Moga Allah Pelihara Jemaah Ini

Syukran jazilan....

Islamic religion1

Sunday, March 16, 2008

Sakit Itu Kifarah Dosa??

Kesinambungan Artikel terdahulu.... [link].... aku berjanji kepada seseorang untuk menerangkan keadaan sebenarku... ( suspen sungguh ) ... haha... beberapa orang sahabat bertanya apa sebenarnya penyakit yang aku tanggung... bunyi macam teruk... benarkah?

Ketika artikel pertama ditulis, aku baru sahaja menerima rawatan dari klinik Universiti, keesokannya aku membuat pelbagai ujian klinikal seperti ujian air kencing, ujian darah, tekanan darah, ujian paras gula, ujian paras kolestrol dan beberapa ujian lagi yang mengambil masa 4 jam kesemuanya..

Tak perlulah kuumumkan keputusannya... haha sekadar prosedur biasa apabila seseorang disyaki mempunyai pelbagai penyakit... aku mendapat keputusan seminggu kemudian... ternyata banyak yang normal kecuali tekanan darahku yang tinggi... 160/110 ( tafsir sendiri!!)...
dan sedikit gastrik alahan jika aku tidak sarapan... sedikit pedih tetapi kuasa Tuhan, tidak pernah menyerang ketika bulan Ramdhan ataupun ketika aku berpuasa sunat!!

Aku ingat sekitar itu sahaja... kerana 13 mc yang aku dapati adalah hasil kepalaku yang sering sahaja pening tatkala bangun dari tidur atau panas yang terlalu terik dan kadang kala ketika tekanan hidup yang memuncak... maka tekanan darahku boleh naik sehingga 180/120... maka sahaja doktor memberiku mc yang dipersoal oleh lecture ku... haha.. banyak mc yang aku tidak gunakan kerana penyakit ini sekadar 15 minit sahaja...

Maka pada hari aku menerima keputusan itu, doktor jadi pelik aku sering sahaja pening2 dan meningkat tekanan darah... dia menyuruhku menceritakan sejarah perubatan keluargaku... ketika aku menceritakan nenekku meninggal pengidap barah payu dara, makcikku meninggal pengidap barah usus dan perut, pak cikku pengidap angin akhmar, dengan tiba2 doktor tersebut menjadi panik.... aku segera di beri surat rujukan ke hospital Taiping untuk membuat ujian scan kepala kerana melalui laporan ujian klinikalku, katanya aku disyaki mengidap kanser otak!!


Erm bayangkan bagaimana perasaanku saat itu???.... haha... esoknya aku bibawa oleh pihak klinik Universiti ke Hospital Taiping untuk scan otak...dan keputusannya, seminggu kemudian...
Hehe dan keputusannya... huhu.. Syukur pada Tuhan, aku disahkan bebas sel kanser... tetapi cecair dalam otakku melebihi sedikit dari paras normal... tidak ada apa yang perlu dilakukan kerana itu adalah faktor genetik... cuma akan sedikit pening apabila cuaca panas, atau terlalu sejuk, atau terlalu kuat berfikir... jadi, penyelesaiannya??... hehe

Dan mengenai darah tinggi dan gastrik, aku di ceramahkan oleh Dr untuk mengawal pemakannanku, dan sering bersenam... haha... suatu yang aku lupakan sejak 10 tahun lalu... malas aku nak ceritakan pada Dr itu bahawa aku pernah terkeluar tulang lutut menyebabkan aku tidak mampu aktif dengan sukan yang lama... ( bermain badminton sekejap2 je neh )... haha... dan kalau aku lapar, jam 3 pagi aku boleh keluar mencari makanan!!!... hahaha dunia sekarang kedai 24 jam...

Aku sudah sedia berkongsi ini, maka aku juga bersedia untuk melawan semuanya!!... haha... jangan sekadar semangat sudahlah... maka aku lancarkan kempen Tak Nak Nasi!!... ( selepas kul 6 petang...hahaha boleh pulak aku hidup x makan nasi?? ) dan satu lagi kempen Kurangkan Percakapan Harian 40%!! ( kerana aku sering tertekan apabila mengutarakan sesuatu pendapat!!... dan darahku akan naik!! ) btw banyak cakap membuatkan aku selalu dalam situasi tidak selesa... dapatkah aku melakukannya??... sekadar info, sejak sekolah rendah, aku terlibat dengan syarahan, pidato, bersajak, berbahas, dan segala jenis aktiviti yang memerlukan aku bercakap... maka memang satu pendekatan yang jika berjaya, aku akan jadi seseorang yang lain selepas ini... benarkah??... haha.. kita lihat nanti hasilnya!!

P/S : sekarang tengah selesema nie... hehe mcm nak demam je... sok mc lagi??... hahaha... eh jap satu lagi penyakit aku sejak 5 tahun lepas... x mampu tidur malam... ape ubatnya??... huhu

Ya Allah, aku takut sebenarnya... takut dengan diriku sendiri... ampunkanlah dosa2 hambuMu ini ya Allah... moga2 aku masih kekal dengan iman dan Islam... doakan aku sahabat sekalian... ( apa mimpimu wahai sahabiah??... adakah sama dengan mimpiku?? )... moga cukuplah ALlah bagiku... dan mimpi sekadar mainan tidur dan ke jahannam lah kau syaitan yang dilaknat!!!


2 comments:

mujahid4869 said...

salam...smoga dlm keadaan sht2 shj...tlsn luahan nta bnyk mengenalkan nta pd kami(bnyk berahsia nie!!!) ...em,nok kato gapo nih...mmg buke caro ana nok tulih luahan2 nih...demo keno aja kawe(kerah sgt ko kawe nih)...ok deh(doh jdk versi klate)...kemah umah tuh,kami nok msk umah beberapo mggu gi...iAllah...

al_irsyad said...

salam...

semoga enta tabahkan hati...
semoga enta semakin sembuh.
wassalam....

Related Posts with Thumbnails

Bebaskan Tahanan ISA!!

Bebaskan Tahanan ISA!!
Wahai Pemimpin Pakatan Rakyat!! Tunjukkan Semangat Perjuangan Anda Demi Menegakkan Keadilan Kepada Rakyat Tanpa Mementingkan Harta Atau Pangkat! Tunjukkan Keikhlasan Anda!!