Moga Allah Pelihara Jemaah Ini

Syukran jazilan....

Islamic religion1

Sunday, April 27, 2008

Latihan Industri... Benar, pengalaman bukan diatas kertas!!

Seminggu bukanlah satu jangka masa yang panjang... buktinya, seakan baru semalam aku habis menduduki peperiksaan, tiba2 hari ini sudah berlalu seminggu latihan industriku... syukur, apa yang pada mulanya begitu banyak masalah mendatang, kini aku sedang melalui satu lagi proses hidup... oh indahnya menjadi dewasa ( mungkin berubah nadanya apabila aku benar2 telah memasuki alam pekerjaan ... huhu )

Hari pertama... oh cukup berdebar... entah apa yang didebarkan.. huhu

8.00 a.m - melapor diri... disambut oleh seorang pegawai perhubungan awam syarikat.

8.20 a.m - mendengar taklimat berkaitan syarikat, modus operandi, keselamatan, proses kerja, pengurusan syarikat dan sebagainya.

9.30 a.m - aku di bawa ke engineering department, suaikenal dengan staf... dikenalkan dengan bos ( abang m ) dan 3 orang rakan dari ipt lain yang juga membuat latihan... huhu aku x keseorangan neh!!



10.00 a.m - lawatan sekitar kilang, diberi taklimat berkaitan mesin2 dibawah selian engineering department, loji rawatan air buangan, cooling tower, mesin pembuat ais dan banyak lagi yang kalau rosak, kamilah yang akan membaikinya di samping penyelenggaraan...

11.00 a.m - memcuci cooling tower 2 buah.. hehe tolong nengok je nie... saya budak baru belajar!!... haha.. menukar bateri container ais... membuat kemasan wayar...dll

12.00 tgh - rest... hehe makan kat kantin neh!!

2.00 p.m - lawatan ke dalam kilang tempat utama pemprosesan bahan keluaran kilang... bahan apa??... hehe x kan niepun nak bgtau!!... wakaka... lawatan ke bilik2 utama... QA lab, QC lab... Kimia Lab dan sebagainya... ponat bejalan je la hari nie.. hehe....

4.00 p.m - check dan off mesin2 yang telah digunakan dan tidak digunakan lagi... ad juga mesin yang on 365 hari... hehe.. ada kah??

5.00 p.m.. selesai dan boleh balik... oh rasa lega yang amat!!... kenapa??.. sebab x de la susah sangat LI.. lagi la dapat bos yang baik dan rakan trainee yang lain.. huhu pulang dengan wajah ceria... haha

Itulah yang aku lalui sepanjang hari pertama LI... seterusnya untuk 4 hari berikutnya, aku sudah ad jadual sendri... menjadi rutin semua pelatih di eng dept... dan kalau ada mesin yang rosak atau kurang berfungsi, maka kamilah yang akan membetulkannya.. setakat 5 hari di sana, sudah 2 mesin yang sedikit rosak dan selebihnya kami memang ada membuat penyelenggaraan berkala terhadap mesin2 termasuk mencuci penapis loji rawatan air buangan yang aku kira kerja paling mencabar setakat ini... haha

Tetapi bercerita tentang hidup... mari kita bercerita sisi lain yang aku dapati... oh dari pengamatanku yang sedikit bermain dengan emosi... bermula dengan tingkat pekerja... ya benar bos utama seorang cina... baik sekali... hehe... dan beberapa pengurusan utama adalah dari bangsa yang sama... mujur sahaja masih ada bangsaku yang menjadi sebahagian dari pengurusan tertinggi termasuk bosku di engineering department!!... syukur sekali kerana dia cukup memahami kerana katanya waktu dia membuat latihan dulu.. dia benci dengan bosnya kerana menganggap dia tahu segalanya kerana budak U!!!... haha jadi dia melayanku sebagai seorang yang ingin belajar bukan seorang serba tahu... oh syukur....

Berbalik kepada tingkat pekerja... kemudian kita pergi kepada pekerja pertengahan... supervisor dan sebagainya... 80% adalah dari bangsa cina... oh2... dan pekerja operator pengeluaran di bawah mereka adalah pekerja asing myanmar, india dan melayu... dan akhir sekali tukang cuci dan pekebun semuanya melayu dan india... oh kesian sekali aku melihat mak cik2 tukang cuci yang pada amatanku layak untuk aku panggil ibu atau nenek sekalipun... sedih... kerana mencari nafkah mungkin untuk anak2, mereka sanggup menjadi tukang cuci dan tukang sapu... aku cuba membayangkan mereka ini adalah ibuku... oh aku sungguh tidak sanggup melihat ibuku menjadi tukang2 seperti mereka... tapi apa nak buat??... di situ rezeki mereka...

Entahlah apa motif aku bercerita semua ini... tetapi satu kesimpulan yang aku tertanya2.. mengapa bangsa melayu selalu menjadi pekerja2 bawahan??... tidakkah mereka mampu menjadi bos2 utama??... untuk rekod... syarikat ini dulunya adalah milik seorang usahawan melayu tetapi telah dijual kepada bosku kini... entahlah.. mungkin hasil dari simpatiku kepada makcik2 ini... dah kilang nie tuannya berbangsa cina mestilah bangsa cina juga bos2nya!!!... haha aku mengambil kesimpulan sendri dengan mengandaikan banyak kilang2 melayu bos2nya melayu... penuh harapan!

Tingalkan itu... mari kita pergi ke sisi sedihku yang lain... bab solat... oh sungguh sedih dan hiba.. kaki tangan kilang ini yang mungkin seramai 1000 orang lebih separuhnya adalah Melayu... benar surau untuk lelaki ada 2 dan surau untuk wanita juga ada dua... tetapi aku amat hampa dan sedih kerana tidak sampai 10 orang yang mampu untuk bersembahyang disurau... oh, balik kerumahkah mereka?? entah lah... malah walaupun kesemua di engineering department mengaku adalah ahli @penyokong PAS... haha ini yang mula2 aku tahu di kilang nie!!.. tapi tetap sahaja ada yang tidak sembahyang... oh bagaimanakah aku ingin lakukan??... selemah2 iman adalah imanku kerana hanya mampu membenci dari hati... tidak punya kekuatan untuk menegur dengan lisan apatah lagi perbuatan... alahai!!

P/S : Inilah pengalaman berhargaku yang tidak aku dapatkan di atas kertas... hidup boleh sahaja menjadi sangat indah... tetapi kadang kala dari sisi lain keindahan itu cuma pencetus kepada satu kehibaan... dan begitu juga sebaliknya... hidup boleh sahaja menjadi begitu hiba... tetapi mungkin sahaja permulaan suatu kegembiraan... oh, perancangan Allah cukup sempurna sahabat2ku... maha besar Allah!!


No comments:

Related Posts with Thumbnails

Bebaskan Tahanan ISA!!

Bebaskan Tahanan ISA!!
Wahai Pemimpin Pakatan Rakyat!! Tunjukkan Semangat Perjuangan Anda Demi Menegakkan Keadilan Kepada Rakyat Tanpa Mementingkan Harta Atau Pangkat! Tunjukkan Keikhlasan Anda!!