Moga Allah Pelihara Jemaah Ini

Syukran jazilan....

Islamic religion1

Friday, February 29, 2008

Sukan dan Doa??...Perkaitan yang x pasti...


Petang tadi... aku sepatutnya membacakan doa majlis penutup sukan yang dinamakan KASUS... karnival sukan untuk semua... aku diminta oleh anak usrahku.. sejak sebulan lalu untuk membacakan doa... erm dan memang aku tidak keberatan untuk melakukan itu... apatah lagi anak usrahku antara orang penting karnival... exco protokol... huhu jawatan yg sudah menjadi lali dengan hidupku... maka aku sangat tahu betapa sibuknya dia... bagiku... apa salahnya membantu...

Tetapi, secara peribadi aku jadi tidak tenteram.. apabila menyaksikan beberapa acara akhir yang berlansung sebelum perasmian penutup oleh TNC... bayangkan bagaimana perempuan beradu tarik tali.. mungkin biasa bagi anda... tetapi bagiku... sangat tidak manis sekali... dengan pakaian yang menjolok mata... dan penontonnya adalah lelaki!!!... ish aku sudah rasa lain dan tidak ingin bersubahat... apakah dengan membacakan doa penutup majlis, maka aku boleh dikatakan bersubahat dan redha dengan apa yang berlaku??.. dan acara kemuncak sebelum penutup adalah perlawanan akhir bola sepak antara pusat pengajianku dengan satu pusat pengajian lain... ya benar kami menang... tetapi sekali lagi aku terpaksa akui imanku lemah sekali... 25 orang diatas padang.. hanya 5 org sahaja yang menjaga batas aurat!!... bagaimana dapat aku tegur mereka yang ramai ini??... maaf cakap, bagiku... lelaki yang tidak mampu menjaga aurat yang pada perkiraanku mudah sekali... (antara pusat hingga lutut!!)... adalah lelaki yang tidak mampu menjadi ketua yg baik.. benarkah??... hatiku bergolak... sedih dan berserah sekali pada Allah...

"Barangsiapa diantara kamu menyaksikan kemungkaran... hendaklah dia mengubahnya dengan tangan... jika tidak mampu, dengan lidahnya..dan jika masih tidak mampu, hendaklah dia mengubah dengan hatinya.. sesungguhnya itu adalah selemah2 iman"... maka, terjawablah... dimana tahap keimananku!!!....

Dan yang pasti, Allah tahu dengan pasti pergolakan dalamanku tadi... keinginan aku untuk tidak bersubahat dan tidak menunjukan redhaku pada kemaksiatan yang berlaku dalam bersukan... Allah balas dengan satu kejadian diluar perancanganku... dengan kuasa Allah yang tidak terbatas... HEP meminta supaya slot doa penutup majlis dibatalkan... hahaha... aku tidak tahu alasan sebenarnya... tetapi anak usrahku kata... masa tidak cukup... hari beransur lewat petang!!... hahaha... ketahuilah bacaan untuk doaku hnya tidak lebih 3 minit... huhu... bersyukur sekali... kerana aku yakin aku tidak redha dengan majlis tersebut!!... tetapi ketahuilah... dalam hatiku tetap berdoa kepada Allah.. moga2 dibuka pintu hidayahnya untuk semua yang terlibat tadi... yang percampuran lelaki perempuan tidak dijaga... yang batas aurat hanya khas untuk kawasan masjid... yang majlisnya mencari seronok... dan yang pasti.. .dibatalkan acara untuk memohon ampun kepada Allah dan diredhai majlis!!...

Erm aku sangat berkobar2 untuk menuliskan semula doa yang telah aku karangkan itu... moga2 Allah masih memakbulkannya... walaupun dalam keadaan aku tidak redha akan perbuatan maksiat didalamnya...

"Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Segala puji bagi Allah , Tuhan Pentadbir sekalian alam. Selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhamad S.A.W, Keluarga baginda, para sahabat, muslimin muslimat, mukminin mukminat, sama ada yang masih hidup atau yang telah meninggal dunia.

Ya Allah ya Tuhan kami, jadikanlah perhimpunan kami pada petang ini sebagai perhimpunan yang dirahmati, dan perpisahan kami selepas ini sebagai perpisahan yang terpelihara. Dan janganlah apa kiranya sekalian yang ada di kalangan kami mendapat kecelakaan, atau terbuang atau terhalang daripada mendapat rahmatMu.

Wahai Tuhan pengurnia rahmat.
Wahai yang Maha Pemurah, perhimpunan kami pada petang ini adalah bagi meraikan majlis penutup Karnival Sukan Untuk Semua KASUS 2008. Justeru, besrlah harapan kami agar dapat Kau beri RedhaMu kepada kami. Moga-moga setiap daripada kami terpelihara daripada azab yang pedih.

Wahai yang Maha Pemberi, hanya kepadaMu kami meminta, perkenankanlah doa kami."

Erm setakat tue je doa Bahasa Melayu...ditambah sedikit bahasa arab...berapa minitkah untuk membaca doa ringkas ini??...haha..lebih kepada perancangan ALlah yang meliputi setiap perancangan manusia.

P/S : molek dan kemasnya perancangan Allah...aku memang berniat nak pergi pasar malam sebelum magrib..tapi kalau ikut majlis tadi, memang akan habis menjelang magrib...jadi, bila doa dah x jadi, maka aku terus sahaja cabut kepasar malam...dapat beli jagung manis yang sedap sekali...huhu..cukup Allah bagiku...


No comments:

Related Posts with Thumbnails

Bebaskan Tahanan ISA!!

Bebaskan Tahanan ISA!!
Wahai Pemimpin Pakatan Rakyat!! Tunjukkan Semangat Perjuangan Anda Demi Menegakkan Keadilan Kepada Rakyat Tanpa Mementingkan Harta Atau Pangkat! Tunjukkan Keikhlasan Anda!!