Moga Allah Pelihara Jemaah Ini

Syukran jazilan....

Islamic religion1

Friday, August 17, 2007

Menjejak Aktivis Kampus 2...

Malam tadi aku secara tidak sengaja telah teradd seorang hamba Allah yang aku dapatkan id ymnya ketika conference dimana aku diinvite menyertainya...pada asalnya aku hanya ingin merapatkan ukhuah lantaran semua yang menyertai conference adalah daripada satu aliran pemikiran dan ideologi yang hampir sama...

Namun secara tidak sedar...hamba Allah ini merupakan seniorku di bumi kampus yang sama ini walaupun di lain lapangan...aku jadi tertarik dengannya kerana melalui blognya yang aku bongkar selepas itu...aku dapati dia juga seorang aktivis mahasiswa yang pada pengamatan aku wajar untuk aku hormati dan banggakan...

Dengan rasa yang berkobar2 untuk lebih mengenali siapa sebenarnya dia ini...aku terus sahaja menegurnya di ym walaupun ketika itu jam sudah menunjukkan ke angka 2:00:01 pagi...dan hasilnya...aku sungguh bersyukur kerana mengenalinya...seorang yang amat mengambil tahu (baru mengenali sehari aku sudah berani mengatakan dia begini :-)) ) dan begitu hebat pula di dalam penulisannya...

Aku tidak ingin menceritakan keperibadiannya...namun aku ingin berkongsi sedikit perbualan kami...( dia menelefonku sejurus itu juga!! )...sungguh tidak ku duga...penuh dengan kepercayaan...dan perbualan kami berkisar mengenai bagaimana masyarakat Cina dapat bersatu walaupun ditekan sedang situasi yang sama berlaku terhadap Melayu namun kita menjadi semakin lemah...kenapa???...

Ketika soalan ini ditanya kepadaku...aku jadi terkedu dan tidak tahu bagaimana untuk membela bangsaku...kerana aku tahu ada kebenarannya untuk persoalan ini...adakah bangsa kita bangsa penakut??..atau sopan kita terlebih seperti puisi "Melayu" karya Allahyarham Usman Awang??...atau apakah yang menjadikan kita begitu takut akan ugutan pihak2 tertentu ini???

Aku kembali muhasabah diri mencari kekuatan dan kelemahan...kini tahulah aku...kita bukan tidak mampu untuk menang...tetapi kita memilih untuk kalah!!!...kita boleh bersatu...tapi kita memilih untuk berpecah!!...

Marilah kita kembalikan era kepimpinan mahasiswa...kerana memang kita juga nanti bakal menjadi pemimpin negara!!...dan persoalannya...pemimpin yang bagaimana bakal kita pilih??...sangat berkait rapat dengan kepimpinan mahasiswa bagaimana yang bakal kita pilih nanti...keluarlah mengundi...dan pastikan undi anda bukan rahsia!!!

2 comments:

nota untuk Syiah said...

salam ...

semoga kita semua dapat istiqamah dalam perjuangan ini ...

Aku Bukan Umar Al-Khatab said...

W'salam

I'syaAllah...
Allah pelihara kita semua...amin

Related Posts with Thumbnails

Bebaskan Tahanan ISA!!

Bebaskan Tahanan ISA!!
Wahai Pemimpin Pakatan Rakyat!! Tunjukkan Semangat Perjuangan Anda Demi Menegakkan Keadilan Kepada Rakyat Tanpa Mementingkan Harta Atau Pangkat! Tunjukkan Keikhlasan Anda!!