Moga Allah Pelihara Jemaah Ini

Syukran jazilan....

Islamic religion1

Thursday, February 21, 2008

Apa Ertinya Saya Menganut Islam....

Tadi aku skip program U yang HEP anjurkan..huhu...kul 8-12 tengah hari...tapi aku x rase ape2 perasaan besalahpun..ntah la..mungkin sebab program tu aku fikir x relevan..untuk aku...(sebenarnya aku masuk gak program tu sejam pertama...terasa sungguh x bestnya..dan aku fikir x membantu aku dimasa hadapan)...huhu...alahai...

Tetapi petangnya..selepas Asar...(memang menjadi rutin akan ada kuliah yang aku sertai)...untuk menambah ilmu didada...huhu kerdil dan jahil rasa diri...banyak sungguh yang daku x tahu...tanya ayat Quran...nak sambung x reti..huhu..kerdil dan hinanya aku disisi Allah!!

Erm tinggalkan itu...aku akan membaiki kelemahan diri...tujuan penulisanku hari ini ialah mengupas isi kuliah lepas asar tadi...menggunakan kitab dr Fathi Yakan...Apa Ertinya Saya Menganut Islam....( aku dah habis baca 2 kali buku nie )...banyak yang aku dapat sebagai panduan hidup..moga2 dapat aku amalkan....

Sedikit cerita bahagian pertama kitab ini, aku tersentuh..perkaitan yang ustaz ceritakan...smbil membandingkan diriku ini...dimanakah agaknya aku disisi Allah??...huhu...bagaimana perkaitan Aqidah, Ibadat, Akhlak dan Berkeluarga....selusuri satu persatu...Saya Mesti Muslim dari segi Aqidah....dengan keyakinan yang tinggi terhadap Allah...aqidah yang mantap akan menafikan makhluk dan mengEsakan Allah...tetapi aku kadang-kala sering juga terkesan dengan manusia apatah lagi habuan dunia...dimanakah tahap keimananku??...ya Allah aku hamba yang lemah...

Dan lagi..dengan keimanan yang mantap..tidak akan mendatangkan nilai ( Allah tidak terkesan dengan makhluk!!)...maka peri perlunya Saya Mesti Muslim dari segi Ibadat...perbuatan yang menunjukan tahap keimanan seseorang individu adalah melalui ibadat ikhlasnya...dimanakan ibadatku??...sekadar melunaskan ibadat rutin,...yang menjadi kebiasaanku??...malah kadang-kala sering benar berasa terbeban untuk melalukan ibadat...untuk siapakah ibadatku ini??...untuk Allah kah??...perlukah Allah pada ibadatku??...sudah semestinya tidak!!..ibadatku...amalanku...untuk diriku jua...adakah aku masuk syurga kerana ibadatku...sudah pasti tidak!!...syurga Allah untuk hambaNya yang diredhai...justeru untuk apa ibadatku??...wahai hamba..ibadatmu untuk mendapat Redha Allah semata2...Ya Allah..redhailah hambamu yang hina ini....

Cukuplah sekadar ini..minggu depan aku azam untuk menyambung kuliahku ini...tenang rasa hati..suntikan baru..moga bukan semata2 smangat!!



Asma Allah...hafal sahajakah???

No comments:

Related Posts with Thumbnails

Bebaskan Tahanan ISA!!

Bebaskan Tahanan ISA!!
Wahai Pemimpin Pakatan Rakyat!! Tunjukkan Semangat Perjuangan Anda Demi Menegakkan Keadilan Kepada Rakyat Tanpa Mementingkan Harta Atau Pangkat! Tunjukkan Keikhlasan Anda!!