehe dia nak kawen!!... itu sahaja... haha... aku baru selesai berdiskusi secara 4 mata.. dari hati ke jiwa dengannya.. ternyata dia ini hebat sekali... tiba2 aku yang belum bernikah ini banyak sekali memberi kata2 semangat dan turut memberi nasihat... oh cuma satu pesanku... oh abangku yang aku kasihi... dewasalah dengan sempurna... dengan perkahwinanmu 5/10/2008 ini.. bererti kau sedang menyempurnakan separuh dari hidupmu yang lain.. bersedialah dengan tanggungjawab yang besar itu.. I'syaAllah.. aku akan menyusul 2 tahun dari sekarang... haha... oh abangku... satu pesanku lahir dari hati yang paling tersembunyi... mari kita abaikan mereka2 yang tidak penting itu... maju kedepan... masa depan itu Allah yang tentukan... maruah tidak tercalar selagi tidak dilanggar larangan Allah.. selagi masih diikut suruhanya Dia... Cukup kau tahu... ada seorang anak usrah... yang begitu menyayangimu kerna Allah!!

====================================================================

Kisahku kembali... haha.. aku akan pulang berhari raya bersama umi hari ini... ya basku malam ini ke johor bahru... oh x sabar rasanya... dan sedih.. internet masih juga tidak ayahku sambung.. walaupun dia berjanji ingin menyambungnya... haha.. aku faham.. tinggal mereka berdua.. abah dan umi... maka internet membazir cuma ( maka line kene potong dulu... haha)... dan pointku.. maka selama percutianku untuk hari raya ini.. maka tidak dapatlah aku on9.. kecuali jika aku pulang kerumah nenek... hehe...

Ucapanku.... selamat menyambut syawal yang mulia dan seribu ampun dan maaf kupohon... kepada semua... walaupun tiada akadnya.. aku mengharapkan setiap yang membaca postingku ini dapat memaafkan aku.. kerana aku sangat yakin berdosa dengan kalian... contoh dosa.. ( ish... lembab betul budak2 USM nie....kataku dalam hatiku... haha) bukankah itu bermakna aku berdosa dengan kalian??.. huhu.. maka sahaja aku memohon ampun dan maaf.. dan ketahuilah.. aku telah memaafkan setiap kesalahan kalian selewat sebelum aku tidur setiap pagi selepas dhuha... haha.. malamku siang.. siangku malam!!... sampai jumpa... salam lebaran!!



Teruskan Bacaan......

Wednesday, September 24, 2008

Kususun Sepuluh Jari....

Salam'alaik... sahabat2 sekalian... Ramadhan tinggal kurang lebih 6 hari lagi.... dan sudah barang pasti selepas dari ini.. akan ramai yanga akan pulang ke kampung halaman masing2 untuk meraikan syawal mendatang.... bila muhasabah diri balik... rasanya tahun nielah paling banyak buat dose.. huhu.. paling banyak ngumpat.. paling banyak sakitkan hati org n x terlepas paling banyak menunjukkan rasa hati... justeru... adalah diharapkan diri ini dapat diberi keampunan dan kemaafan sekiranya kalian adalah salah seorang daripada mereka2 yang terkena dengan kejahatan serta kejahilan diri... ampun maaf dipinta... dan ketahuilah kalian juga banyak membuatkan hati ini menderita... huahua... tapi ketahuilah... mulut jahat ini berakhir sekadar mulut sahaja... kalian sudah lama ku maafkan... salam'alaik





Teruskan Bacaan......

Tuesday, September 23, 2008

PMIUSMKK...


Persatuan Mahasiswa Islam USM Kampus Kesihatan bukanlah baru diperjuangkan... tidak tahu apa salah dan silapnya... penubuhannya seringkali mendapat tentangan pihak2 tertentu... entah apa alasan yang logik yang mampu diberikan...

Namun, dikejauhan... kami rakan2 PMIUSMKKj sangat berharap dan berdoa semoga gerakkan penubuhan kali ini yang dilihat lebih brsungguh akan melahirkan natijah lebih baik... dan sudah barang pasti kami menyokong penuh penubuhannya selaras dengan wadah gerakan mahasiswa islam di bumi serambi mekah.. moga2 sahabat2 di sana akan terus cekal dan berusaha... ketahuilah senior kami di sini pernah melalui saat2 seperti itu... tetapi dengan kesabaran yang tinggi... halangan bukanlah perencat... sebaliknya penaik semangat untuk lebih berusaha...

Sekali lagi.. didoakan moga2 yang terbaik akan dihasilkan... PMIUSMKK... pasti akan menjadi kenyatan!!



Teruskan Bacaan......

Thursday, September 18, 2008

Merungkai potensi diri.. suatu muhasabah...

Ayahku call... " adik... abah dah g nengok tiket... entah mcm mana... pekerja kaunter tu kata dah abis... 5,6 ngan 7 sume dah x de... abah pelik gak sebab dulu kata 17 baru mula jual tiket raya.. tup2 dah abis... then selidik punya selidik.. rupa2nya dapat arahan dari KL tuk cakap dah abis... huh"

Nada kesal ayahku... so, balik 8 aribulan.. hola...

--------------------------------------------------------------------

Selalu bab2 memerlukan keputusan aku akan bincang ngan abah.. bab2 hati bincang ngan umi... bab2 merapu bincang ngan sahabat2.. huhu... selalu je cite ngan abah... pasal politik dan kepimpinan kampus...

Kesimpulan.. abah cakap... biarlah mereka dengan zaman mereka.. kerana setiap zaman berlainan corak dan warna... so, abah x bg campur lagi... yes x nak campur...

--------------------------------------------------------------------

Antara ayat yang buat aku respek kat ayah aku.. " Abah x nak force anak2 abah tuk belajar atau jadi anak yang dikawal... tapi abah janji akan guide anak2 abah untuk sekurang2nya tahu mengawal diri dan belajar untuk belajar... kerana abah dulupun x suke belajar! "

Abah kata lagi... " Umur yang kita ada setiap detik sudah tertulis apa yang akan kita lakukan... ikutlah sunnah itu sambil terus berusaha untuk menjadi hamba yang terbaik... "

"Lelaki yang hebat bukanlah lelaki yang mampu kawen 2... tapi lelaki yang mampu mengawal dan menjaga 2 wanita.. isterinya dan anak perempuannya..."-Abah.. huhu lain mcm je bunyinya...

---------------------------------------------------------------------

Ok cukup... just teringat abah sebelum sahur... abah kata setiap org ada potensi diri pada lapangan yang dia sedar atau tidak... berusahalah untuk merungkai potensi diri kerana disitu ada kelebihan untuk diri bermuhasabah...


Teruskan Bacaan......

Sunday, September 14, 2008

24 jam Kembara Sufi.... huhu Sufi??

Kuala Lumpur bukanlah tempat yang asing bagiku... sesat bukanlah perkara baru di Kuala lumpur... oh terus pada tajuk... aku disuruh??... haha sapa pula yang suruh.. diberi pilihan untuk ke Kuala Lumpur bagi menghadiri satu meeting yang aku kira sekadar untuk menjadi pemerhati dan mendapat sedikit maklumat dari sahabat2 siswa lembah kelang yang hebat... benar naik bas mudah.. walaupun harga tiket bakal naik.. syukur saja belum naik.. pergi balik.. betolak jam 12.30 malam.. dan pulang jam 11.30 malam keesokannya.. eh.. 23 jam sebenarnya.... haha 23 jam yang akan aku huraikan... menjadi suatu kisah yang unik... tidak dirancang dan penuh dengan perasaan ukhuwah dan kegembiraan Ramadhan...

Sampai sekitar jam 5 pagi di puduraya aku mengambil kesempatan untuk sahur di gerai tepi jalan... erm enak juga hidangannya... dan aku disajikan dengan dndangan lagu raya oleh seorang penyanyi jalanan yang pada pengamatanku sungguh merdu sekali suaranya... teringat cicik... finalis AN... oh beginilah hidupnya.. selesai makan.. kuhulurkan sedikit duit buat nyanyian yg hebat itu... bergegas ke surau hentian puduraya... surau hidayah??.. erm lupa namanya... menunaikan solat subuh kemudiannya... dan aku terus menaiki taxi ke destinasi mesyuarat walaupun jam baru sekitar 6.30 pagi.. hehe meeting jam 10!!... tidak mengapa kerana aku ada rancangan untuk berehat di surau tempat yang bakal aku tujui.. oh namakan saja sudah tiga kali aku kesitu...

Erm baik aku jelaskan dahulu... aku bukanlah dari kampus yang menerima jemputan secara khusus.. haha... sekadar jika ingin datang.. tidak akan dihalau... sejujurnya sekadar kampus lembah kelang sahaja yang terlibat secara serius dalam meeting ini.. oh hebatnya mereka... serius hebat!!... dan aku memilih untuk hadir... kerana faktor aku ingin hadir... huhu... oh benar aku ingin sekali melihat gerak kerja mereka... dan sunnahnya org yang tidak dijemput... maka segala perubahan terakhir tidaklah diketahui... hehe.. mana tahu tempat meeting sudah diubah... kali ini di belakang Giant batu Cave... haha.. nasib baik aku menghubungi seorang ustadz... yang cukup hebat... walaupun berada di Kelantan.. tetap sahaja melayan msgku... huhu... syukran...

Sekali lagi aku mengambil taxi menuju destinasi baru... terasa cepat sungguh meter harga itu bergerak.. haha.. agak mahal juga rupanya.. kuang2... dan sampai.. aku masih saja cepat 40 minit.. mengambil keputusan untuk berjalan2 sekitar Giant... dan sempat juga membeli 2 buah buku disana... haha... beli buku memang asyik... bila baca buku.. tidak terasa masa berjalan... dan sedikit dmi sedikit sahabat2 lembah kelang tiba... UM... UTMKL... UIA... dan U yang lain... maka meetingpun berjalan... dengn suasana cukup hebat... terkesan juga dengan kehebatan mereka!!... tapi maaf aku tidak langsung tercuit untuk menceritakan isinya meeting... haha

Sekitar jam 1.40 meeting selesai... huhu... baru aku sedar... rupa2nya aku tidak punya rencana di Kuala Lumpur.. ah, aku biasa begitu... rencanaku adalah apa yang telah direncakan oleh Allah... dan ternyata cukup Allah bagiku... sahabatku yang hebat dari UIA telah mengajakku untuk ke UIA... melihat2 Universiti unik dan indah itu.. cukup mngasyikkan... oh aku cukup menyusahkan... benar cukup menyusahkan... moga sahabatku itu tdak serik.. huhu... tiba di UIA.. kami terus bersolat terlebih dahulu... dan rupa2nya ada kunjungan muhibbah sahabat UTP ke UIA.. maka sahaja aku sekali lagi menjadi pemerhati yang aktif.. oh indahnya ukhuwah yang mereka tunjukkan... perbincangan singkat mereka sempat membuatku kagum dengan usaha dakwah mereka... oh mereka beraktiviti sambil tidak melupakan tuntutan dakwah dan kebajikan ahli... dan aku disini??... huhu

Masa berlalu pantas... bertemu tetap juga berpisah... sahabat2 UTP akan ke UM pula.. dan aku punya rencana untuk berbuka bersama TGNA... ah, siapa sangka dan siapa merangka??... benar perancangan ALlah... sempatlah aku mendengar tazkirah tuan guru... hebat dan sayu... terlihat ketokohan ulama' dan kehebatan pemimpin dari pancaran wajahnya.. oh hebat sekali... terus berbuka... solat magrib.. Isyak.. teraweh... tazkirah t. menteri besar... dan akhirnya kembali ke UIA... oh secara peribadi aku ingin merakamkan ucapan jutaan syukran kepada sahabat2 UIA yang telah melayanku dengan cukup hebat.. malu sendri rasanya hati.. dengan hadiah2 yang diberi... oh mereka juga yang tergesa2 menghantarku ke pudu semula kemudiannya.. oh kenangan indah ini bakal tercatit di kalbuku paling dalam.. moga2 diakhirat nanti.. tatkala layar raksaksa menayangkannya kembali... aku tidak malu2 mengaku itu benar sahabatku...

Oh sampai dipudu tatkala bas 2 minit lagi ingin bertolak.. oh syukur masih sempat.. hehe.. dan aku yang jarang terlena di dalam bas entah bagaimana saat itu tidak dapat mengawal lelah.. akhirnya kecundang.. dan bukan sebentar.. tetapi sepanjang perjalanan sehingga aku terlajak dari destinasi sepatutnya... hahaha... namakan sahaja Kulim... oh jam sudah 5 pagi.. sekali lagi sahur di gerai tepi jalan dan jam 6.45 aku menaiki bas lain menuju ke kampus halaman... oh kembara sufikah??

huhu.. entri sebelumnya terbatal kerana kembara ini... maka itulah sebabnya aku namakan kembara sufi!!




Teruskan Bacaan......

Thursday, September 11, 2008

Buatlah keputusan dengan Istiharah...

Ya Allah.. bantulah hambaMu ini di dalam membuat keputusan.... hambaMu sangat takut wahai Tuhan... sangat takut... moga2 neraka itu bukan tempatku... tetapi adakah layak syurga bagiku??

Moga keputusanku bukan atas hasutan Syaitan... oh sudah dirantai... bukan juga nafsu yang x terkawal... oh aku sedang berpuasa!!

Teruskan Bacaan......

Wednesday, September 10, 2008

Kalaulah dia itu ibuku!!





Aku janji nak update blog untuk sertakan gambar2 sekitar rumah yang akan kami bantu nanti... dan membetulkan sedikit maklumat yang silap untuk entry memberi pada yang menerima itu... maaf sekali aku terlewat lantaran di samping PC yang rosak.. aku juga baru sembuh dari demam yang penuh kisah... huhu... syukran diucapkan kepada para penderma yang sudi mempercayai kami dan lebih penting mempercayai aku... oh berat hal2 berkaitan wang ini... doakan aku masih beramanah... benar ini tidakpun legal!!

Dan sabtu lalu... buat pertama kalinya aku dan 3 rakan yg lain menjejakkan kaki ke rumah usang itu... sedih dan pilu... umurnya sudah 87 tahun... ketika muda hidupnya susah kerana penjajah... alangkah sedih apabila sudah 51 tahun merdeka... dia itu masih juga susah... adakah kerana dia tidak berusaha untuk membaiki hidupnya dia...??

Dia sudah kematian suami lama dulu... anak juga cuma seorang dan sudah lama meninggal dunia... dari anak yang sorang... dia ada cucu 12... oh 4 meninggal muda... tinggal 8... 4 lelaki dan 4 perempuan... hidup semua miskin... dan ketahuilah setiap daripada mereka ada masalah tersendri... x pasti berapa org yg sudah meninggal kemudiannya... ada yang menagih dadah... malah dia tinggal dengan cicitnya Abdullah... seorang yang kurang waras akal fikirannya... ada yang kata slow learner... x pasti... syukur dia masih makan... cucu perempuan tinggal dirumah sebelah... rumah yang pabila hujan akan dinaiki air... di dalam rumah... kawasan tanah rendah... oh cucu itu juga punya banyak masalah lainnya... namakan saja dia janda... yang bukan kematian suami... tetapi suami itu lari... 26 tahun lalu... dan dengan menjual kuih.. dia hidup... oh ad pula kencing manis!!...


Che Ton Bte Abdullah ( jika x silap)... itulah namanya... mempunyai masalah penglihatan... selaput mata yang membataskan penglihatan... sekadar mampu menilai adanya cahaya... 24 jam dalam hidupnya... 23 jam darinya adalah diatas katil... yang alasnya sekadar papan nan tebal serta totto yang sudah menipis... melihat sahaja sudah lenguh dan keras... apatah lagi duduk diatasnya seumur hidup... pabila sejuk ( kebetulan hujan waktu kami ingin beransur pulang)... maka diselimutnya dirinya dengan telekung buat dia sembahyang... oh selimutpun dia tiada... mujur sahaja ada yang baik hati... katilnya sedekahan org...


Syukur sahaja dia masih mampu berjalan... walau terpaksa mengesot2... dan perlu pula memapah sesuatu... dia tetap lakukan sendri... mandi, makan, ketandas umpamanya... oh dia ini cekal sekali!... aku sahaja cukup terkesan dihati.... lihatlah tandasnya dan bilik airnya... oh majukah negaraku??


Aku kagum sekali... tetap juga puasa... ya benar... cucunya yang akan menyediakan juadah berbuka... oh ketahuilah juadah yang sama jugalah dibuat bersahur... tidak mahu menyusahkan cucu itu katanya... sedang cicit si Abdullah akan sahur dirumah sebelah... dia makan sekadar 3,4 suap... katanya cukup... kenyang... kalian??... ah aku... 4 suap baru mukaddimah makan!!... kemudian dia bancuh air susu... kami berempat ingatkan susu tepung... mungkin saja cucunya belikan... tetapi rupanya susu pekat manis... f&n... oh susu penyedap rasa itu yang kau minum??... bertambah sayu hatiku...

Ketika bersembang2, dia menyuruh 2 org rakanku duduk di katil cicitnya... dan disuruhnya buka kipas... sebelum hujan, cuaca baik2... tidak panas tidak sejuk... kami berpandangan sesama sendri... kipas itu bilahnya sudah patah satu!!...

Banyak yang ingin aku ceritakan... cukuplah sekadar ini dahulu... kami bukan meminta simpati... jauh sekali meminta2... sekadar berkongsi rasa... atau mungkin menghayati Ramadhan??... oh ini tahun terakhir kami di bumi kampus APEX ini... biarlah ada sesuatu yang apabila ditayangkan di layar raksasa Allah nanti... ada sesuatu yang kami lakukan ketika kami di bumi ilmu ini... itulah hasrat kami.. tidak banyak... kakakku meminta aku membuat sedikit perincian bentuk bantuan yang akan kami bg... oh sekadar termampu... jika sahaja tidak ada yang sudi membantu lantaran tekanan hidup sekarang memuncak... kami tetap sahaja meneruskan misi ini... dengan cara kami...
Mungkin sedikit sebanyak yang cuba kami bantu:
tilam baru... +- 200
bina tandas baru ( jika mampu ) - upah orang kampung... +-1000
buat dinding untuk bilik air yang open begitu... +-100
cat bahagian dalam rumah bagi memberi suasana raya... +-50
tukar tikar getah yang sudah berkulat... +-30
almari pakaian sederhana... oh baju2 diletakkan di dalam kotak??... +-100
bersihkan semak samun diluar rumah yang mengundang banyak binatang bisa... ular??...tenaga
buat saliran untuk air hujan ( longkang )... +-100+tenaga
dan kemas apa yang mampu...tenaga
pakaian baru untuk raya seluruh keluagra... +-200
kelengkapan dapur yang akan diberi kepada cucunya... +-200
Jumlah.... tiada target... banyak yg kami mampu kumpul... banyaklah yang mampu kami bantu... jika tidak... sedayanya...

Sejujurnya kami x mampu nak buat banyak dalam kondisi kami sebagai mahasiswa... yang berbentuk kudrat mungkin tiada masalah... tetapi doakan kami berjaya jika tidak mengubah hidupnya sekalipun... paling tidak Ramadhan dan syawal ini... agak berbeza berbanding biasa... moga Allah terima apa yang kami lakukan... juga kalian...

Oh, kalaulah dia ibuku.... ibu kalian!!

Teruskan Bacaan......

Friday, September 5, 2008

Memberi Pada Yang Menerima...

Besawang dah blog nie... diam x diam dah hampir seminggu x sentuh internet secara fokus.. huhu ad gak ayat mcm nie.. bukan apa.. pc dah sebulan rosak... pc super senior lak x leh bukak dah.. huahua.. bila la nak hantar kedai...

Erm tinggalkan tu.. bulan mulia nie... ringan je rasa kepala... x dapat main tenetpun masih boleh cool... huhu... tapi tujuan aku pinjam pc senior hari nie bukan nak update blog sangat.. tapi nak hebahkan satu prog yang bakal kami 4th year meche lakukan pada 20 Ramadhan nanti...

Benar... tidak lengkap rasanya Ramadhan bagi aku jika tidak ada aktiviti2 pengisian yang menggambarkan apa sebenarnya tujuan Ramadhan diberi ibadah yang sebegini rupa... Seringkali diberitahu oleh ustaz2 bahawa Ramadhan melatih sikaya untuk menyelami perasaan simiskin yang kadang2 makan terpaksa bercatu... benar sekali... itulah tujuannya...

Tetapi, adakah benar2 falsafah ini dihayati oleh kebanyakan dari kita??... oh buktikan dimeja makan tatkala berbuka... maka tahulah kalian dimana.. sedang simiskin itu masih tetap begitu...

Jika tahun lepas, aku mengambil bahagian di dalam aktiviti TKO dalam misinya selamat hari raya adik2... di rumah anak yatim di kupang... tahun ini aku sangat mendambakan aktiviti sama bagi lebih menghayati erti Ramadhan... oh seperti org yang mengantuk disorongkan bantal... tiba2 timbul satu idea dari sahabatku untuk kami membantu satu keluarga ibu tunggal miskin dalam menyediakan persiapan Raya yang lebih bermakna buat mereka...

dalam proses itu, kami sedar 32 org yang terlibat secara serius atau tidak ini rupa2nya masih belajar di universiti Apex ini... oh dengan sumber kewangan terhad.. kami membayangkan tidak banyak yang dapat kami bantu... sedang dalam perancangan banyak sekali telah di atur... membaik pulih rumah mana yang mampu.. membeli keperluan raya dari bahan dapur sehingga kelengkapan raya... dan bagi memberi motivasi secara psycologi, kami juga merancang untuk membukakan akaun SSPN buat anak2 ibu tunggal ini...

Oh agak mudah rupanya merancang... tetapi rupa2nya dananya tidaklah mampu menampung perancangan yang telah dibuat... Justeru, dengan penuh kerendahan hati, aku merayu kepada sesiapa yang percayakan kami... dan ada rasa sedikit ingin menyumbang... aku menadah tangan sepuluh... syukur.. semampunya... bukan meminta tetapi sekadar berkongsi rasa... moga masih ada yang punya perasaan seperti kami...

Hulurkan sumbangan di Bank Islam 08022020254609.. Atas nama Mohammad Najib bin Daud..ph.
phone no...014-6177086

p/s : ada yang bertanya kenapa x buat program ini dengan kerjasama Universiti... mungkin akan dapat penajaan... oh kami menjawab... atas dasar insani... bukan publisiti yang kami inginkan... kami x mahu hilang ikhlas!!...kami percaya untuk berbakti.. tidak perlukan protokol... jika sahaja masih tiada penajaan... maka apa yang mampu kami hulurkan... moga2 itu lebih berharga disisi Dia... oh aku akan update dan menyertakan gambar2 disini nanti... moga benar niat kami ini... ( huhu tapi kire publisiti ke publish kat blog buruk nie??)... haha x kot... sebab bukan ad org masukpun dalam nie... huahua

jap g atau esok akan update... letak gambar2 sikit... ada kesilapan maklumat atas nie.. coz pedihnya sama... cuma tersalah maklumat... tapi percayalah... malu mengaku Malaysia maju kerana masih ada orh yg hidupnya begini.. bagaimana... nanti tunggu update!



Teruskan Bacaan......

Thursday, August 28, 2008

Semua Sama.....



Dari semua yang ada di dunia ini
hanya titipan sementara
Tiada yang kekal semuanya fana
Hanya Alloh yang abadi

Kecantikan bukanlah jaminan
Ketampanan bukanlah ukuran
Amalan adanya suatu jaminan
Ketaqwaan adalah ukuran

Kita semua sama di hadapan-Nya
Yang membedakan amalan dan ketaqwaan
Kita semua akan kembali pada-Nya

Reff:
Manusia ingatlah selalu
Semua sama di hadapan Alloh
Jangan engkau menyombongkan harta
Jangan engkau menyombongkan diri

Manusia ingat selalu
Semua akan kembali pada-Nya
Semuanya akan diambil-Nya
Kelak kita mempertanggungjawabkan

p/s : erm best lagu nie... kumpulan nasyid Indonesia... malaysia??... ada anak2 muda yang mampu terang2 nasyid berpolitik begini??... huhu... GAMIS?



Teruskan Bacaan......

Wednesday, August 27, 2008

Untuk Para Pejuang

Sedang asyik aku mencari2 lagu2 semangat di you tube.. tiba2 aku terjumpa ini.. benar.. mula2 cukup bersmangat... tapi kemudian.. aku tergelak sendri... dan terus reflek teringat abang naquibku.. huhu.. jom hayati...




Teruskan Bacaan......

Harapan Malaysia Baru...


Sudah dijangka... soalnya dengan majoriti besar atau kurang.. dan jelas terbukti, majoriti lebih besar... tahniah DSAI... Harapan Malaysia Baru... moga segala yang dijanji sekurang2nya diusahakan dengan terbaik untuk di realisasikan.. janganlah sudah menang harapan rakyat di sia2kan... moga2 Malaysia kedepan bakal menempuhi sinar2 kecemerlangan... tiada lagi penindasan terhadap rakyat... tiada lagi penipuan... dan lebih penting malaysia akan terus maju dan makmur... buktikan kita juga mampu memerintah... selamat datang ke parlimen!!... bukankah ia tidak asing bagimu?



Janganlah kamu lupa semua janjimu ini!!



Hayatilah lagu yang kalian perjuangkan ini!!

Terus maju DSAI... bersamalah kepimpinan ulama'....

Teruskan Bacaan......

Monday, August 25, 2008

Cerita Pendek...


Test.. Assignment.. Quiz... Project... ( kalau dan namanya student engineering... ada ka minggu yang x de salah satu dari benda2 nie?? )... maknanya x de la masa free... huhu.. then x yah la kita buat program... sibuk kene study... nanti timbulkan fitnah kat jemaah sebab result teruk...

Baru tadi dengar semula cerita nie.. dah 4 tahun benda yang sama di ulang... kesal dengan sistem.. atau x berjaya berada dalam sistem dengan baik... atau minda dah di set... dengan adanya benda2 nie.. maka perkara lain perlu ditinggalkan...

*********************************************************************************

X boleh ke kalau kita x ikut apa yang dinamakan tradisi... malah hal2 bukan berkaitan sunnah.. kalau sunnah memang sangat wajarlah di ikut tanpa banyak bersoal jawab.. tapi dalam bab penambah baikkan... kene masuk lubang yang sama ka??... dengan harapan ular yang dulu dah x de...

Pelik... tidak sependapat itu rahmat... moga yang terbaik mampu di jelmakan... cuma mungkin rahmatnya menjadi RAHMAT... andai perbezaan pendapat itu benar2 menjadi rahmat... pening?

##############################################################
Orang kaya2 biasanya ad rumah kedua.. ketiga malah ke empat sekalipun... biasa bagi mereka... bayar mahal x de masalah... duit x tahu nak buat apa..

Tapi ad orang miskin.. cuba duduk rumah agak mewah.. besar juga... erm terhenti disini... x tau nak sambung...

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

Allah Maha kaya... x g prog di tempat sendiri... cari alasan... ye lah.. tengah cuti... mana ada orang yang suka diganggu... tapi sibuk gak call sana sini... cari ganti... supaya x dikata org dah janji mungkir...

Rupa2nya perancangan Allah semuanya... benar cukup sempurna.. dapat tidurkan baby... (kredit pada kak memot...) makan malam kat umah... dan yang lebih penting dapat join aktiviti sama di tempat sendri.. walau sebagai pemerhati... mcm x lepas apa2 je..

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

Macam x lengkap je hari nie... semalam malas study... walaupun tahu ad test hari nie... mungkin nie yang dinamakan naluri seorang pejuang ( benarkah? )... rupa2nya test batal... mcm tahu je akan berlaku mcm nie...

Bukan pasal tu x lengkap... banyak perkara datang serentak.. sering sangat jadi... last2... perasaan tu rupanya sebab malam nie patut ad kelas bahasa cina... ponteng... haha.. pikir dalam sangat dan tidur banyak sangat... sampai benda mcm nie boleh lupa... bak kata ummi... ( x nak share )...


P/S : just merapu2 sambil cuba siapkan proposal FYP secepat mungkin... go go go... you can do it!!

Teruskan Bacaan......

Sang Pemburu... Kepanasan...


Ia datang lagi... benar datang lagi... membawa seribu rahmat... membawa seribu berkat... oh peluang yang indah sekali... andai diri faham dan mengerti... bonus yang telah diberi ini...

“ Bulan Ramadhan, yang di dalamnya diturunkan al-Qur'an sebagai petunjuk bagi manusia dan keterangan-keterangan yang menjelaskan petunjuk dan (menjelaskan) perbezaan (antara yang benar dan salah). Oleh itu, barangsiapa di antara kamu hadir di bulan itu, maka hendaklah dia berpuasa pada bulan itu... ”

(surah Al-Baqarah, ayat 185)

Ramai yang berpuasa... benar dalam erti kata menahan dari lapar dan dahaga... tetapi sedikit cuma yang berpuasa... dalam erti kata 'berpuasa'... oh, adakah aku termasuk mereka yang sekadar sang pemburu kepanasan??... puasanya hanya dapat panas dan dahaga... yang puasanya cuma menahan diri dari makan dan minum... yang puasanya ikut-ikutan... yang puasanya suruh-suruhan... yang puasanya untuk kurus... yang puasanya untuk sembuh penyakit... yang puasanya menghitung aidilfitri... oh banyak juga tujuan puasa... dimanakah aku??... adakah aku berpuasa kerana itu 'puasa'??... atau aku juga seperti mereka??...

Ya Allah... peliharalah hatiku.. hati keluargaku... hati sahabat2ku... hati saudara2ku... hati semua mereka... moga Ramadhan yang bakal tiba... bukan sekadar kepanasan... tetapi... benar rahmat segala rahmat...

Teruskan Bacaan......

Saturday, August 23, 2008

Bonda... Ibu... Umi... Emak...


Hampir 5 bulan aku tidak pulang ke kampung... oh seakan sedang menuntut ilmu diseberang lautan... aku mengutuk diri sendiri atas perlakuan yang sungguh mengguris hati... benar hati yang namanya bonda... ibu...umi... emak... atau apa sahaja yang digelar untuk insan yang satu bagi setiap manusia itu...

Berpeluang pulang ke kampung lantaran cuti mid sem selama 7 hari.. membuka mataku terhadap satu lagi dimensi kasihnya ibu... yang secara seriusnya aku terlepas pandang atau jujur tidak pernah difikirkan... dan itu dilakukan ibuku...

Mari kita berbicara tentang buah-buahan...

Durian,


Aku bukanlah penggemar durian secara tegar... malah ketika kecil... dusun buahan2an seluas 24 ekar dikampungku menghasilkan durian yang biasanya dibuang2... lantaran banyaknya ia.. malah aku sendiri memilih pokok2 tertentu sahaja untuk dimakan buahnya... erm rasanya lain sedikit... huhu...

Ketika aku pulang bercuti... musim durian dikampungku sudah berakhir... tiada lansung buah yang tinggal di pokok buatku... huhu... ( lupakan 24 ekar itu kerana 22 ekar darinya sudah menjadi sawit...) tetapi kasihnya ibu... ya ibuku... telah dengan sengaja menyimpan 4 biji durian di dalam peti ais untukku... benar dengan kulitnya sekali... dan durian itu kata ibu... yang paling aku suka waktu kecilnya aku... benar pokoknya di tepi sungai di dusun yang masih bersisa beberapa batang pokok buah2an...

Terdengar biasa... benar.. semua ibu akan melakukan hal yang sama... termasuk ibuku... untuk itu aku sudah tersentuh... tetapi yang membuatku mengalir sedikit air mata pada malam pertama di rumah... adalah cerita ayahku... betapa ibu merayu kepada nenek... sekitar tahun 1997 supaya tidak ditebang pokok durian yang aku suka isinya itu ( ditanam sawit)...dengan alasan... durian itu amat aku sukai... oh mungkin tidak berbekas buat kalian... tetapi bagiku... bekasnya mendalam sekali...

Manggis,


Manggis memang menjadi kegemaranku sedari kecil... di sekitar rumahku... ad 7 batang pokok manggis... menurut ibu.. tahun ini semuanya berbuah... tetapi sayang.. huhu... ketika cutiku ini... buahnya sudah dipenghujung... namun, aku masih beruntung kerana masih dapat merasa buah2 hujung... huhu... oh banyak sekali yang aku makan.. sehingga sakit perut malam itu ( menyumbang kepada tidak boleh tido.. huhu)

Itu biasa... syukur dapat merasa manggis... sedap sekali... cuma tema kisahku kali ini berkenaan ibu... maka mari aku ceritakan perkaitan manggis dengan ibuku... kerana takut aku pulang tidak sempat merasa buah manggis... ibuku telah dengan penuh keibuan... membuatkanku jem manggis... jem yang sedap sekali dimakan dengan roti.. oh tahukah kalian.. sewaktu aku berada di kampung... waktu dulu... aku minta buatkan jem manggis... benar... ibuku tidak tahu!!... tetapi menurut ayahku... ibu belajar membuat jem manggis dari buku kerana takut aku tidak dapat merasa manggis musim ini... oh dan oh lagi... ibu.. ibu...

Rambutan,


Rambutan mudah didapati.. malah diutara inipun aku seringkali dapat memakan rambutan... tiada masalah untuk mendapatkannya... apatah lagi harganya yang murah... seringkali aku melihat rambutan kering di pokok...

Malah dirumahku juga punya pokok rambutan... juga berbuah... aku tidak terliur langsung melihat rambutan.. di celah2 banyak lagi buah2an lain... huhu... maka rambutan ku ketepikan... malah ibu juga tidak membuat sesuatu yang menarik berkaitan rambutan... itu pada fikiranku... tetapi aku silap... 16 tahun lalu... di kampung nenek sebalah ibuku... aku ada menanam sepohon pokok rambutan... baka gading... serius aku lupa aku ada menanamnya... huhu.. umurku 6 tahun waktu aku menolong nenek menanamnya... ibu tahu itu... dan rupa2nya rambutan kuning dirumahku di dalam bakul di tepi pintu itu adalah rambutan gading yang aku tanam dulu... benar ibu yang pergi mengambilnya!!!

Pulasan,


4 tahun lepas... pak cikku ada menanam pokok pulasan.. baka yang agak besar.. entah baka apa... tapi tidak manis... bukan dari baka madu agaknya... baru tahun ini berbuah... kebetulan waktu aku dikampung.. masaknya sudah cukup elok untuk dipetik... ibu mengajakku ke rumah pak cik untuk mengambil buah pulasan... sebenarnya lebih pada ziarah... lama tidak berjumpa pak cikku... kata ibu... tapi tetap juga pulasan menjadi target utamaku.. huhu... pada mulanya aku dan 2 orang sepupu yang ingin pergi mengambilnya... di dusun pak cik.. tetapi, ibu dan mak cikku ingin turut sama... mengambil pisang katanya... buat goreng2... sampai di dusun... aku begitu seronok mengambil buah pulasan... tanpa perasan, tiba2 ibuku terjatuh... oh kesian dia.. terduduk...

Reaksi awal ibuku adalah ketawa dengan riang.. katanya sudah tua.. kakipun tidak tegap lagi... sedang sebenarnya dia terlanggar kakiku dan bukannnya akar pokok... malam itu... aku melihat ibu menyapu minyak urut dikakinya... oh bengkak!!... bagaimana ibu mampu tertawa riang siang td???... oh ibu..ibu... aku mengurut kaki ibu lembut2...

Oh tidak sanggup aku bercerita lagi... buah2anpun mampu menjelmakan kasihnya ibu... aku rasa bersalah sekali.. mungkin kesan tidak pulang lebih 5 bulan itu menyebabkan ibu rindu sekali... oh ibu... berdosanya aku!!... tapi ketahuilah aku juga rindu... dan moga terlerai rindu kita minggu yng lalu... dan aku sudah menempah tiket untuk pulang raya pada 26 september.. kali ini... tiada program yang mampu menghalangku pulang bertemu ibuku!!!

Teruskan Bacaan......

Thursday, August 14, 2008

Ketumbukan Siswa... Dimana Peranannya?


Bercerita soal politik, mahasiswa seringkali diletakkan di suatu tempat yang sudah ditetapkan. Namakan sahaja diperalatkan untuk tujuan parti politik tertentu. Baik Kerajaan mahupun pembangkang, keterlibatan mahasiswa akan tidak lebih dari sekadar batasan sempadan yang di letakkan itu. Sadis dan sungguh tidak mencapai suatu tahap kemahasiswaan apabila mahasiswa sendiri seolah2 rela dengan peranan 'besar' yang mereka mainkan. Maka tidak hairanlah setiap daripada gerak kerja perlu ditopengkan dengan pelbagai nama samaran atas dasar mahaiswa seperti mahasiswa masuk kampung, mahasiswa turun sekolah, mahasiswa khidmat bersama masyarakat dan entah apa2 lagi mahasiswa dan..., .

Begitulah akan berulang2 setiap kali timbul isu2 politik yang melibatkan mahasiswa. Culaan undi, kemas kini sistem maklumat, buat poster, edar poster, tampal poster dll. Dan kini, satu lagi peristiwa yang bakal menjadi sejarah sejurus ia berlaku. Benar pilihanraya kecil Pematang Pauh yang menjadi tumpuan yang cukup hebat apabila seluruh perhatian Malaysia tertumpu padanya kerana mantan Timb. perdana menteri akan bertanding merebut kerusi MP ke parlimen untuk terus menghangatkan situasi politik Malaysia yang cukup mencabar kini.

Tidak mahu terlalu serius... cukup dengan soalan ini... Ketumbukan Siswa... Dimana Peranannya??... GAMIS??


Teruskan Bacaan......

Friday, August 8, 2008

Untaian Tasbih, Celahan Jemari


Butir-butir murni,
Jumlahnya abad,
Sentiasa dicelahan jemari,
Lelaki tua,
Berwajah sayu,
Rautnya tenang,
Pancaran Nur...

Senyum tetap dibibir,
Sedang jejari,
Bergerak halus,
Untaian tidak terhenti,
Nisbah ingatkan yang Khaliq,
Sedang situa,
Terus mentadbir,
Oh 20 tahun,
Benar, sungguh panjang...

Bertemu situa,
Kuat diingatan,
Tepat 3 kali,
Bertentang mata empat,
Oh debaran,
Yang sungguh mencengkam,
Mungkinkah ia,
Tautan,
Terus dari hati??...

Belumpun suku,
Dari seratus,
Usiaku kini,
Tatkala diri,
Sering mengeluh,
Kepenatan dan kelesuan...

Oh mujur ada situa,
Memberi sedikit semangat,
Jika dia mampu,
Dengan segala halangan,
Apa alasan buatku??,
Oh malu,
Sungguh malu...
Bilakah untaian tasbih itu akan berada dijemariku??


Meluncur dengan lebih laju...
Dewasalah dengan sempurna...
Kau mampu melakukan itu!!

p/s : huhu... mungkin ramai beranggapan aku kurang ajar... setiap kali meeting ada sahaja hasil nukilan yang terlintas dikepalaku.. tatkala itu juga kucoretkan disehelai kertas... dan malam ini, terasa sungguh inginnya aku melakarkannya di sini... maaf pada semua yang berasa hati denganku.. aku tidak sempurna... tidak juga hebat... Ya Allah... jangan biarkan aku lari jauh dari jemaahku!

Si tua itu... dedikasiku buat TGNA... sumber inspirasiku.. sesudah kedua ibu bapa... dan juga Rasul tercinta!

Teruskan Bacaan......

Tuesday, August 5, 2008

Tak terungkap...



Aku cukup terkesan apabila melihat video sahabat2 ini.. sambil membayangkan aku salah seorang daripada mereka... oh alangkah indahnya ukhuwah itu... malah jujur kuakui aku pernah merasakannya... tetapi adakah kini masih manisnya??... moga masih ada!!... rindu sahabat2ku yang dulu... ya orang yang sama!



Teruskan Bacaan......

Friday, August 1, 2008

Sumpah Berdarah!!... Lafaz Janji Setia... Bai'ahku...

Betapa inginnya kami,
Agar bangsa dan generasi ini mengetahui,
Bahawa mereka lebih kami cintai,
Daripada diri kami sendiri.

Kami berbangga,
Ketika jiwa-jiwa kami gugur,
Sebagai penebus bagi kehormatan mereka,
Atau menjadi harga,
Bagi tegaknya kejayaan, kemuliaan,
Dan terwujudnya cita-cita mereka,
Jika memang itu harga yang harus dibayar,
Sebagai mahar perjuangan kami,

Tiada sesuatu yang membuat kami bersikap seperti ini
Selain rasa cinta yang telah mengharu-biru hati kami,
Menguasai perasaan kami,
Memeras air mata kami,
Mengerah keringat kami,
Dan mencabut rasa ingin tidur,
Dari pelupuk mata kami.

Betapa berat rasa di hati,
Ketika kami menyaksikan bencana,
Yang mencabik-cabik agama, bangsa dan maruah ini,
Sementara kita hanya menyerah pada kehinaan,
Dan pasrah oleh keputusasaan.

Kami ingin agar generasi ini mengetahui,
Bahawa kami membawa misi yang bersih dan suci;
Bersih dari cita-cita peribadi,
Bersih dari kepentingan dunia,
Dan suci dari hawa nafsu yang menghantui.

Kami tidak mengharapkan sesuatupun dari manusia,
Tidak mengharap harta benda atau balasan lainnya,
Tidak juga populariti serta nama,
Apalagi sekadar ucapan terima kasih dan rasa syukur,
Kepada Islam yang kami cintai,

Yang kami harap adalah;
Terbentuknya Malaysia yang lebih baik dan bermartabat,
Serta kebaikan dari Allah, tuhan Pencipta alam semesta,
Inilah ikrar dan janji setia kami,
Gabungan Anak Muda Islam Se-Malaysia.



Teruskan Bacaan......

Tuesday, July 29, 2008

Persediaan

Persedian-Zulfan

Pastikanlah manusia kita sudah sedia
Kerna kitakan di panggil
Mengadap tuhan pencipta.

Beramallah bagai diri
Kan mati esok hari
Bekerjalah bagai diri
Kan hidup selamanya

Bila tiba kiamat kecil itu
Tiada lagi siapa membantu
Tidak kira dimana diri kita berada
Tidak kira waktu ketika

Berdoalah pada Allah
Agar kita dimatikan
Dalam iman jua Islam
Di bawah kerahmatanNya

Hanya amalan soleh bisa memberikan
Ketenangan dan kesabaran

p/s : aku terkesan dengan lagu nie lak hari nie.. huhu first time dengar... dendangan zulfan... sangat terfikir cukup ke bekalan yang nak di bawa nanti ke 'sana'??... oh gementarnya hati... terlalu sedikit amalan yang menyebabkan Allah akan memberikan redhaNya kepadaku... oh Tuhanku... layakkah aku menerima balasan baik dariMu?... 2 minggu dari sekarang akan diadakan minggu penghayatan Islam di kampus kita.. secara jujurnya penajaan memang jauh dari yang kita harapkan... aku teringat kisah Sahabat yang paling Nabi sayangi Abu Bakar bagaimana dia menyerahkan seluruh hartanya kepada Islam... oh rakan2ku.. alangkah indahnya jika kita juga dapat memberikan pinjaman untuk Islam... mari kita bantu mana yang mampu... saranan peribadiku... kepada pemegang biasiswa JPA yang mana pada pandanganku jauh melebihi peminjam ptptn.. apalah kiranya kalian pinjamkan dulu kepada seketeriat penajaan setiap orang 200.. aku kira tidak membebankan... dan jika membebankan.. abaikan sahaja... hanya kepada pemegang JPA... dan aku juga!!...

Teruskan Bacaan......

Friday, July 25, 2008

Kitaran... Terkadang diatas.... Selalu dibawah...

" Dan demi sesungguhnya! Kami tetap menguji kamu (Wahai orang2 yang mengaku beriman) sehingga ternyata pengetahuan Kami tentang adanya orang2 yang berjuang dikalangan kamu dan orang2 yang sabar (sehingga) Kami dapat mengesahkan (Benar atau tidaknya) berita2 tentang keadaan kamu "
Surah Muhammad, Ayat 31


" Ya Allah Perbaikilah urusan agamaku yang menjadi penolak dan pemelihara urusanku. Dan perbaikilah urusan duniawiku yang menjadi arena kehidupanku.Dan perbaikilah urusan akhiratku yang menjadi tujuan kembali. Dan jadikanlah kehidupan ini sebagai peningkatan dalam segala kebaikan. Dan jadikanlah kematianku, sebagai cara menghilangkan kepenatanku dari semua kejahatan. "


" Kesudahannya, kami jadikan engkau (Wahai Muhammad dan utuskan engkau)menjalankan satu Sya'riat (yang cukup lengkap)dari hukum2 agama : maka turutlah Sya'riat itu, dan janganlah engkau menurut hawa nafsu orang2 yang tidak mengetahui (perkara yang benar) "
Surah Al-Jaathiyah Ayat 18


" Dan bahawa (yang diperintahkan) ini, adalah jalanKu yang lurus, maka ikutilah dia, dan jangan kamu mengikut jalan2 (yang lain), kerana jalan2 itu mencerai-beraikan kamu dari jalan-Nya, yang demikian itu adalah perintah ALLAH kepada kamu agar kamu bertaqwa. "
Surah Al-An'am Ayat 135


" Hai orang2 yang beriman, janganlah kamu mengkhianati Allah dan rasulnya (Muhammad), dan juga janganlah kamu mengkhianati, amanat2 yang dipercayakan kepadamu, sedang kamu mengetahui. "
Surah Al-Anfal Ayat 27


Dan akhirnya.... tahniah dan takziah kepada pimpinan yang baru dilantik... ketahuilah amanah itu berat sekali... tetapi janji Allah itu pasti... manisnya di"sana" nanti... doaku buat kalian... teruskan kesinambungan jalan2 ini... yakinilah... inilah jalan yang lurus itu.... pesan peribadiku... tolonglah kalian baca... buku Golongan Yang Tercicir Disepanjang Jalan Da'wah... Fathi Yakan... Dewan Pustaka Fajar... halaman 89... moga ada manfaat buat kamu!!... terus berjuang anak muda ( oh walaupun kalian lagi berusia dariku.. huhu )
Ingat... Kitaran... Terkadang diatas.... Selalunya Dibawah!!




Teruskan Bacaan......

Thursday, July 24, 2008

Dunia- Ilusi Yang Baharu

Tatkala Firdaus dicipta,
Adakah Jahannam turut dicipta?

Oh Rahsia,
Keterbatasan diri hanya mengetahui,
Melalui penceritaan yang diceritakan,

Ilmu,
Diceritakan api di balik gunung,
Diceritakan oleh Salafus Soleh,
Diceritakan untuk bakal pewaris Nabi,
Maka yakinlah ia api di balik gunung,

Hakikat,
Telah yakin ia api di balik gunung,
Hati meronta untuk melihat dan merasa,
Berjalan dan mengembaralah ia mendaki gunung,
Oh banyak sekali halangan,
Lubang dengan sipenunggu Ular,
Mawar durinya mencalar,
Tetap diteruskan dan akhirnya sampai,
Nampaklah ia si api itu,
Didekati dan di acah tangannya,
Benar ia api yang sifatnya panas sekali,

Firdaus itu benar,
Jahannam juga benar,
Ilmumu tahu itu,
Dan imanmu... iman ilmu!

Maka berjalanlah... kau tahu Firdaus destinasimu,
Mengembaralah... kau tahu Jahannam bukan tempatmu,
Iman hakikat itu...
Apabila kau berjalan,
Untuk mencapai hakikatnya ilmumu...
Oh manisnya Firdaus... akhirnya kau rasai...
Itulah hidup... berjalan menuju RedhaNya...

Dunia- Ilusi Yang Baharu,

Teruskan Bacaan......

Sunday, July 20, 2008

Perjanjian Pangkor 2...


x dirancang... sepatutnya aku sekadar ingin berehat2 di rumah mak cikku.... ya terus terang sekadar berehat2... sedang sahabat2 yang lain terus bergerak kerja... memurnikan pergerakan di bumi kampus ini... maaf sekali...

Dan tersebutlah kisah... Perjanjian Pangkor 2... huhu heboh juga dikatakan sana sini... kononnya MB Perak sekadar Boneka dan menandatangani perjanjian tersebut dengan DAP... huahua... sempat lak nak tandangan dalam kelam kabut nak pilih MB... huhu...

Maka kiranya percutianku yang secara tidak dirancang sampai ke Pulau Pangkor adalah untuk melihat2 kesan perjanjian Pangkor ini... huhu.. x de pun... aku jadi pelik... mengapalah tidak matang sekali politik di bumi tercintaku ini... sekadar membuat perbandingan... di negara maju, Jepun umpamanya... peralihan kuasa bukanlah suatu isu yang besar... jika rakyat merasakan pimpinan yang mereka pilih tidak menepati ciri2 kepimpinan yang mereka inginkan, dengan mudah pimpinan ini diturunkan dan diganti pula dengan yang lain... oh dan mereka terus juga maju...

Berbanding di negara maju, Malaysia negaraku tercinta yang diwar2kan bakal maju dengan jayanya sangat menyedihkan... jika saja rakyat tidak bersuara, tidak menjadi masalah.. benar rakyat belum sedar... tinggalkan kebodohan mereka... tetapi dewasa ini, tindakan dan laku rakyat menunjukkan sedikit tindakan positif... tiada lagi sindrom takut mengubah pimpinan... dan dengan kuasa yang ada pada mereka, sedikit perubahan berjaya dilakukan... namakan sahaja 6 negeri berjaya dimenangi oleh BR... tetapi yang membuatkan aku meluat dan rasa ingin meludah2 muka si celaka itu adalah, dengan kekalahanpun mereka masih tidak sedar akan kezaliman yang dilakukan... dan kini... timbul Perjanjian Pangkor 2??

Entahlah... aku bukan sempurna... malah lemah sekali... dan sekarang ada satu sindrom kengerian untuk menghadiri meeting... huahua.. ada juga sindrom ini ya??... kuang2... kalaulah putaran kepimpinan ini boleh saja diterima dengan baiknya... bukankah nantinya akan tetap menguntungkan rakyat... sudah barang pasti yang terpilih untuk menjadi pemimpin akan menjalankan tanggungjawab dengan sebaik mungkin.. jika tidak, bersedialah untuk diganti.. kerana konsepnya... yang terbaik sahaja perlu menjdi pemimpin...

Walau apapun... aku masih tetap mendambakan sebuah pemerintahan Islam... oh alangkah indah lantikan terus dari syura.. dan sudah sangat pasti pimpinan yang dilantik menepati ciri2 seorang pemimpin yang ada karismatik, yang beramanah dan sebagainya... dan yang lebih pasti... analoginya begini... rakyat sebuah negeri... jahil belaka... sangat cetek ilmu agamanya... dan mereka di beri hak untuk melantik ketua... dan siapakah dikalangan mereka yang akan jadi ketua??... oh sudah pasti yang paling jahil dikalangan mereka... hehe dan melalui syura... ini sekali lagi yang lebih pasti... x kan berlaku... end


Teruskan Bacaan......
Related Posts with Thumbnails

Bebaskan Tahanan ISA!!

Bebaskan Tahanan ISA!!
Wahai Pemimpin Pakatan Rakyat!! Tunjukkan Semangat Perjuangan Anda Demi Menegakkan Keadilan Kepada Rakyat Tanpa Mementingkan Harta Atau Pangkat! Tunjukkan Keikhlasan Anda!!