Moga Allah Pelihara Jemaah Ini

Syukran jazilan....

Islamic religion1

Wednesday, February 6, 2008

Aku Dan Diriku....'epilog sebuah luahan'

Hari ini...aku jadi x sedap hati ...aku x tahu kenapa...ada satu perasaan yang terlalu bersalah bermain dimindaku...aku berfikir hampir sejam memikirkan apa silapku...(memang menjadi rutinku muhasabah diri sebelum tidur)...tetapi kali ini lain sungguh dari hari2 yang lalu...


Sebentar tadi...ya sekitar jam satu pagi...aku dapati aku sedang dengan sengaja membuatkan seseorang yg sepatutnya tiada kene-mengena denganku...(dihubungkan oleh aku naqibnya)...mungkin rasa tidak selesa denganku...entahlah..aku sendiri tidak mengerti...mungkin sahaja hanya ku yang bersangka begitu...


Silapkah method yang aku gunakan selama ini??...adakah aku terlalu mengongkong??...adakah aku terlalu mendesak??...adakah aku terlalu ingin mengambil tahu??...Ya Allah silapkah percaturan aku selama ini??...ketahuilah adik2ku...aku berbuat ini semua demi mencapai redha Allah!!


Aku terkenang suatu masa dahulu...aku juga seorang yang biasa...sukakan hiburan dan suka berhibur...yup, aku memang mendapat pendidikan agama yang sempurna oleh ibu bapaku...seawal usia 6 tahun, aku sudah pandai membaca Quran...aku khatam kali pertama seawal usia 8 tahun...tetapi aku masih juga gemarkan keseronokan...


Tapi kini...aku ada perasaan ingin mengubah anak2 usrahku menjadi sempurna...aku lupa siapa aku dulu...aku lupa aku pernah ke konsert di bandarku...aku lupa aku juga pernah mencuri buah rambutan jiranku...aku lupa aku pernah ponteng sekolah agama semata2 untuk pergi bermain dengan rakan2ku..aku lupa semua itu....


Jadi kini, salahkah jika adik2ku yg masih muda ini ( ya aku juga muda!!) terus menjalani hidup mereka tanpa berlakunya perubahan hidup yang mendadak?...salahkan jika mereka tidur lewat...sedang aku sejak seawal usia 15 tahun sudah mengamalkan tidur lewat..jadi, apa salah mereka untuk tidur lewat dan melayari internet...


Aku setiap hari mendesak mereka solat malam...sedang sewaktu dulu, aku hanya akan solat malam jika ada program yang diatur untukku...adakah aku sdang mengongkong dan akhirnya akan membuatkan mereka lari dariku??...Ya Allah..berikanlah aku jalan...aku bukan sempurna..aku lemah sekali...jika salah lakuku kali ini, ampunkanlah aku...


Dan hari ini juga...aku jadi pelik dengan hatiku...tiba2 berbunga sekali dengan perasaan rindu pada manusia...Ya Allah adakah dia yang selalu kusebut2 benar2 telah berada dihatiku??...mengapakah hari ini debarannya sungguh kurasa??...inikah yang dinamakan cinta??...tidakkah akan timbul fitnah dikemudian hari Ya Allah??...aku jadi pening dan bingung sekali...perkara yang kuanggap main2...mungkin sudah menjadi doa...aku redha jika dia benar untukku...


Aku bertekad kini...untuk menjaga lidahku...tidak akan kusebut lagi namanya..sehingga dia terbukti untukku ( sebut secara bermain2)...dan buat anak2 usrahku...ketahuilah...persaudaraan seIslam ini manis sekali...aku tidak malu untuk menyatakan cintaku pada kalian...jika kalian jijik mendengrnya waktu ini, tolonglah...diakhirat nanti bersaksilah bahawa aku pernah menyatakan cintaku pada kalian...cinta yang benar...saudaraku SeIslam!!!


Dan kini aku menangis???...perlukah kalian tahu??...aku sudah menulisnya...maka aku ingin kalian tahu!!

2 comments:

Anonymous said...

salam najib..

bagus2..

tp ada satu yg konfius.. tak pernah nmpk pun bangun solat malam.. ooo, mungkin cuma di bilik demi mengikhlaskan diri..

- diriku yg suka mengacau blog adikku ini.. huhu

Aku Bukan Umar Al-Khatab said...

salam...uit...huhu dalam sebulan..bape kalikah kekanda bertandang ke rumah adinda??...huhu...celakalah diriku berkata apa yang tidak mampu diperbuat...peace!

Related Posts with Thumbnails

Bebaskan Tahanan ISA!!

Bebaskan Tahanan ISA!!
Wahai Pemimpin Pakatan Rakyat!! Tunjukkan Semangat Perjuangan Anda Demi Menegakkan Keadilan Kepada Rakyat Tanpa Mementingkan Harta Atau Pangkat! Tunjukkan Keikhlasan Anda!!