Moga Allah Pelihara Jemaah Ini

Syukran jazilan....

Islamic religion1

Sunday, September 14, 2008

24 jam Kembara Sufi.... huhu Sufi??

Kuala Lumpur bukanlah tempat yang asing bagiku... sesat bukanlah perkara baru di Kuala lumpur... oh terus pada tajuk... aku disuruh??... haha sapa pula yang suruh.. diberi pilihan untuk ke Kuala Lumpur bagi menghadiri satu meeting yang aku kira sekadar untuk menjadi pemerhati dan mendapat sedikit maklumat dari sahabat2 siswa lembah kelang yang hebat... benar naik bas mudah.. walaupun harga tiket bakal naik.. syukur saja belum naik.. pergi balik.. betolak jam 12.30 malam.. dan pulang jam 11.30 malam keesokannya.. eh.. 23 jam sebenarnya.... haha 23 jam yang akan aku huraikan... menjadi suatu kisah yang unik... tidak dirancang dan penuh dengan perasaan ukhuwah dan kegembiraan Ramadhan...

Sampai sekitar jam 5 pagi di puduraya aku mengambil kesempatan untuk sahur di gerai tepi jalan... erm enak juga hidangannya... dan aku disajikan dengan dndangan lagu raya oleh seorang penyanyi jalanan yang pada pengamatanku sungguh merdu sekali suaranya... teringat cicik... finalis AN... oh beginilah hidupnya.. selesai makan.. kuhulurkan sedikit duit buat nyanyian yg hebat itu... bergegas ke surau hentian puduraya... surau hidayah??.. erm lupa namanya... menunaikan solat subuh kemudiannya... dan aku terus menaiki taxi ke destinasi mesyuarat walaupun jam baru sekitar 6.30 pagi.. hehe meeting jam 10!!... tidak mengapa kerana aku ada rancangan untuk berehat di surau tempat yang bakal aku tujui.. oh namakan saja sudah tiga kali aku kesitu...

Erm baik aku jelaskan dahulu... aku bukanlah dari kampus yang menerima jemputan secara khusus.. haha... sekadar jika ingin datang.. tidak akan dihalau... sejujurnya sekadar kampus lembah kelang sahaja yang terlibat secara serius dalam meeting ini.. oh hebatnya mereka... serius hebat!!... dan aku memilih untuk hadir... kerana faktor aku ingin hadir... huhu... oh benar aku ingin sekali melihat gerak kerja mereka... dan sunnahnya org yang tidak dijemput... maka segala perubahan terakhir tidaklah diketahui... hehe.. mana tahu tempat meeting sudah diubah... kali ini di belakang Giant batu Cave... haha.. nasib baik aku menghubungi seorang ustadz... yang cukup hebat... walaupun berada di Kelantan.. tetap sahaja melayan msgku... huhu... syukran...

Sekali lagi aku mengambil taxi menuju destinasi baru... terasa cepat sungguh meter harga itu bergerak.. haha.. agak mahal juga rupanya.. kuang2... dan sampai.. aku masih saja cepat 40 minit.. mengambil keputusan untuk berjalan2 sekitar Giant... dan sempat juga membeli 2 buah buku disana... haha... beli buku memang asyik... bila baca buku.. tidak terasa masa berjalan... dan sedikit dmi sedikit sahabat2 lembah kelang tiba... UM... UTMKL... UIA... dan U yang lain... maka meetingpun berjalan... dengn suasana cukup hebat... terkesan juga dengan kehebatan mereka!!... tapi maaf aku tidak langsung tercuit untuk menceritakan isinya meeting... haha

Sekitar jam 1.40 meeting selesai... huhu... baru aku sedar... rupa2nya aku tidak punya rencana di Kuala Lumpur.. ah, aku biasa begitu... rencanaku adalah apa yang telah direncakan oleh Allah... dan ternyata cukup Allah bagiku... sahabatku yang hebat dari UIA telah mengajakku untuk ke UIA... melihat2 Universiti unik dan indah itu.. cukup mngasyikkan... oh aku cukup menyusahkan... benar cukup menyusahkan... moga sahabatku itu tdak serik.. huhu... tiba di UIA.. kami terus bersolat terlebih dahulu... dan rupa2nya ada kunjungan muhibbah sahabat UTP ke UIA.. maka sahaja aku sekali lagi menjadi pemerhati yang aktif.. oh indahnya ukhuwah yang mereka tunjukkan... perbincangan singkat mereka sempat membuatku kagum dengan usaha dakwah mereka... oh mereka beraktiviti sambil tidak melupakan tuntutan dakwah dan kebajikan ahli... dan aku disini??... huhu

Masa berlalu pantas... bertemu tetap juga berpisah... sahabat2 UTP akan ke UM pula.. dan aku punya rencana untuk berbuka bersama TGNA... ah, siapa sangka dan siapa merangka??... benar perancangan ALlah... sempatlah aku mendengar tazkirah tuan guru... hebat dan sayu... terlihat ketokohan ulama' dan kehebatan pemimpin dari pancaran wajahnya.. oh hebat sekali... terus berbuka... solat magrib.. Isyak.. teraweh... tazkirah t. menteri besar... dan akhirnya kembali ke UIA... oh secara peribadi aku ingin merakamkan ucapan jutaan syukran kepada sahabat2 UIA yang telah melayanku dengan cukup hebat.. malu sendri rasanya hati.. dengan hadiah2 yang diberi... oh mereka juga yang tergesa2 menghantarku ke pudu semula kemudiannya.. oh kenangan indah ini bakal tercatit di kalbuku paling dalam.. moga2 diakhirat nanti.. tatkala layar raksaksa menayangkannya kembali... aku tidak malu2 mengaku itu benar sahabatku...

Oh sampai dipudu tatkala bas 2 minit lagi ingin bertolak.. oh syukur masih sempat.. hehe.. dan aku yang jarang terlena di dalam bas entah bagaimana saat itu tidak dapat mengawal lelah.. akhirnya kecundang.. dan bukan sebentar.. tetapi sepanjang perjalanan sehingga aku terlajak dari destinasi sepatutnya... hahaha... namakan sahaja Kulim... oh jam sudah 5 pagi.. sekali lagi sahur di gerai tepi jalan dan jam 6.45 aku menaiki bas lain menuju ke kampus halaman... oh kembara sufikah??

huhu.. entri sebelumnya terbatal kerana kembara ini... maka itulah sebabnya aku namakan kembara sufi!!




11 comments:

Anonymous said...

wei gadis,

p uia ke haritu? haig000oo.. tak ckp awal2.. den lepak uia gak laa aritu.. hahaha

oo.. patutlaa leh tak malu g perakan tu.. patutlaa.. sbb lepak uia.. hahaha

best kan taman ilmu dan budi? seorg sahabat pernah berkata tentang sesuatu yg unik di uia nih.. har har har har.. "dak2 pompuan average nya cun, dak2 laki.. huh.. "

tulaa taman ilmu dan budi.. sila percaya ye.. haha..
huhu

^^ mm, tak paham lak kenapa hati dan wajah sangat bercahaya sejak dr semalam, walaupun masalah masih belum terungkai.. namun, alhamdulillah.. n thanx 4 ur support.. i appreciate it that much.

Cahaya~ said...

gadis,
kenapa pergi uia tak bgtau kakak tu,, dah rugi nak mintak otograp..hehe
;p

saje nak nyampuk..haha

Aku Bukan Umar Al-Khatab said...

warg... nape ganti nama diriku yang macho ini dipanggil gadis??.. sadisnya bunyi.. huahua.. saje je x nak bgtau.. sat g kalau bgtau x pasal2 daku jadi buruan paparazi... yang nak tangkap gambar2 aksiku makan ngan TGNA... huahua

eleh2 nur.. g main jauh2.. dak2 kecik jangan masuk campur hal2 org dewasa... huahua

Anonymous said...

perasannya gadis ni kan nur?
buruan paparazzi kunun..
huhuhu

dewasa lah sgt dia tu.. haha

meh akak bgtau teori spesis lelaki yg kawen awal.. nak tau tak?
huhuhu
--> mereka yg mentally not really grown.

sekali baca sadis.. 2 kali baca.. u'll learn.. hmm..

so gadis, awak included item tak? huhu

Cahaya~ said...

warghh~ besnyee panggil gadis,
its suits u
heheh,,

perasannyee ya rabbi..
tapi kak k.izah, kita xleh nak rasa diri kita ni paparazzi,, i dont think he point the words to us..
sbb nur ckp dah, rugi die xgtau,, xdpt mintak otograp,
by mean, bila dia jumpa akk,,boleh jadi buruan paparazzi..sbb akk ada la.. hahaa

meh nur lak bagi teori lelaki xkawen2 lagi
-->> not matured! by mean, belum dewasa lagi ye,,heheh


so gadis, awak included item tak?
(tiru ayat akk ;p)

Anonymous said...

haha
nur, dah2.. jom kite balik main kat umah.. ni bukan umah kite.. kene hempuk karang naya je..
hoho

ape lah nur ni.. ayat tak membantu teori akak pun.. oh sayangku, marahkan nyamuk, usahla blog si najib ni yg kene.. oh oh.. huhu

gadis nih final year kan nur? dia g sekolah kot neh nur?

Cahaya~ said...

berani laa, si gadis ni nak hempuk kite kak..

xpe la kak,, leh je bakar blog ni,, diorang sama spesis..haha ;p

okehlaa2, nak balik laa ni..
belajar baik2 ye si gadis, nnti leh ikut teori kak izah dgn mudah,,heheh

Aku Bukan Umar Al-Khatab said...

erm nampaknya ada cubaan pihak luar untuk menjatuhkan krediabiliti daku sebagai seorang lelaki hebat yang bercita2 kawen awal nie.. huahua...

dengan menganggap mereka semua jeles.. maka daku mengumumkan untuk mengabaikan sahaja apa yang telah dilemparkan keatasku...

kerana lelaki dewasa sentiasa cool bila berhadapan dengan serangan daripada mereka2 yang pramatang.. hehe.. jangan mara.. nanti kene jual...

oh berkaitan teori tu.. sebagai pengamal sains berlandaskan Al-Quran.. erm ternyata satu teori silap berdasarkan emosi semata2.. hehe.. bukti jelas... akan kubuktikan.... bley
??.. haha

yes dewasa dengan sempurna nie!!

Anonymous said...

oh oh oh..

lelaki dewasa yg post-matang dah jawab la,,

maka daku yg pra-matang ni dah mula berasa ketakutan walaupun rini ari jumaat.. hehe

astaghfirullah.. lagha sungguh kita ni.. huhu
jom lah bertaubat.. ramadhan masih ada lg 10 hari..

"andainya tidak disyari'atkan raya buat muslim, tidak kan ku beraya kerna menangisi pemergian ramadhan.." - azifatil azifah

akak mintak maaf atas gurauan berlebihan ni.. akak tau, najib nih matang orangnya... sbb tu mampu support akak time akak short-circuit.. ^^ maaf dan selamat menggandakan ibadat..

Aku Bukan Umar Al-Khatab said...

alamak lain macam je bunyinya nie.. huhu tetiba sayu.. oh.. ramadhan x mampu mengubah diriku untuk jadi lebih tabah dan redha... sikap ingin menang menguasai diri.. gelak2 sinis merajai hati... oh gembiranya pada yang namanya berhibur hati.. sedang Ramadhan tidak langsung dimanfaat...

oh dan oh.. mari kembali kelandasan yang benar...

maaf pada semua... mungkin benar ada satu sifat dalam diri yang namanya ego... oh buang jauh2!!

syukran kak izah.. cumaku harap jangan dipandang serius... semuanya adalah libur.. di bulan Ramadhan... moga2 kita lebih mengenali diri.. juga sahabat...

cuma.. aku punya hati yang halus... tindakanku seringkali membayangkan apa perasaannya org... sampai terkadang perasaanku terabai...

huhu... ada nada matang disini??... haha... kenapalah sibuk nak jadi matang??.. bukankah sikap kanak2 itu sikap yang jujur??

oh seperti kata ustadz dzul.. bilalah nak ada anak nie!!

Anonymous said...

huhu

akak tau.. kita bergurau utk lebih mengenali diri.. cuma akak risau, dlm terlalu banyak rasa ria di hati, takot hati terlupa utk meminta pd Yang Maha Esa..

maaflah.. akak emosional lak tetiba.. hehe.. exam ek? attaufiq wannajah..
wabaarakallahu fiika.. amin..

Related Posts with Thumbnails

Bebaskan Tahanan ISA!!

Bebaskan Tahanan ISA!!
Wahai Pemimpin Pakatan Rakyat!! Tunjukkan Semangat Perjuangan Anda Demi Menegakkan Keadilan Kepada Rakyat Tanpa Mementingkan Harta Atau Pangkat! Tunjukkan Keikhlasan Anda!!