Moga Allah Pelihara Jemaah Ini

Syukran jazilan....

Islamic religion1

Sunday, February 24, 2008

Mundur Sangatkah Kelantan???


Aku pernah menetap lebih sebulan di Johor, KL, Melaka, P.Pinang, Pahang, Terengganu, Perak dan Kelantan... dan menetap lebih seminggu di NS, Selangor, Kedah dan Perlis... dan pernah melawat Serawak dan Sabah...

Bukan nak belagak mengatakan aku dah sampai sume negeri tu... btw.. aku memang suke menjelajah... cume pointku...dah banyak bandar aku saksikan... walau mungkin x semua yang aku lihat adalah realiti setempat.. tetapi dari kaca mataku begini...

Bandar paling x best dan buruk serta buhsan dan penuh maksiat ditambah x de tempat menarik adalah Kuantan... setahun aku disana... makan mahal.. bas antara paling huduh kat Mesia.. malah x de ape nak dibanggakan...

Diikuti Melaka... satu lagi bandar yang x de hala tuju... 4 bulan aku menetap dimelaka... selain daripada tempat yg dikatakan bersejarah, bandar melaka bagiku sebuah bandar mati... ntahlah... bgku..x maju lansung... (definasi maju bgku mungkin sahaja berlainan dengan org lain)..

Kemudian KT... ntah ape yg dibanggakan ngan KT... lihat bandar kecil nie.. tergelak aku nak dinamakan Bandaraya... (maaf rakan2 dari KT!)... hakikatnya... KT hanya sebuah bandar yg setaraf bandar daerah dinegeriku... huhu

Kemudian, JB, KL, Shah Alam, Penang bagiku setaraf... kalo yg dinamakan maju adalah yg tinggi2 banggunannya ...yang sesak jalannya.. yang setiap hari 24 jam ada sahaja manusia ... maka bolehlah dikatakan maju... tetapi ...lihat dibandarnya... (jangan baca dengan nada perkauman) ...siapakah yg berniaga dibandar2 ini???... JB dan Penang umpamanya ...semua bangsa asing yg berniaga... even rakan2 Cina malaysia sudah semakin berkurang ...Singapura, omputih dan ntah sape2 lagi... kemana Melayu??... di setinggan2.. hahaha.. maka inilah bandar yg dikatakan maju... kuikui...

Ipoh, Seremban, Alor Star, Perlis, KK dan Kuching... aku kelaskan sekali... bagiku... bandar2 ini tidak lansung aku iktiraf sebagai bandar... maaf ckp.. pengamatan aku, bandar2 ini lansung tidak tersusun... mungkin semakin sibuk tahun belakangan ini.. tapi bagiku... sakit mata memandang bandar2 nie ...inikah yg dikatakan maju??... tolong bg definasi maju buatku...

Dan Akhir sekali...yang rakyat Mesia kata mundur...Kota Bharu ...ya Kota Bharu, Kelantan... bandar Islam... terus terang aku katakan ...aku damai disana ...sejuk mata memandang...bandar yang tersusun...tidak terlalu besar... tidak pula terlalu kecil.. sedang2 sahaja ...lengkap prasarana... tidak secanggih Kl..tetapi tidak pula sehuduh Kuantan... dan yang paling menggembirakanku ...mudah sekali mencari peniaga2 Melayu di bandar ini...dan jika ditanya padaku... Kota Bharu adalah model bandar yang ideal... aku dibesarkan di JB... aku sudah puas hidup pening dengan 'pembangunan' yg dicanang2 ..semakin membangun semakin di usir Melayu... maka mengakulah rakyat Malaysia... yang bangsanya Melayu... kalian yg pernah sampai ke Kota Bharu... pasti terdetik di hati untuk menetap di sana... kalo ko kata di sana Jem... ketahuilah di JB seawal 6 pagi setiap hari sudah Jem... Maka aku bersaksi bahawa... melalui pengalamanku yg tidak seberapa ini... Kelantan jauh lebih maju dari negeri lain.... (mengikut definasiku)... definasi kalian bagaimana???

P/S : memang 100% berdasarkan pengamatanku... jangan pernah menyanggah... kerana inilah pengalamanku!!... bukan kalian...

No comments:

Related Posts with Thumbnails

Bebaskan Tahanan ISA!!

Bebaskan Tahanan ISA!!
Wahai Pemimpin Pakatan Rakyat!! Tunjukkan Semangat Perjuangan Anda Demi Menegakkan Keadilan Kepada Rakyat Tanpa Mementingkan Harta Atau Pangkat! Tunjukkan Keikhlasan Anda!!