Moga Allah Pelihara Jemaah Ini

Syukran jazilan....

Islamic religion1

Thursday, August 23, 2007

Arrrrgggg...test lagi!!!...



Aku jadi sudah terbiasa dengan test2 di bumi kampus ini...dan sekali lagi untuk entah keberapa kali dalam semesta ini...aku melalui test yang pada pandanganku akan memberi impak yang hampir sama terhadap tahap akademikku...bukan tidak boleh buat...jauh dari itu...aku sudah terbiasa sebenarnya melalui test2 duniawi yang bersifat berfikir ini...walau sesukar manapun...hatiku jadi tidak begitu gelisah seperti apa yang berlaku malam tadi...

Ya malam tadi...tatkala rakan2ku sibuk menelaah dengan penuh stress...dan akhirnya paginya ramai juga yang mengeluh tidak dapat menjawab test yang diberi...aku telah pergi melihat2 bumi Allah yang letaknya lebih 50 km dari bumi kampus ini...sebetulnya aku pergi atas urusan Jemaah...dan bagi kebanyakan orang, akan menganggap aku kurang bijak kerana bertindak tidak kene pada masa...walaupun ahli jemaahku sendiri!!

Aku jadi terfikir...antara usaha terhadap agama Allah dan usaha terhadap diri...mana satu yang lebih utama??...aku kadang2 jadi keliru...perlu seseorang untuk menerangkan padaku...kerana prinsipku kini...aku sedang melakukan fardu kifayah...sedang fardu ain aku ringankan...arhh...aku semakin pening...bermasalahkah aku??...

Namun aku jadi bersyukur kerana Allah itu maha kaya...ya malam tadi aku keluar dan pulang lewat malam...aku hanya mula study sekitar jam 12 tgh malam sehingga 2 pagi...dan hasilnya...apa yang keluar test tadi...walaupun agak berlainan dengan apa yang aku study malamnya...namun aku masih yakin aku mampu menjawabnya...selebihnya aku serahkan pada Allah!!...

Berbeza dengan diriku yang lama...aku jadi kalut dengan test...setiap kali menjelang hari test...aku jadi kalut dan merasa beban yang maha besar...aku tinggalkan kerja2 jemaah dengan alasan standardku..."erm sori bang esok ada test la..."

Penulisanku ini bukanlah bertujuan meringan2kan akademik...ya...sebagai mahasiswa, akademik sangat penting...bergerak kerja di lapangan jemaah juga...akademik sebenarnya sangat penting...kerana jika ianya teruk...maka akan timbul pula fitnah di kemudian hari bahawa bergerak kerja di medan dakwah...hanya dikalangan manusia2 yang teruk akademiknya ...aku tidak mahu itu!!

Walau apapun alasannya aku jadi tahu satu perkara...aku sebenarnya adalah...;

No comments:

Related Posts with Thumbnails

Bebaskan Tahanan ISA!!

Bebaskan Tahanan ISA!!
Wahai Pemimpin Pakatan Rakyat!! Tunjukkan Semangat Perjuangan Anda Demi Menegakkan Keadilan Kepada Rakyat Tanpa Mementingkan Harta Atau Pangkat! Tunjukkan Keikhlasan Anda!!