Moga Allah Pelihara Jemaah Ini

Syukran jazilan....

Islamic religion1

Wednesday, May 20, 2009

Tentang Bulan...

Sewaktu kecil... ada yang menggelarku budak gila buku... ya, hidupku tidak lengkap jika aku tidak membaca apa-apa buku dalam sehari... siapa yang pernah dapat anugerah emas NILAM ( Nadi ilmu Amalan Membaca) pasti tau berapa jumlah buku yang perlu dibaca dan dicatatkan dalam setahun... dan jenis buku yang paling terkesan padaku adalah siri tokoh-tokoh Islam yang sehingga kini masih banyak dalam simpananku... ya memerlukan masa yang sangat panjang untuk menghuraikannya...

Namun, waktu itu... aku seakan-akan ditanamkan dalam diriku bahawa untuk jadi hebat seperti mereka, aku perlu berani menyendiri... berani bertindak secara one man show dan berkelakuan hero... maka aku akan dipandang hebat... Sejarah panjang mereka-mereka yang aku baca ini tidak menemukanku akan namanya kerja berjemaah... aku sangat keliru... malah betul-betul keliru...

Tinggalkan kisah itu... keliru bagi kanak-kanak adalah normal kerana seakan-akan semuanya adalah perkara baru dalam hidup... sebut sahaja tidak punya pengalaman lagi...

Sekitar tahun 1998-1999, Malaysia berada dalam tahun-tahun panas... sangat panas sehingga juga mempengaruhi pembentukan diriku yang ada kini...tahun-tahun ini sangat banyak kumpulan-kumpulan tablig keluar di masjid kampungku... agak menarik method mereka... sempat juga aku ikuti program ta'lim dan bayan malah pernah juga cuba-cuba keluar walau sekadar di kampung sendiri... tidak sukar, sekadar tidur di masjid sendiri... dan di sinilah aku mendengar segala pandangan-pandangan tablig melalui penceritaan daripada maulana-maulana yang mereka begitu hormati... pesanan maulana begitu dekat dengan mereka...

Dan diwaktu yang sama... ayahku begitu sibuk sekali... aku kurang mengerti pada mulanya... tapi melalui pemerhatianku... negara sedang bergoncang... cuma aku belum faham apa yang sedang berlaku sebenarnya.. keluar jam 7 pagi pulang jam 2 pagi... rutin ayahku yang tidak mampu lagi aku persoalkan... sehinggalah Pilihan raya 1999... tetapi pada suatu hari, sewaktu cuti hujung minggu, ayahku telah membawaku ke dalam suatu majlis... ya agak meriah.. dihadiri sekitar 30 orang muslimin... dibentuk suatu bulatan dan mereka kelihatan berborak-borak dan kadang kala sedikit serius... ada seorang yang agak alim perwatakannya menjadi ketua... ces aku menjadi bahan usikan mereka saat itu... katanya akulah bakal pewaris perjuangan... erm blur!!... majlis dimulakan dengan tadarus Al-Quran.. kemudian sedikit pesanan dan di situlah aku mendengar nama Imam hassan Al Banna... kemudian mereka berborak lagi dari satu isu ke satu isu... nama Anuar seakan menjadi topik paling hangat waktu itu...

Bersambung....


No comments:

Related Posts with Thumbnails

Bebaskan Tahanan ISA!!

Bebaskan Tahanan ISA!!
Wahai Pemimpin Pakatan Rakyat!! Tunjukkan Semangat Perjuangan Anda Demi Menegakkan Keadilan Kepada Rakyat Tanpa Mementingkan Harta Atau Pangkat! Tunjukkan Keikhlasan Anda!!