Moga Allah Pelihara Jemaah Ini

Syukran jazilan....

Islamic religion1

Saturday, June 28, 2008

Pandang Hadapan... Tetapi belakang jangan dilupa!!..

Memandu kereta... sangat seronok jika dapat meluncur dengan laju (motorpun sama)... apatah lagi jika perjalanan itu lurus... kadang-kala bangga jika dapat memotong kenderaan lain dihadapan... dan untuk tujuan itu... pandangan harus sangat tajam dengan memandang dan mengawasi apa yang ada di hadapan... setiap selekoh, papan tanda, halangan2 lainya perlu sangat di awasi... jika sedikit lalai, maka banyak padah boleh berlaku... sama ada pada kereta, pemandu, kenderaan lain, pemandu kenderaan lain bahkan setiap entiti yang terlibat dengan kelalaian ini akan mendapat padah... ah namakan saja kemalangan...

Mari kita lihat jenis2 lalai...

1. Pemandu itu sendiri... oh mabuk??... mengapakah kau mabuk??... bukankah haram air kencing syaitan itu!!... dan jika kau mabuk... berdosa hal lain... yang kau pergi memandu sapa suruh??... kau memang menyusahkan orang la sipemabuk!!

2. Pemandu itu sendiri... mengantuk??... apa yang kau buat malam tadi??... oh jika kau mengantuk.. janganlah kau membunuh diri atas jalan... aku ada falsafah sendiri... kalau nak mati, janganlah ajak orang lain!!...

3. Pemandu itu sendiri... keseronokan tanpa batas??... oh kategori ini dalam jemaah kampusku sangat banyak...dia x tahu sedang timbulkan fitnah untuk seluruh jemaah kampus...pernah dengar ayat nie x??... " nengok budak PMI tu... bawak motor laju nak mampus!!... entah betul ke tidak budak2 agama tu!!"... kalau ko nak bawak laju mcm tu... pastikan kau jauhkan diri dari aku... sebelum kene maki secara percuma!!... aku belum kawenlah!!



4. Kenderaan itu sendiri... oh rosak disana sini??... ish2 x de ke inisiatif untuk kau selenggara kenderaanmu itu.. sehingga rosak di sana sini tetap juga kau bawa... dah tahu tali break putus... yangkau bawa juga moto tu buat apa??

5. Keadaan jalan... oh licin sungguh jalan selepas hujan... dan tiba2... ops.. ada lubang yang sangat besar di hadapan... dan booom... faktor luaran...

Itulah antara punca2 berlakunya kemalangan... tetapi ramai yang lupa... jangan pandang belakang??... ketahuilah melalui belakang juga kemalangan boleh berlaku.. maka sekali2 pandanglah ke belakang!!!

erm... penulisanku kali ini sebenarnya bukan bertujuan untuk bercerita darihal kemalangan.. ini permulaan untuk satu label baru penulisanku... iaitu fikir dengan dalam... maka kalau kalian faham.. baguslah... kalau tidak... anggap aku sedang marah pemandu lalai!!... oh ya... berkaitan jemaah... siapa pemandu?... siapa kenderaan?... di mana destinasi... erm... klu yang banyak sekali!!


2 comments:

Aku Bukan Umar Al-Khatab said...

didapati jika dibaca semula... maka akan ramai yang salah faham... maka nak ku jelaskan pemandu itu bukan seorang... destinasinya sama... cuma yang bg arahan untuk pemandu itu bergerak adalah satu... dan pemandu itu boleh jadi seorang yang x tahu bawa kereta... dia x de lesenpun!!... gantikan je lah dia!!

Mujahid Cakna said...

oh, xphm *0*0*0*
tp ini la blog yg always uptodate
(blog len ade,tp aku x lyn mane)
blog yg sentiasa wat aku tersenyum sorg2 w/pun ade phm ade x phm :)

Related Posts with Thumbnails

Bebaskan Tahanan ISA!!

Bebaskan Tahanan ISA!!
Wahai Pemimpin Pakatan Rakyat!! Tunjukkan Semangat Perjuangan Anda Demi Menegakkan Keadilan Kepada Rakyat Tanpa Mementingkan Harta Atau Pangkat! Tunjukkan Keikhlasan Anda!!