Moga Allah Pelihara Jemaah Ini

Syukran jazilan....

Islamic religion1

Wednesday, August 15, 2007

Apa Perlunya Usrah???.....

Kelas nuqaba' pertama aku ikuti hari ini...dibawah bimbinga seorang Ustaz yang aku hormati...kami diterangkan tentang apa itu Usrah mengikut sukatan ulama'...dan ape itu usrah??...ape perlunya menyertai usrah??...siapa aku untuk menjadi naquib kepada adik2ku??...

"Usrah adalah satu perkataan arab yang bermakna keluarga. Rapatnya hubungan antara anggota usrah menyebabkan kadang-kadang lebih akrab daripada hubungan saudara kandung...

Dari segi istilah, yang disebut oleh ulama' gerakan ialah kumpulan individu muslim yang beriaman kepada Allah, berusaha untuk tolong menolong antara satu sama lain bagi memahami dan menghayati ajaran Islam....Tegur-menegur dan saling menasihati antara sesama ahli adalah asas kekuatan dan kemanisan sesebuah usrah...

Usrah membentuk suatu ikatan perpaduan yang dibina atas dasar aqidah Islam dan terjalin dengan suatu ikatan persaudaraan Islam ( ukhuah Islamiyyah ). Usrah juga merupakan medan tarbiah dalam usaha membentuk generasi yang sanggup hidup dana mati memperjuangkan Islam..."


Jelaslah kini padaku...Usrah memang menjadi keperluan didalam situasi kampus yang penuh dengan kemaksiatan...adik2ku ini perlu ada yang menegur dan ada yang membimbing...dan kalau bukan aku, adakah lagi sesiapa yang akan mengambil peduli terhadap ,mereka ini??...Ya Allah janganlah kiranya mereka ini kau biarkan dalam keseronokan dunia di bumi kampus bertuah ini...

Dan buat pimpinan Jemaah atau lebih tepat senior2ku...ya memang tanggungjawab itu kini di bahu kami...tapi, aku amat pasti kalian juga pernah melalui detik2 yang sama...aku akui memang sistem usrah di bumi kampusku ini sudah sangat menghampiri kegagalan...tapi apa yang kalian lakukan??...hanya menyatakan secara mendatar bahawa usrah itu penting...buatlah usrah dan sebagainya...namun, apa tindakan kalian di dalam membantu kami??..

Sesungguhnya antara faktor utama mengapa kami dulu juga kadang2 berasa ingin lari dari usrah...ya masa...kalian tidak pernah merasakan betapa masa itu amat berharga...jauh dari itu...masa yang lama juga tidak efektif untuk terus2san bercerita soal agama...bukan tidak boleh...tapi kita manusia biasa...mampu menerima namun ada had penerimaan..jangan nanti hati yang mule ingin insaf tiba2 dicemari perasaan marah dan gelisah untuk cepat2 habis lantaran masa yang terlalu lama diambil untuk usrah...

Dan bukan untuk tujuan usrah sahaja...malah lebih dari itu...mesyuarat sehinggah pukul 1 pagi??...kalau petang menjangkau sehinggah magrib???...secara peribadi aku nampak, sangat tidak perlu walau untuk ape alasan sekalipun... sebenarnya jika kita betul2 mengikut cara berjemaah yang sebenarnya...amer sangat berkuasa untuk menentukan segala keputusan..dan ya memang dalam proses itu amer perlu mendapatkan pandangan daripada ahli jemaah yang lain...namun kini, aku melihat seolah2 keputusan tidak akan dicapai selagi tidak semua bersetuju...Ya Allah maafkan aku jika aku tersasar...namun inilah hakikatnya...kita sebenarnya lebih banyak bermesyuarat daripada bekerja...sampai masa untuk merealisasikan tugas...berapa kerat sahaja yang sanggup turun padang??...

Seperti biasa untuk diriku pula...aku juga bukanlah seorang yang sempurna..aku jauh lebih banyak kelemahan...seperti kata kakakku tempoh hari...aku memang bertindak mengikut perasaan...dan aku memang cuba untuk mengawal perasaanku..aku cuba sangkarkan hatiku...namun aku bukanlah seseorang yang menerima secara berlapang dada jika sesuatu yang agak tidak kena berlaku di hadapanku...cumanya kadang2 aku jadi tidak tahu apa tindakan yang perlu aku lakukan...

Untuk itu aku cume mampu berdoa dan berharap semoga aku salah dan perjuangan ini tetap diteruskan...

Jom Usrah adik2 esok kat cafe j...kita berbuka sama!!

No comments:

Related Posts with Thumbnails

Bebaskan Tahanan ISA!!

Bebaskan Tahanan ISA!!
Wahai Pemimpin Pakatan Rakyat!! Tunjukkan Semangat Perjuangan Anda Demi Menegakkan Keadilan Kepada Rakyat Tanpa Mementingkan Harta Atau Pangkat! Tunjukkan Keikhlasan Anda!!