Moga Allah Pelihara Jemaah Ini

Syukran jazilan....

Islamic religion1

Thursday, March 27, 2008

Pemimpin datang dan pergi....

Sudah lama rasanya aku tidak menulis isu2 semasa sekitar dunia hari ini... benar, aku sering mengikut perkembangan, kerana aku bolehlah dikategorikan penagih maklumat... sehari, jika aku mampu belajar sekitar 3 jam, maka sekitar 3 jam juga aku melayari internet untuk tujuan mencari maklumat dan membaca... benar, aku gemar sekali membaca... melalui pembacaan, aku jadi puas kerana banyak yang aku dapati adalah perkara baru dalam hidup ini... dan kerana itu juga... aku semakin sedar, kerdilnya diriku... oh, kekuasaan Allah tiada kata mampu menggambarkannya...

Erm... kurang lebih lagi 10 hari, mahasiswa kampus ini akan menghadapi peperiksaan akhir... sudah terlalu sering membincangkannya... ya, mahasiswa memang didokrin untuk menjawab soalan peperiksaan pada akhir sesuatu semester... maka, apa yang perlu di ulas lagi??... tekanan??... sesuatu yang sepatutnya mahasiswa sudah lali mengenainya... bukankah sistem kita memang sistem beroreantasikan peperiksaan???

Tinggalkan semua itu, berbicara tentang tajuk... itulah yang ingin aku bincangkan sedikit pada penulisanku kali ini... oh sebelumnya, baik kita mulakan dengan mengucapkan tahniah dan takziah kepada pimpinan yang baru mendapat mandat di kampus USM induk... oh, melihat senarainya, kalian memang layak... tahniah kerana selepas ini anda akan menjadi aktivis yang lebih terkehadapan... tetapi takziah kerana tanggungjawab itu kelak akan dipersoal... moga2 kalian mampu menjalankannya dengan sebaik mungkin... tetapi x mungkin sempurna!!

Dan aku di fahamkan, pimpinan sahabat2 di UM juga akan melalui perubahan 2,3 hari lagi... benarkah??... oh, pemimpin datang dan pergi... kebetulan sekali, aku mengikuti perkembangan sahabat2 yang sering menjadi pencetus kebangkitan nasional untuk sesuatu isu berlegar tentang mahasiswa. Maka, sangat menarik untuk melihat siapakah yang bakal mewarisi tradisi mencabar dan penuh liku ini... benar, untuk membandingkan tidak adil... kerana setiap yang dilantik pasti punya kekuatan yang benar2 telah terlihat... tetapi, oh seronok juga melihat siapakah mereka ini... sekadar selingan... jika Tun M dan Pak Lah... bagaimana ya??... adakah perbandingan??... tidak perlu kerana semuapun sudah tahu!!

Cuma aku sering sahaja berpesan kepada diriku... sekali lagi pimpinan datang dan pergi... jika kita adalah penyokong pimpinan, ketahuilah ianya tidak kekal... tetapi dukunglah idealis yang inginkan kepada Islam... benar, pimpinan yang dilantik, sudah pasti membawa misi Islam bersamanya... tetapi andai satu saat mereka menjadi golongan yang tercicir, perlukah lagi mereka ini diikuti??... sekadar info, ada seorang pak menteri yang jadi begini.. siapakah??... nasihat ini terpakai juga untuk jemaah di luar... aku benar menyokong jemaah Islam... kadang kala ada juga tindakan pimpinan yang bersalahan dengan pendapatku... tetapi memikirkan dukunganku adalah untuk Islam, maka selemah2 ukhuwah adalah berlapang dada... moga2 kalian begitu juga....

Aku coretkan begini kerana sudah sangat biasa terjadi, apabila pimpinan baru dilantik, ada sahaja suara2 sumbang yang mempertikaikan kreadibiliti dan karismatik pimpinan itu... kerana mereka menyokong orang dan bukan Islam... Allah maha tahu!!




Oh adakah lagi pimpinan sehebat sahabat??... aku bukan seorang Umar... bukan juga Abu Bakar!!

1 comment:

Anonymous said...

berusahalah menjadi sehebat saidina abu bakar dan umar.Islam perlukan kita mulai sedar untuk berubah.
tegakkan diri dengan Islam, kelak Islam akan berdiri di mana kamu berada!
takbeer!!

Related Posts with Thumbnails

Bebaskan Tahanan ISA!!

Bebaskan Tahanan ISA!!
Wahai Pemimpin Pakatan Rakyat!! Tunjukkan Semangat Perjuangan Anda Demi Menegakkan Keadilan Kepada Rakyat Tanpa Mementingkan Harta Atau Pangkat! Tunjukkan Keikhlasan Anda!!